کد خبر: 3747055
تاریخ انتشار : ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲
موسویان عنوان کرد:

اهمیت سوگواره مهر محرم برای ارتقای سواد رسانه‌ای/ ارتباط جشنوار‌ه‌ها و افزایش تولید ملی

گروه فناوری اطلاعات ــ در نشست خبری یازدهمین سوگواره ملی و چهارمین مسابقه بین‌المللی «مهر محرم» بر اهمیت این سوگواره و جشنواره‌های دیگر برای افزایش سواد رسانه‌ای و ارتقا تولید ملی تاکید شد.

اهمیت سوگواره مهر محرم برای ارتقای سواد رسانه‌ای/ ارتباط جشنوار‌ه‌ها و افزایش تولید ملی
به گزارش خبرنگار ایکنا، سیدمرتضی موسویان، رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری یازدهمین سوگواره ملی و چهارمین مسابقه بین‌المللی «مهر محرم» با اشاره به برگزاری سه جشنواره رسانه‌های دیجیتال علوی، سوگواره مهر محرم و جشنواره رسانه‌های دیجیتال رضوی اظهار کرد: مسابقه مهر محرم در سه دوره گذشته دارای آثار ارزشمندی بوده که نظر بسیاری از مردم را در سطح کشور در جایگاه داوری برانگیخته است این سوگواره یکی از مسابقاتی است که مردم هم به‌عنوان شرکت‌کننده و هم به عنوان داور در آن حضور دارند.
وی با بیان اینکه ماهیت فضای مجازی انباشتگی محتواست؛ گفت: در این سوگواره محتوا‌های پیشین موجود بوده و مورد استفاده قرار می‌گیرد از سوی دیگر این سوگواره که اختتامیه آن در دهه فجر انقلاب اسلامی انجام می‌شود باید تا محرم سال دیگر ادامه داشته و به دوازدهمین سوگواره برسد. اینگونه بین آثار مختلف و خالق‌های آنان ارتباط شکل می‌گیرد.
موسویان در ادامه با بیان اینکه استان سمنان برگزار کننده دائمی سوگواره مهر محرم است عنوان کرد: سایر ماموریت‌ها و جشنواره‌ها نیز به استان‌‌های دیگر واگذار می‌شود که انتظار داریم به گونه‌ای ملی با آن برخورد کنند.
وی با اشاره به ۱۰ سوگواره پیشین مهر محرم عنوان کرد: آثار این جشنواره‌ها قابل دسترس بوده و برای ادامه مسیر داوری بین جشنواره یازدهمین و چهارمین مسابقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال با بیان اینکه این سوگواره و مسابقه فرصت مناسبی برای جلب نظر مردم، آموزش عکاسی، زیبایی شناسی و ارائه یک هویت و تخصص به مردم به عنوان داوران آثار است؛ بیان کرد: این نگاه به افراد موجب افزایش سواد رسانه‌ای شده چرا که معتقدیم نگاه افراد به محتوای دیجیتال تخصصی‌تری و انتقادی‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: یکی از اهداف ما در این سوگواره ارتقا سواد رسانه‌ای بود چرا که وقتی فرد سواد رسانه‌ای داشته باشد می‌تواند نقد کند و موجب رشد و ارتقا کیفیت آثار مختلف شود؛ بنابراین نخست باید انباشتگی محتوا ایجاد کنیم سپس علاقه‌مندان آن را پیدا کرده بعد دید افراد را تغییر دهیم به مقصودی که هر یک از کاربران محصول محور دارند نزدیک شویم.
وی با اشاره به کمپین سوگواره مهر محرم در اربعین عنوان کرد: افراد در پیاده روی اربعین یا مراسم‌های خود در روستا‌ها و شهر‌ها سعی کردند هر یک از دید خود زاویه‌ای را پوشش دهند این موضوع موجب شد که هم جاذبه ایجاد شود و هم اینکه در ذهن مخاطب نیز تاثیر بگذارد. از سوی دیگر این امر نیز موجب ارتقا سواد رسانه‌ای شد.
موسویان ادامه داد: ارتقا سواد رسانه‌ای از جمله اهدافی است که ما دنبال می‌کنیم اگر سواد رسانه‌ای ارتقا پیدا کند ثروت ملی نیز افزایش پیدا می‌کند چرا که موجب می‌شود افراد به گذشته قانع نبوده و همیشه به آینده فکر کند.
