بانوی حافظ قرآن سازمان غذا و دارو کیست؟ +عکس
کد خبر: 3741823
تاریخ انتشار : ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰

بانوی حافظ قرآن سازمان غذا و دارو کیست؟ +عکس

در طول مدت حفظ وقتی به سوره های آخر جزء ٣٠ رسیدم فقط اشک شوق می‌ریختم و به خداوند می‌گفتم چرا قرآن بیشتر از ٣٠ جزء ندارد؟ در آن دوران باورم نمی‌شد که تمام آیات قرآن در قلب کوچک من جای گرفته باشد.

به گزارش ایکنا؛ فارس نوشت: زهرا کرباسی حافظ کل قرآن کریم و اهل تهران است. وی از دوران کودکی به واسطه تشویق خانواده همراه با خواهر بزرگترش به فعالیت‌های قرآنی علاقه‌مند می‌شود، به طوری که با ورود به مدرسه و یادگیری حروف الفبا، توانایی خواندن قرآن کریم را نیز پیدا می‌کند که در این امر پدربزرگش و خانواده‌اش نقش مؤثری در تشویق وی به یادگیری خواندن قرآن داشته‌اند.

پس از آن این بانوی قرآنی با تلاش فراوان حفظ قرآن را آغاز می‌کند و در کنار مطالعه کتاب‌های مفاهیم و تجوید به حفظ قرآن، تفاسیر، معانی و مفاهیم قرآن می‌پردازد و در عرض مدت ۶ماه و نیم موفق به حفظ قرآن می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دختر 8 ساله‌ چگونه «عاشق چادر» شد؟

کرباسی پس از پایان دوران پیش‌دانشگاهی و فراغت از کنکور در رشته داروسازی به تحصیل می‌پردازد و موفق به اخذ مدرک دکتری از این رشته می شود وی اکنون دانشجوی کارشناسی ارشد رشته علوم قرآن در دانشگاه تهران بوده و دارای مدارک بین المللی حفظ قرآن است.

تنهای بانوی حافظ قرآن سازمان غذا و دارو از سال ۹۱ تا ۹۵ به عنوان کارشناس آرایشی بهداشتی سازمان غذا و دارو در این مکان مشغول به فعالیت بوده است و اکنون به صورت پاره وقت در این سازمان به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازد.

به بهانه روز داروساز با تنها بانوی حافظ قرآن در سازمان غذا و دارو به گفت‌وگو نشستیم که در ادامه مشروح این مصاحبه از نظرتان می گذرد.

در رویاهایم تصور می‌کردم حافظ قرآن هستم

از سن چهارسالگی علاقه شدیدی نسبت به قرآن داشتم به طوری که در همان سن نام سوره‌های قرآن را به ترتیب حفظ کرده بودم و وقتی این موضوع را برای اعضای خانواده تعریف می‌کردم می‌گفتند که اتفاق خوبی است اما بهتر است که سوره‌های قرآن را حفظ کنی.

زمانی که «محمدحسین طبابایی» در سن شش سالگی به عنوان حافظ قرآن معرفی شد من در سن ۱۲ سالگی قرار داشتم و همین اتفاق باعث شد که به حفظ قرآن علاقه بیشتری پیدا کنم و در رویاها این تصور را داشتم که من هم حافظ قرآن هستم و این تجسم را در ذهن داشتم که روزی حافظ قرآن خواهم شد.

حفظ قرآن در ۶ ماه

انسان به صورت فطری خداجوست و علاقه به سمت خدایی شدن به صورت فطری در انسان وجود دارد. به طوری که خداوند در آیه ۳۱ سوره «روم» می‌فرمایند: «فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا» و خداوند به خوبی بیان می‌کند که فطرت خدایی در تمام انسان‌ها وجود دارد. اما برخی با اعمالشان آن را خاموش می‌کنند و عده‌ای به دنبال پرورش آن هستند که این موضوع به تلاش فرد و حمایت خانواده بستگی دارد.

حمایت‌های خانواده از من باعث شد که از آن روز بر روی مطالعه و درک مفاهیم قرآن بیشتر تمرکز داشته باشم و در نهایت با کمک خداوند در طول مدت زمان ۶ماه و نیم توانستم قرآن را حفظ کنم.

