گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه/ تجلیل از 18 قاری و حافظ
کد خبر: 3742664
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۵۳

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه/ تجلیل از 18 قاری و حافظ

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ مراسم اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه ویژه قاریان و نیز افتتاحیه اولین دوره این طرح ویژه حافظان کل قرآن کریم با حضور جمعی از مدیران و اساتید قرآنی کشورمان در حسینیه امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایکنا، مراسم اختتامیه نهمین دوره طرح آموزشی - تربیتی قاریان و حافظان ممتاز نوجوان و جوان قرآن کریم (اُسوه) و افتتاحیه اولین دوره ویژه حافظان کل قرآن کریم عصر امروز هفتم شهريورماه در حسینیه امام خمینی(ره) شورای عالی قرآن و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ
در ابتدای این مراسم، امیرحسین رحمتی، قاری جوان عضو طرح اسوه از استان گلستان به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت و پس از آن محمدتقی میرزاجانی، مدیر طرح اسوه به ارائه گزارشی پرداخت.
میرزاجانی در ابتدای صحبت‌های خود ضمن خیرمقدم به حاضران با اشاره به اینکه هفتاد قاری و حافظ قرآن در این دوره همراه با والدین خود حضور دارند، از وارد شدن این طرح به پنجمین سال فعالیت خود خبر داد و گفت: در فاصله دوره هشتم که اسفندماه سال قبل در تهران و خوزستان برگزار شد تا این دوره توفیقاتی حاصل شده است.
وی افزود: اولین توفیقی که از دوره گذشته تا کنون به دست آمده، جذب جدید در بخش قاریان بوده است. در این زمینه ۱۲ قاری ۹ تا ۱۲ ساله به جمع طرح اسوه اضافه شدند. 

