ائمه جماعات مستقل نباید کنار بروند/ سیاسی‌کاری مساجد را خلوت کرده است
کد خبر: 3739148
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۵
محمدعلی ایازی:

ائمه جماعات مستقل نباید کنار بروند/ سیاسی‌کاری مساجد را خلوت کرده است

گروه جامعه ــ یک استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر لزوم وجود تنوع فکری در مساجد، بر واگذاری امور مساجد به مردم تأکید کرد و گفت: مسجد نباید ابزاری برای مقاصد سیاسی طیف و گروه خاصی باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدعلی ایازی، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌وگو با ایکنا؛  با تأکید بر اینکه برای رسیدن به نقش بین‌المللی مساجد در جهان اول باید جنبه ملی بودن مساجد را درست کنیم، عنوان کرد: اگر مساجد نتوانند جامعه داخلی را پوشش دهند قطعاً بین‌المللی کردن مساجد هم امکان پذیر نخواهد بود.

وی تشریح کرد: واقعیت این است که مساجد کشور فعالیت و بازدهی لازم را ندارند. در برخی از شهرها شاهد مساجد شلوغ و پررفت و آمد هستیم اما به دلایل مختلفی از جمله اینکه اندیشه‌های سیاسی در اداره مساجد دخالت داده شده است، ائمه جماعت مستقل را کنار گذاشته‌اند و عملاً ائمه جماعتی با جاذبه‌ها و سلیقه‌های مختلف و کسانی که می‌توانند فعالیت بیشتری در مساجد داشته باشند و نسل جدید را جذب کنند نداریم و ...  مساجد از رونق لازم برخوردار نیستند و برخلاف اوایل انقلاب امروز در بسیاری از مساجد شاهدیم افراد بالای 50 سال در مسجد حضور دارند نه تمام اقشار و جوانان.

نه کارنامه نماز جمعه‌های ما کارنامه مقبولی است و نه نماز جماعت‌های ما

این قرآن پژوه کشورمان با ابراز تأسف از اینکه نه کارنامه نماز جمعه‌های ما کارنامه مقبولی است و نه نماز جماعت‌های ما شرایط لازم را برای جذب مخاطبان دارد، گفت: مساجد پایگاه برخی تشکیلات نظامی و غیر نظامی و جریان‌ها و فکرهای خاص شده و حتی گاهی به ائمه جمعه و جماعات در ایام رخدادهای سیاسی دستورالعمل‌هایی داده می‌شود و همین موجب می‌شود سلیقه‌ها و فکرهای متفاوت آن دیدگاه از مساجد دور شوند.

مسجد نباید ابزاری برای مقاصد سیاسی طیف و گروه خاصی باشد

وی با تأکید بر لزوم تنوع فکری، سماحت و تحمل ائمه جماعات که می‌تواند به جذب مخاطبان حداکثری کمک کند، گفت: ممکن است امام جماعت به لحاظ سلیقه‌ای دیدگاه‌های خاص خود را داشته باشد اما باید بداند که مسجد پایگاه دینی و معنوی است و نباید ابزاری برای مقاصد سیاسی طیف و گروه خاصی قرار گیرد، چرا که این مسائل می‌تواند تأثیر منفی بر عملکرد مسجد بگذارد.

حجت‌الاسلام ایازی ادامه داد: قهراً وقتی تنوع فکری نباشد و محدودیت مراجعه مردم وجود داشته باشد، زمینه بین‌المللی شدن و ارتباط جهانی پیدا کردن مساجد با یکدیگر تحت تأثیر مسائل حکومتی قرار می‌گیرد. متأسفانه ما همه چیز را از منظر سیاسی نگاه می‌کنیم و همین است که بسیاری از حوزه‌های دینی ما آسیب دیده است.  