حفظ قرآن با معنی و تفسیر

حفظ قرآن بستگی به توانایی‌های اشخاص دارد برخی از اساتید می‌گویند که باید حفظ قرآن در طولانی مدت صورت گیرد، برخی دیگر می‌گویند که در کوتاه مدت هم می‌توان به حفظ قرآن پرداخت؛ حفظ قرآن بستگی به هوش و تلاش افراد دارد و این موضوع به معنای این نیست که اگر شخصی از هوش کمتری برخوردار باشد نمی‌تواند به حفظ قرآن بپردازد بلکه باید تلاش بیشتری داشته باشد.

من معمولا دوست دارم کارها را به سرعت انجام دهم و همین موضوع باعث شد تا حفظ قرآن را نیز به سرعت انجام دهم و حفظ قرآن را با معنی و تفسیر انجام دادم در صورتی که برخی از اساتید می‌گویند باید ابتدا سوره‌ها حفظ شود سپس به حفظ تفسیر پرداخت.

حافظ قرآن یعنی حفاظت کننده از ۶۲۳۶ آیه

در زمینه حفظ قرآن لازم است حفظ با معانی و تفسیر صورت گیرد به دلیل اینکه حافظ قرآن یعنی حفاظت کننده از ۶۲۳۶ آیه؛ کسی که قرآن را بدون تفسیر و معنی و مفهوم حفظ کرده باشد نمی‌تواند از آنچه در قلبش هست حفاظت کند اما اگر معانی و مفاهیم آن را بداند می‌تواند در هر شرایطی با استفاده از مصادیق قرآنی مسیر صحیح را پیدا کند.

چند روز ابتدای حفظ قرآن شاید سختی‌های خودش را به دنبال داشته باشد اما با شروع حفظ و شناخت توانایی‌ها می‌توان برای حفظ برنامه‌ریزی کرد؛ من برای حفظ قرآن یک سال مدرسه نرفتم و در کلاس‌های حفظ ۹ ماهه ثبت نام کردم که با کمک خدا زودتر از موعد توانستم قرآن را حفظ کنم.

برای حفظ قرآن ۱۲ جلد کتاب مکالمه عربی، مفاهیم و تجوید را مطالعه کرده بودم و در زمان حفظ قرآن به زبان عربی مسلط بودم. «آیت‌الله غیوری» پدر بزرگ بنده مفسر قرآن بود و سیزده جزء قرآن را نیز تفسیر کرد اما متاسفانه از دنیا رفتند که حضور وی و کمک خانواده نقش بسزایی در علاقه‌مندی من به قرآن داشت.

در طول مدت حفظ وقتی به سوره های آخر جزء ٣٠ رسیدم فقط اشک شوق می‌ریختم و به خدا می‌گفتم چرا قرآن بیشتر از ٣٠ جزء ندارد؟ در آن دوران باورم نمی‌شد که تمام آیات قرآن در قلب کوچک من جای گرفته باشد و من اکنون باید از تک تک آیات محافظت کنم.

علاقه به آموزش قرآن

در حال حاضر در دانشگاه به تدریس قرآن می‌پردازم و در سازمان غذا و دارو نیز به کلاس‌های آموزش قرآن می‌پردازم؛ در بسیج محله و حرم مطهر عبدالعظیم حسنی نیز دورهای آموزشی به صورت دوره‌ای و  در سازمان غذا کلاس‌های تجوید و روخوانی،مفاهیم و حفظ را از سال ۹۱ برگزار کرده‌ام و استقبال کارمندان در زمینه حفظ بسیار خوب بوده است.

حضرت علی (ع) فرموده‌اند که هرکسی یک کلمه به من بیاموزد من بنده وی خواهم شد این جمله به معنی این است که آموزش به دیگران باعث برکت و فزونی در علم خواهد شد؛ شغل من داروسازی است اما به آموزش علاقه دارم و همین موضوع باعث شد تا در کنار شغلم به آموزش بپردازم و اکنون بیشتر وقتم را صرف مطالعه و همچنین نوشتن تفسیر قرآن گذاشته‌ام.


درمان دردهای روحی با قرآن

قرآن در آیه‌های ۸۲ سوره اسراء، ۵۷ سوره یونس و ۴۴ سوره  فصلت خودش را به عنوان دارو معرفی کرده است و در آیه ۴۴ سوره فصلت می‌گوید که شفای تمام آنچه در قلب‌هایتان وجود دارد من هستم. اینکه قرآن شفای دردها هست نیز در روایات آمده است و تاکید شده اگر با نیت خالص آیه‌های قرآنی خوانده شود دردهای جسمی و روحی تسکین خواهند یافت، به صورتی که اکنون در کشورهای اروپایی نیز تحقیقاتی در زمینه قرآن درمانی درحال انجام است.

