قربانی، ذبح نفس سرکش انسان است
کد خبر: 3740571
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۵

قربانی، ذبح نفس سرکش انسان است

گروه معارف- یک فعال فرهنگی عنوان کرد: قربانی حیوان، نشانه ذبح کردن بعد حیوانی انسان است و برای رسیدن انسان به کمال باید اول نفس حیوانی خود را کشت و دنبال هوا و هوس نرفت.

قربانی، ذبح نفس سرکش انسان است

حجت‌الاسلام علی مراد کیانی، فعال فرهنگی در گفت‌‌و گو با ایکنا از همدان اظهار کرد: قربانی از کلمه «قرب» به معنای نزدیک شدن و نزدیکی است و هر آنچه که به وسیله آن بسوی خدا تقرب جسته و او را به خدا نزدیک کند قربانی گویند.
وی افزود: در حدیثی از ائمه اطهار(ع) «الصلاه قربان کل تقی؛ نماز وسیله نزدیک شدن انسان با تقوا به خداست» در حدیثی دیگر «ان الزکاه جعلت مع الصلاه قربانا لاهل الاسلام؛ همانا زکات با نماز برای مسلمانان وسیله تقرب به سوی خداست» در اصطلاح نیز قربانی به معنای ذبح کردن گاو یا گوسفند یا نحر کردن شتر را می‌گویند که برای تقرب بسوی خدا انجام می‌گیرد.
حجت الاسلام کیانی اضافه کرد: تاریخچه قربانی به زمان حضرت آدم(ع) باز می‌گردد، آن زمان که خداوند هابیل و قابیل را مامور انجام قربانی کرد، هابیل بهترین قربانی را انجام داد و قربانی او مورد قبول واقع شد(مائده/ آیه 27 تا 30)، دومین فرد مامور به قربانی حضرت نوح(ع) بود که پس از طوفان تعدادی از حیوانات همراه خود را قربانی کرد.
این فعال فرهنگی ادامه داد: سومین ماموریت انجام قربانی،فرمان خدا به حضرت ابراهیم(ع) برای قربانی کردن اسماعیل(ع) است که داستان آن در سوره صافات ذکر شده است و آخرین قربانی از آنِ پیامبر اکرم(ص) است که حجه الوداع از 100 شتر همراه خود، 34 شتر را برای امیر‌المومنین(ع) و 66 شتر را به نیابت خود قربانی کرد.
حجت‌الاسلام کیانی گفت: جایگاه قربانی در مناسک حج تمتع از واجبات آن مناسک است که واجب است حاجی در روز عید قربان یا روز‌های بعد که در منی حضور می‌یابد پس از رمی جمره عقبه در روز عید، اقدام به انجام عمل قربانی نماید.
وی ادامه داد: پس از قربانی، حاجی بر اساس وظیفه عمل حلق(تراشیدن موی سر) و یا تقصیر(کوتاه کردن موی سر یا صورت یا گرفتن ناخن) انجام دهد چنانچه توان قربانی نداشته باشد می‌تواند، 10 روز روزه بگیرد سه روزآن را در مکه و هفت روز را بعد از برگشت به وطن، البته سه روز روزه در مکه باید در ماه ذی الحجه باشد و بنا بر احتیاط واجب روز هفتم،هشتم ونهم ذی الحجه باشد اگر مقدور نبود بعد از ایام تشریق(روز 10تا 13 ذی الحجه را گویند) روزه را بگیرد.

اسرار قربانی
حجت‌الاسلام کیانی عنوان کرد: قربانی همانطور که بیان شد هر عملی که انسان رابه خدا نزدیک می‌کند و ذبح گاو یا گوسفند و یا نحرشتر (یک نوع سربریدن مخصوص شتر است که اول سیخ یا چاقویی در گودی گلوی شتر فرو می‌کنند سپس که بخش عمده ای از خون شتر بیرون آمد سر آن را می‌برند) در روز عید قربان یا روز‌های بعد را گویند.
این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: قربانی، عبادت خالصانه‌ایی است که باعث نزدیک شدن انسان به خدا می‌شود که هدف اصلی از این کار نشان دادن میزان تقوا است چرا که خدا نیازی به گوشت و خون قربانی ندارد، چنانچه می‌فرماید « وَالْبُدْنَ جَعَلْنَاهَا لَكُمْ مِنْ شَعَائِرِ اللَّهِ لَكُمْ فِيهَا خَيْرٌ ۖ شتر را خداوند برای شما از شعائر قرار داده»(حج/36) آنچه از این آیه بر می‌آید رسیدن به مدارج بالای تقواست.
وی گفت: قربانی رمز ایثار و از خودگذشتگی است، دادن داشته‌ها در راه معبود و از طرفی تسلیم شدن در برابر دستورات خداوند چنانچه ابراهیم تسلیم فرمان خدا برای قربانی کردن اسماعیل شد.
حجت‌الاسلام کیانی بیان کرد: قربانی حیوان، نشانه ذبح کردن بعد حیوانی انسان است و برای رسیدن انسان به کمال باید اول نفس حیوانی خود را کشت و دنبال هوا و هوس نرفت، لذا بدل ذبیحه یا همان جایگزینی 10 روز روزه برای افراد ناتوان در انجام قربانی نشانه این است که اگر قدرت کشتن نفس حیوانی خود را نداشته باشد پس با روزه گرفتن مقام حیوانیت را تضعیف کند.
این فعال فرهنگی یادآور شد: قربانی یک سنت ابراهیمی است کسی که قربانی می‌کند به ابراهیم(ع) تاسی کرده و با گذشتن از مال خود میزان تسلیم و اخلاص خود را به نمایش گذاشته و یا فداکاری‌های آن حضرت را احیاء می‌کندکه حاضر شد بهترین هستی خود یعنی اسماعیلش را برای قربانی به مسلخ عشق ببرد و تسلیم فرمان الهی گردد.
وی عنوان کرد: قربانی کردن یعنی از بین بردن حرص و طمع نسبت به امور مادی، که قربانی کننده با تمسک به تقوای الهی گلوی دیو سرکش و نفس حیوانی را از وجود خود می‌برد و هر آنچه غیر خداست از خود دور می‌کند.
حجت الاسلام کیانی افزود: یکی از فلسفه‌های قربانی کمک به نیازمندان است که در این میان باید حداقل یک سوم قربانی را بین محرومین و یک سوم را بین سایر مردم تقسیم کرد تا محرومان و مردم از آن منتفع شوند چنانچه پیامبر(ص) می‌فرماید: «خداوند قربانی رامقرر داشت تا فقرا و مساکین از گوشت آن استفاده کنند و در حقیقت گشایشی در امور معیشتی محرومین گردد».
انتهای پیام

captcha