قراء و حفاظ اعزامی به حج با معلمی و کار تبلیغی آشنا باشند
کد خبر: 3736248
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹
سیدمهدی سیف:

قراء و حفاظ اعزامی به حج با معلمی و کار تبلیغی آشنا باشند

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مدرس و حافظ قرآن کریم با اشاره به اینکه نماینده ایران اعزامی به حج باید مدیر و مدبر باشد و معلمی و برنامه‌ریزی را بداند گفت: بهتر است که حفاظ و قرائی برای اعزام انتخاب شوند که کار تبلیغی و روابط عمومی ایشان قوی باشد.

قراء و حفاظی اعزامی به حج با معلمی و کار تبلیغی آشنا باشندبه گزارش ایکنا؛ هرساله شاهد آن هستیم که از سوی دبیرخانه اعزام و دعوت از قاریان قرآن، تعدادی از قاریان، یک الی دو نفر از حافظان کل صاحب‌ رتبه بین‌المللی و یک گروه‌ تواشیح و همخوانی قرآن در قالب کاورانی با عنوان نور به حج تمتع اعزام می‌شوند. اهمیت و فواید حضور این کاروان برکسی پوشیده نیست، اما سوال اینجاست که در شرایط فعلی و محدودیت‌هایی که سعودی برای حجاج دارد، این کاروان چه نقشی را می‌تواند ایفا کند؟ در رابطه با این موضوع خبرنگار ایکنا با سیدمهدی سیف، پیشکسوت قرآنی کشور گفت‌وگویی داشت که در ادامه می‌خوانید؛
- چه ضرورتی در اعزام کاروان قرآنی به حج وجود دارد و با توجه به اتفاقات سال‌های اخیر و ملاحظات سیاسی این ضرورت‌ها چه تغییراتی داشته است؟
اعضای کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران می‌توانند در چارچوب کارهای تبلیغی و فرهنگی نقش ایفا کنند یعنی ما می‌توانیم کاروانی با عنوان کاروان قاریان و حفاظ داشته باشیم به شرط آنکه برای این عزیزان برنامه داشته باشیم. اعضای کاروان قرآنی باید هم برای حجاج خودی و هم برای حجاج کشورهای دیگر برنامه‌های زیبا و اثرگذاری داشته باشند تا به نحوی اثبات شود که ایرانیان با قرآن ارتباط دارند و همه آن‌ها با قرآن بیگانه نیستند؛ چراکه الان خیلی شایع شده است که شیعیان و ایرانیان خیلی اهل قرآن نیستند و حتی روحانیون ایشان نیز قرآن را خوب بلد نیستند. حتی در این زمینه کلیپ‌هایی نیز تهیه می‌کنند تا به دنیا بگویند که شیعه بیشتر به اهل بیت(ع) می‌پردازد و کاری به قرآن ندارد.
کاروان قرآنی اعزامی به سرزمین وحی می‌تواند تاحدودی این جو را بشکند و اثبات کند که شیعه نیز با قرآن ارتباط داشته و قاری و حافظ قرآن دارد. حضور ایشان و برنامه‌هایی که اجرا می‌کنند، می‌تواند این تفکر غلط را تخفیف داده و یک نوع جنبه تبلیغی نیز به نفع محبان اهل بیت(ع) و شیعیان داشته باشد.
- ویژگی‌های نماینده اعزامی ایران چگونه باید باشد؟
نماینده‌ای که به عنوان عضو کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران به مراسم حج اعزام می‌شود، باید مدیر و مدبر باشد و معلمی و برنامه‌ریزی را بداند یعنی هم با کار تبلیغی و هم با کار تعلیمی آشنا باشد تا بتواند در آنجا اثرگذار بوده و مفید فایده واقع شود.
- ارزیابی از روند فعالیت‌ کاروان قرآنی به چه صورت باید باشد و توسط چه نهادی این ارزیابی صورت گیرد؟
خیلی خوب است که هر کاری برنامه داشته باشد و همانطور که می‌دانیم، یک جزء اصلی از برنامه نیز مسئله ارزیابی است. شایسته است که کاروان قرآنی جمهوری اسلامی ایران نیز برنامه مدون داشته باشد یعنی این برنامه‌ها تعریف شده، هدف‌گذاری شده و دارای محتوای مشخص باشد که معمولا نیز اینطور است و شورای عالی قرآن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری مشخص در این رابطه را انجام می‌دهد و با ایجاد جدول برنامه‌ها برای هر یک از اعضای کاروان، فعالیت ایشان را مشخص می‌کند. از نظر ارزیابی نیز باید حتما برنامه داشته باشند به طوریکه تمام تلاوت‌ها و دیگر برنامه‌های اعضای کاروان ضبط شود. همچنین، واکنش جلسات و مستمعان نیز به نوعی ثبت و ضبط شود تا بتوان بعدا این برنامه‌ها را ارزیابی کرد و دریافت که استقبال مردم از این برنامه‌ها تا چه میزان بوده است.