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ
میرزاجانی تاسیس اسوه حافظان کل قرآن را دستاورد دیگر این طرح از دوره گذشته تاکنون عنوان کرد و ادامه داد: بعد از حدود پنج سال تصميم گرفتیم طرح اسوه را به حافظان کل قرآن کریم تعمیم دهیم. لذا این مراسم علاوه بر اینکه اختتامیه بخش قاریان هست، افتتاحیه بخش حافظان کل قرآن نیز هست و تا یازدهم شهریورماه در این بخش ادامه خواهد داشت. 
مدیر طرح اسوه یکی دیگر از دستاوردها و توفیقات طرح اسوه از دوره هشتم تا این دوره را کسب رتبه‌های برتر در مسابقات ملی و اعزام یک حافظ کل قرآن به مسابقات بین‌المللی کشور امارات عنوان کرد و افزود: برگزاری چهارمین نشست هم‌اندیشی والدین طرح اسوه دیگر توفیق این طرح از دوره گذشته تا دوره کنونی بوده است. همچنین حضور هیئتی از مسئولان این طرح در منازل اعضای طرح از دیگر توفیقات بوده است.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اذعان کرد: ششمین توفیقی که از دوره قبل تا کنون به دست آمده، تلاوت سه نفر از قاریان عضو طرح در محضر رهبر انقلاب در طلیعه ماه مبارک رمضان امسال بوده است. 
میرزاجانی در ادامه صحبت‌های خود مهم‌ترین دستاورد و توفیق این طرح را رشد معنوی و آرام آرام اعضای طرح عنوان کرد و گفت: خوشبختانه این موضوع به مرور در حال تحقق است. 
وی افزود: در دوره نهم دو دیدار رخ داد که بسیار ارزشمند بود. ملاقات با آیت‌الله‌العظمی جوادی آملی و دیدار با آیت‌الله فاطمی نیا حاوی نکات فنی و بسیار دقیق و ارزشمندی برای حاضران در این طرح بود.
مدیر طرح اسوه در پایان صحبت‌های خود ضمن تشکر از کارگروه قرآن بنیاد خاتم الاوصیا و تمامی افرادی که در برگزاری این دوره همکاری داشته‌اند، گفت: درخواستی که دارم این است که سرمایه گذاری روی نخبگان قرآنی از زمان کودکی جدی گرفته شود. متاسفانه این اهتمام آن چنان دیده نمی‌شود. درست است سرمایه‌گذاری در این زمینه دیربازده است، اما یک حرکت ریشه‌ای و مبنایی است که اگر صبر داشته باشیم، می‌توانیم ثمرات آن را در سطح ملی و حتی بین‌المللی شاهد باشیم.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ
در ادامه این مراسم کلیپ تصویری نسبتا طولانی‌ای از هشت دوره برگزاری طرح اسوه پخش شد و پس از آن نیز حسین بیات، حافظ کل قرآن عضو طرح اسوه به تلاوت آیاتی از کلام الله مجید پرداخت.
قرائت میثاق‌نامه طرح اسوه توسط دو نفر از اعضای طرح اسوه از دیگر برنامه‌های این مراسم بود و در ادامه آن نیز امیرحسین محبی، قاری قرآن عضو طرح اسوه از استان لرستان آیاتی از کلام الله مجید را تلاوت کرد.
سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی و محمدعلی خواجه پیری، از پیشکسوتان قرآنی کشورمان از دیگر برنامه‌های این مراسم بود. 
در بخشی از این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی سخنانی با اشاره به اینکه آینده بسیار درخشان و روشنی را برای اعضای طرح اسوه پیش‌بینی می‌کند، به جمله‌ای از آیت‌الله‌العظمی بهجت اشاره کرد و گفت: نقل است که ایشان فرموده‌اند که عجیب است که ما از قرائت قرآن غفلت داریم، آیا گوش دادن به کلام خدا لازم‌تر از گوش دادن به کلام شخصیت‌های مهم نیست؟ هنگامی که قرآن را از حفظ می‌خوانیم، صوت آن حاکی از قرآن واقعی و وجود مسکون آن است، یعنی در هنگام خواندن قرآن، قرآن را ایجاد می‌کنیم و به آن وجود می‌دهیم و هستی می‌بخشیم.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ
وی در ادامه با اشاره به اینکه یکی از نیازهای جامعه ما این بوده است که بتوانیم قاریان خوشخوانی را از دوران کودکی و نوجوانی تربیت کنیم تا بتوانیم در سطح بین‌المللی چهره آنها را نشان دهیم، افزود: این نوع قاریان که جامعه ما به آنها نیاز دارد، باید دارای چند ویژگی باشند.
محمدی تصریح کرد: اول اینکه این دسته قاریان بتوانند با حنجره طلایی خود با زیباترین شکل ممکن، صدای خدا را نشان دهند و این صدا را در اعماق قلب انسان بنشانند. ویژگی دوم اینکه با تلاوت زیبای خود معانی را نیز منتقل کنند و قرآن را از ذهن به قلب منتقل کنند. یعنی قرآن وارد باطن شود. در مقام بالاتر قاری حافظ عامل قرآن را در تمام جوارح خود به زبان بیاورد، یعنی زبان او با قرآن سخن بگوید، چشمش با قرآن ببیند و ... اگر چنین فردی در سطح جامعه منتشر شود و مسلط به چند زبان خارجی شود، بسیار اثرگذار خواهد بود.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با بیان اینکه تربیت قاریان مسلط به زبان‌های خارجی نیاز امروز جامعه ماست، اظهار کرد: یکی از نیازهای واقعی امروز جامعه ما اعزام بیش از ۱۰۰۰ قاری مسلط به زبان خارجی و مسلط به تبلیغ دین در سطح جهان برای نشر معارف ناب قرآنی با قرائت اهل بیت(ع) است. ما امروز در این بخش کمبود جدی داریم.
محمدی در ادامه خطاب به مسئولان طرح اسوه بیان کرد: یکی از کارها تسلط بر معارف قرآن کریم است که حاضران در این طرح باید در این حیطه نیز توانمند شوند. زمانی یکی از قاریان جوان و البته برجسته را به کشورهای مختلف اعزام کردیم که بازخوردهای بسیار موفقی را به همراه داشت. علت را که بررسی کردیم، متوجه شدیم این قاری (جواد فروغی) قبل از قرائت در مورد آیات به زبان انگلیسی سخنرانی می‌کند تا معانی آیات کاملاً تبیین شود و در ادامه آیات را قطعه قطعه با توضیحات و با صدای بسیار دلنشین تلاوت می‌کند و پس از آن نیز در پایان تلاوت زیبایی را انجام می‌دهد.