برخی از مراکز اروپایی نیز برای درمان بیماری‌های روانی از صوت قرآن استفاده می‌کنند و با اینکه این بیماران آشنایی با زبان عربی ندارند اثرات کاهش درد در آن‌ها مشاهده شده است؛ استاد قرائتی نیز می‌گویند ما منکر این نیستیم که دردهای جسمی با قرآن درمان پذیر است اما آنچه مهمتر هست دردهای روحی و روانی است و مطالعه قرآن درهایی را برای هدایت انسان‌ها می‌گشاید که ارزشش بالاتر از دردهای جسمی است؛ کسی که به قرآن نزدیک شود از بدی‌ها دور می‌شود و دوری از قرآن باعث گمراهی خواهد شد.

در آیه ۸۲ سوره اسراء آمده است: «وَنُنَزِّلُ مِنَ الْقُرْآنِ مَا هُوَ شِفَاءٌ وَرَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِینَ ۙ وَلَا یَزِیدُ الظَّالِمِینَ إِلَّا خَسَارًا» و ما آنچه از قرآن فرستیم شفا (ی دل) و رحمت برای اهل ایمان است و ظالمان را به جز زیان (و شقاوت) چیزی نخواهد افزود.

اولین جایزه حفظ قرآن را از پدربزرگم دریافت کردم

اولین جایزه حفظ را از پدربزرگم گرفتم ایشان علاقه داشتند حافظ شوم و یک قرآن از پدربزرگم آیت الله سیدعلی غیوری که مفسر قرآن هم بودند.

در مسابقات مختلفی حضور داشته‌ام و پنج سال متوالی در مسابقات قرآنی دانشگاه‌های علوم پزشکی شرکت کرده‌ام که هر ساله توانستم رتبه‌های اول و دوم را کسب کنم. و البته علاقه زیادی به شرکت در مسابقات ندارم.

در قرآن آمده است هرچیزی را از اهلش بپرسید

در قرآن آمده است هرچیزی را از اهلش بپرسید اما در جامعه ما خود درمانی افزایش یافته است که همین موضوع باعث تشدید بیماری‌ها شده است.پزشک داروساز و دارو همه واسطه های درمانی هستند که طبق آیه ۱۷ سوره انعام اگر خداوند بخواهد موثر واقع می‌شوند و اگر نخواهد تأثیری نخواهند داشت.

حضرت ابراهیم (ع) در سوره شعرا می‌فرمایند: «وَإِذَا مَرِضْتُ فَهُوَ یَشْفِینِ» وقتی که من بیمار می‌شوم خدا مرا شفا می‌دهد؛ طب اسلامی نیز می‌تواند واسطه‌ای برای درمان باشد.

آموزش قرآن در فضای مجازی

در اوایل فراگیر شدن فضای مجازی در گروه‌های دوستانه پاسخ برخی سوالات را را آیه‌های قرآنی می‌دادم که برای دوستانم جذابیت داشت، همین موضوع باعث شد تا فعالیت خود را در فضای مجازی گسترش دهم و راه اندازی کانال تلگرامی «حافظان وحی» نیز در راستای آموزش حفظ قرآن کریم صورت گرفت. سعی کردم با رویکردی جدید روان‌شناسی آیه‌های قرآن را در شبکه اجتماعی آموزش دهم و مشکلات جامعه را در قالب احادیث بیان کنم.

برای مطالب ارایه شده وقت زیادی صرف می‌شود تا از منابع صحیح و معتبر به مخاطبان ارایه شود.

مشغولیت‌های دنیایی انسان را از یاد خدا دور می‌کند

در آیه ۳۰ سوره فرقان پیامبر می‌فرمایند: خداوندا حتی قوم من قرآن را محجور و دور افتاده قرار دادند و شاید ما هم گاهی قرآن را به واسطه عمل نکردن به آیه‌هایش دورافتاده قرار داده باشیم، از تک تک آیه‌های قرآنی می‌توان در زندگی استفاده کرد اما مشغولیت‌های دنیایی انسان را از یاد خدا دور می‌کند؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: ای کسانی که ایمان آورده‌اید مراقب باشید تا مال دنیا شما را هلاک نکند و از یاد خدا دور نشوید اما متاسفانه توجه بیش از حد به دنیا برکت را از زندگی دور کرده است.

کسی که به خداوند توکل کند برایش کافی است، من اعتقاد دارم که خداوند مراقب ما است و اعتماد به او حلال مشکلات خواهد بود.

انتهای پیام

captcha