امام جماعت را باید هیئت امنا انتخاب کنند

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه قبلاً مساجد هیئت امنا داشتند و روحانی را هم این هیئت انتخاب می‌کردند، اظهار کرد: هیئت امنا روحانی که مقبولیت مردمی داشت را به عنوان امام جماعت انتخاب می‌کردند و اگر در اداره مسجد موفق نمی‌شد به صورت تدریجی حذف و فرد دیگری که مقبول محله و مردم بود جایگزین وی می‌شد اما اکنون امامان جماعتی هستند که مقبول هستند ولی حذف می‌شوند.

وی افزود: حتی شاهد این هستیم که در مساجدی که هیئت امنا دارند وقتی این هیئت امنا با تغییر یک امام جماعت مخالفت می‌کنند، تلاش می‌شود هیئت امنا عوض شود. اینکه مساجد باید ضابطه مند و قانون مدار باشند و قوانین و ضوابطی برای بهداشت، نظم و مسائل فرهنگی و ... داشته باشند به طور کلی قابل قبول و دفاع است اما اگر بخواهند اعمال سلیقه کنند و اصرار داشته باشند که از فکر و سلیقه خودشان استفاده کنند، موجب می‌شود رونق مساجد کاهش پیدا کند که این اتفاق اکنون در ائمه جمعه رخ داده است.

به طور متوسط زیر یک درصد مردم در نماز جمعه شرکت می‌کنند

حجت‌الاسلام ایازی به کاهش تعداد مخاطبان نمازهای جمعه در کشور اشاره کرد و گفت: اکنون آماری که در خصوص مشارکت مردم در نماز جمعه ها داریم زیر یک درصد است و به طور متوسط زیر یک درصد مردم در نماز جمعه شرکت می‌کنند و می‌بینیم که سربازان و ... را می‌آورند که صف را پر کنند. گاهی برخی از نمازهای جمعه تعداد جمعیت آنها از نمازهای جماعت هم کمتر است.

وی در پاسخ به این سؤال که در این شرایط حوزه‌های علمیه چه وظیفه‌ای دارند؟ گفت: دو مسئله در این خصوص مطرح است اول آموزش ائمه جماعات است که ائمه جماعات شیوه برخورد، صحبت کردن، شناخت مخاطب و ... را آموزش ببینند که متأسفانه در این خصوص موفق نبودیم و مشکل دیگر این است که خود حوزه هم مبتلا به این مسائل شده است و مراجع از دولتی شدن و حکومتی شدن حوزه نگران هستند و گلایه می‌کنند. 

و راه کار برون رفت این مشکلات چیست؟ حجت‌الاسلام ایازی به صورت کاملاً صریح پاسخ داد: مساجد باید به مردم واگذار شود. ما همه جا شاهد تفاوت بین کارهای دولتی و کارهای NGO یی هستیم. نهادهای مردمی شوق، انگیزه و کارایی به مراتب بیشتری از تشکیلات رسمی و حکومتی دارند که کارمندان آن باید ساعت کاری داشته باشند و کاری به نتیجه اقدامات ندارند و باید به بخش نامه عمل کنند.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جدی جامعه ما مسائل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی است اگر بتوانیم کانون‌های دینی مستقل را تقویت کنیم و این کانون‌ها در جامعه فعالیت کنند مسلماً در توسعه اخلاق و پیشگیری از آسیب های اجتماعی تأثیرگذار خواهند بود.

ایازی با تأکید بر اینکه اگر حاکمیت می‌خواهد در مساجد حضور داشته باشد فقط باید جنبه هماهنگی و راهنمایی داشته باشد نه دخالت مستقیم، افزود: معتقدم یکی از مشکلات جدی که ما داشته‌ایم هم کاسه شدن مسائل سیاسی و مسائل دینی است و این هم کاسه شدن باعث شده همه چیز را از منظر سیاسی نگاه کنیم و تحت تأثیر همین مسئله است که رونق و توسعه معنویت کم شده و راه اصلاح وضع موجود نیز این است که کانون‌ها را مردمی کرده و به خود مردم واگذار کنیم و اجازه دهیم مردم خودشان این کارها را انجام دهند.

 انتهای پیام

captcha