- تحولات سیاسی سال‌های اخیر چقدر این کاروان را از اهدافش دور کرده است؟
این تحولات به هر حال محدودکننده بوده و بسیاری از برنامه‌ها را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. عربستانی‌ها و وهابیان به صورت خیلی فزاینده به دشمنی و مخالف با ما می‌پردازند و هر مقدار که بتوانند ما را محدود می‌کنند، منتهی اگر ما روش‌ها و شیوه‌های مدبرانه داشته باشیم، می‌توانیم اهداف خود را نیز تا حد زیادی محقق کنیم.
- آیا نحوه و شکل انتخاب اعضا برای اعزام کاروان قرآنی به حج مناسب است؟ چه تغییراتی می‌توان در این شکل انتخاب داشت؟
در این زمینه بنده اعتقاد دارم که شیوه انتخاب اعضا باید بهتر شود. در این مورد بهتر است که ترجیحاً حفاظ و قرائی انتخاب شوند که معلمی نیز بلد باشند و کار تبلیغی و روابط عمومی ایشان نیز قوی باشد یعنی در گفت‌و‌گو و اظهار نظر توانایی کافی را داشته باشند که اگر بعد از قرائت و یا برنامه‌ حفظ ایشان سؤال و جوابی انجام شد، بتوانند گفت‌و‌گو کرده و پاسخ دهند. برنامه‌های حفظ نیز نباید فقط تفننی باشد و باید بیشتر بر روی مفاهیم و آیات مفهومی کار شود تا تنها صوت و لحن مطرح نباشد بلکه این‌ها فضاهایی باشند که ما بتوانیم سخن و پیام خدا را بیشتر برای مردم مطرح کنیم.
این جنبه مفهومی و تدبری و ارتباط با پیام‌های قرآنی باید هدف اصلی باشد. اگر ما طوری برنامه‌ریزی کنیم که قرائت یا برنامه‌های ترتیل و حفظ به نحوی اجرا شود که بتوانیم مفاهیم قرآن(به‌ویژه آیات مرتبط با حج و رسالت حج) را بیشتر مورد توجه قرار دهیم، این برنامه‌ها اثرگذارتر خواهد بود. باید طوری عمل کنیم که قرائت، حفظ و برنامه‌های مرتبط با آن به نوعی منجر به توجه بیشتر مردم به مفاهیم آیات شود.
بنده فکر می‌کنم که در این قسمت برنامه خیلی جدی نداریم. باید تمام قطعاتی که قاریان تلاوت می‌کنند، هدفمند بوده و بر روی آیات مرتبط با حج، امر به معروف و نهی از منکر و نیز مسئولیت مسلمانان در مقابل جهان اسلام متمرکز باشد. ما نباید فقط صوت و لحن و حفظ محض را تحویل مردم دهیم بلکه باید به قرائتی که علاوه بر صوت و لحن زیبا، مفهوم را نیز منتقل می‌کند و دادوستد و زندگی با آیات قرآن را نیز مجسم می‌کند، بپردازیم و در این رابطه خیلی کار کنیم.
- راهکارهای ارتقای وضع مطلوب با توجه به محدودیت‌ها چگونه است؟
قطعاً در این رابطه راهکارهایی وجود دارد و شکی در این نیست به شرطی که کارشناسان ما با حوصله تمام به تفکر و برنامه‌ریزی در این رابطه بپردازند که اگر اینطور شود، حتماً جای رشد بسیاری وجود خواهد داشت. اگر کارشناسی دقیق و برنامه‌ریزی منسجمی انجام شود، خیلی می‌توان به ارتقای فراوان برنامه‌ها امید داشته و به آن دست پیدا کرد. امروزه بیش از هشتاد و پنج هزار حاجی از ایران اسلامی به سرزمین وحی اعزام می‌شوند که اگر هر کاروانی یک یا دو نفر قاری و حافظ داشته باشد و این عزیزان نیز هم در بین کاروان خود فعالیت کنند و هم به نوعی با کاروان‌های دیگر ارتباط برقرار کنند، می‌توان به برکت قرآن کریم، کارهای بسیار زیادی انجام داد. ان‌شاءالله که خداوند متعال توفیق دهد تا وجود کاروان قرآنیان کشور پرثمر و سازنده‌تر باشد و همگی نیز به سلامتی و تندرستی به میهن اسلامی بازگردند.

انتهای پیام

captcha