وی اذعان کرد: این قاری در دورانی از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات به خارج اعزام شد و هر بار که به یک کشور اعزام شد، هر مرتبه از مرتبه قبل موفق‌تر و پرفروغ‌تر و پرنفوذتر و موثرتر ظاهر شد. مسیری که حاضران در طرح اسوه طی می‌کنند، مسیری است که می‌توانند حرف اول را در تبلیغ قرآن کریم در سطح جهان بزنند که البته شروط خاصی دارد.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: یکی از شروط این است که حاضران در طرح اسوه مسلط به زبان‌های خارجی شوند و در ادامه نیز آشنایی با اخلاق قرآنی و تجلی قرآن در تمام حرکات و سکنات است. لذا یکی از وظایف والدین، تربیت قرآنی است. آموزش و پرورش و موسسات قرآنی نیز باید در این راه کمک کنند. چیزی که در طرح اسوه بسیار چشمگیر است، تربیت هنری و هنر تربیتی بر اساس قرآن است.
وی با تأکید بر اینکه تربیت هنری و هنر تربیتی بر اساس قرآن باعث شده تا طرح اسوه به طرحی متفاوت تبدیل شود، گفت: طرح قرآنی در کشور بسیار اجرا می شود، اما طرح اسوه ممتاز و متفاوت است. باید کاری کنیم که همزمان هم عقل و هم قلب نوجوان تحت تأثیر هنرهای قرآنی قرار گیرد. خود نوجوان قاری که متحول شود، آن وقت است که می‌تواند بقیه را نیز متحول کند. قرآن که توسط قاری تلاوت می‌شود، باید همزمان بر قلب و ذهن مستمع تأثیر بگذارد تا بتواند در وجود یک جوان جریان‌ساز شود. این آن نقطه‌ای است که ما می‌خواهیم به آن برسیم و شما می‌توانید به آن برسید.
محمدی با بیان اینکه طرح اسوه گذشته، تصمیم آینده روشن قرآنی برای زمان حال است، گفت: این طرح گذشته‌ای را حکایت می‌کند که تجربه‌ای برای آینده است، آینده‌ای بسیار روشن در وضعیتی که در حال حاضر در آن واقع شده‌ایم، است. بنابراین امروزِ طرح اسوه حکایت از گذشته درخشان ما دارد که آینده‌ای درخشان‌تر انتظار آن را می‌کشد. بنابراین طرح اسوه می‌تواند برای طرح‌های دیگر اسوه باشد، یعنی خود طرح اسوه طرح های دیگر باشد.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی اظهار کرد: این امر به این شرط محقق خواهد شد که مقصد اخلاقی و رفتاری توجه بسیار زیادی شود. شما بیش از آنکه نیازمند درست سخن باشید، درست کردن اعمال مهم است. این نکته بسیار کلیدی و مهم است که باید مورد توجه حاضران در طرح اسوه قرار بگیرد. اینکه طرح اسوه همزمان آموزش و تربیت را مورد توجه و هدف قرار داده است، یک قاری خوش خوان و خوش اخلاق خروجی آن خواهد بود.
وی در ادامه صحبت های خود در مراسم اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه به روایتی از رسول اکرم(ص) اشاره و بر گفته پیامبر که مانند ایشان قرائت کنید، تاکید کرد و گفت: قرآن خواندن قاری، دعوت مستمع با زبان است، باید ما ورای این کلام و ورای این قرائت وجودمان تجسم دعوت به سوی قرآن باشد. چیزی جز عمل به آموزه‌های قرآن نمی‌تواند ما را به این نقطه برساند. بنابراین قرائتی که در آن تدبر نباشد، تلاوت نیست و قرائتی که در آن قصد تبعیت نباشد، تلاوت نیست.
محمدی در پایان به موضوع حفظ قرآن کریم اشاره و خطاب به حاضران در طرح اسوه اظهار کرد: در طرح اسوه حفظ کل جزء اهداف است، مقام معظم رهبری بزرگ‌ترین هدف قرآنیان را حفظ کل می‌دانند. چرا حفظ مهم است؟ چون نقطه عطف ظواهر و بواطن قرآن حفظ قرآن است. موضوع دیگر این است که معارف قرآن و علم عربی خود را بسیار قوی کنید و تلاش کنید حضور قرآن در تمامی صحنه‌های زندگی شما احساس شود. اگر این‌گونه شوید، شفیع روز قیامت خواهید شد. چرا که قرآنیان فردای قیامت شافی هستند، چون منصوب به قرآن هستند.
در ادامه این مراسم و قبل از تجلیل از برخی شرکت کنندگان در نهمین دوره طرح اسوه محمدعلی خواجوی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به بیان سخنانی پرداخت. وی در صحبت های خود به انتقاد از وضعیت فعالیت های قرآنی پرداخت و در پایان نیز خبرنگاران حاضر در این مراسم را از انتشار مطالب خود منع کرد.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ
پایان بخش این مراسم نیز تجلیل از برخی افراد حاضر در نهمین دوره طرح اسوه بود. در این بخش از 18 قاری و حافظ حاضر در این طرح از جمله قاریانی که در طلیعه ماه مبارک رمضان در محضر مقام معظم رهبری تلاوت کردند، نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کشور امارات، قاریان شرکت کننده در مسابقه خاطره نویسی از دور هشتم طرح اسوه در مناطق عملیاتی خوزستان و قاریان با اخلاق و منضبط تجلیل به عمل آمد که اسامی آنها به این شرح است؛
امیرحسین حیدری از استان تهران، مهدی عبرتی از استان گیلان، سیدمحمدمهدی شیخ‌الاسلامی از استان همدان، محمدرضا زاهدی، علیرضا باقری از استان اردبیل، مهدی حیدری از استان زنجان، سهیل مقدس از استان کرمان، علی احمدی آسور از استان خراسان جنوبی، ابراهیم توانچه از استان بوشهر، علیرضا خالقی از استان اصفهان، مهدی عبدلی از استان البرز، محمدرضا جعفرپور از استان گیلان، حسین جهانگیری از استان تهران، پوریا رحمانی از استان ایلام، امیرحسین لندرانی از استان تهران، امیرحسین محبی از استان لرستان، طاها محمدرضایی از استان تهران و احمد نصیری از استان اصفهان.

گزارش ایکنا از آیین اختتامیه نهمین دوره طرح اسوه / تجلیل از 18 قاری و حافظ

انتهای پیام

captcha