رئیس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه جشنواره‌ها و سوگواره‌ها محلی برای تضمین مالکیت معنوی افراد است عنوان کرد: ما در تلاش هستیم تا اینگونه برنامه‌ها را به یک بازارچه به نفع مادی مردم نیز تبدیل کنیم.
وی اعلام کرد: زیرساخت برای جشنواره‌های مردمی آماده بوده و اگر بخش خصوصی نیز بخواهد وارد میدان شود برای مشارکت آنان نیز آماده هستیم. این زیرساخت‌ها برای افرادی که به سایت samandehi.ir مراجعه کرده و کار خود را ثبت کنند زیرساخت‌ها را به صورت رایگان در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم. حتی آموزش ساخت زیرساخت نیز به آن‌ها ارائه می‌شود.
موسویان اعلام کرد: تا به امروز هزار و ۵۰۰ عضو جذب شده و برای آن‌ها کلاس‌های آموزشی برگزار شده است. این افراد به عنوان کسانی که توانایی داوری آثار در جشنواره‌ها و سوگواره‌ها را دارند شناخته شده و منافعی برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود.
در این نشست همچنین میثم مقدس پور دبیر اجرای یازدهمین سوگواره ملی و چهارمین مسابقه بین‌المللی مهر محرم نیز به تشریح جزئیات این سوگواره پرداخت.
وی تصریح کرد: رشد و اعتلای فرهنگ عاشورایی در فضای مجازی و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه مشتاقان و علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر عاشورایی؛ همگرایی و هم افزایی ملی و بین المللی در حوزه تولید و نشر محتوای فرهنگی عاشورایی دیجیتال به ویژه در راهپیمای عظیم اربعین حسینی؛ تحکیم پیوند بین دین، هنر و رسانه و گسترش و ترویج فرهنگ نورانی قرآن و نماز به ویژه نماز پر صلابت ظهر عاشورا؛ فرهنگ سازی استفاده از ابزار رسانه‌های دیجیتال با تشویق به تولید محتوای پاک و اصیل و گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان حوزه فرهنگ عاشورایی و کمک به انتشار گسترده‌تر آن اهدافی هستند که در این سوگواره دنبال می‌شود.
وی افزود: مراسم و آئین‌های عزاداری محرم در ایران اسلامی و اقصی نقاط جهان، مودت و برادری در فرهنگ حسینی با تاسی از سیره حضرت عباس بن علی(ع)، نماد‌ها و اشارت‌های عاشورایی، نماز ظهر عاشورا، شیرخوارگان حسینی، خادمان حسینی و راهپیمایی اربعین حسینی و زوایای پیدا و پنهان از این سفر زیارتی عظیم نیز موضوعات یازدهمین سوگواره ملی و چهارمین مسابقه بین‌المللی مهر محرم هستند.
قدس پور با بیان اینکه هنر‌های دیجیتال، رسانه‌های برخط و نرم افزار‌ها بخش‌های این سوگواره را تشکیل می‌دهند گفت: در بخش هنر‌های دیجیتال، فیلم‌های کوتاه سه دقیقه‌ای، داستانی کوتاه، مستند، تجربه گرا، ویدئو آرت، انیمیشن، موشن گرافیک و نماهنگ حوزه‌های است که شرکت کنندگان می‌توانند در تولید محتوای دیجیتال حضور و مشارکت داشته باشند، همچنین در موضوع عکس نیز که دارای سه بخش اصلی، ویژه و جنبی است تک عکس حرفه‌ای، مجموعه عکس، تجربه (تلفن همراه) در بخش ویژه ورزشکاران عاشورایی و بخش جنبی نیز عکس‌های قدیمی از عزاداری محرم در اقصی نقاط کشور می‌توانند حضور داشته باشند.
دبیر اجرای یازدهمین سوگواره ملی و چهارمین مسابقه بین‌المللی مهر محرم ادامه داد: در بخش رسانه‌های برخط، وب سایت‌ها، پیام رسان‌ها، شبکه‌های اجتماعی همچنین در بخش نرم افزارها، چند رسانه‌ای، هوشمند و همراه و بازی‌ها عرصه‌های هستند که شرکت‌کنندگان با ثبت‌نام در سایت www.mehremoharram.ir و بارگذاری محتوا به صورت انلاین شرکت کنند.
وی یادآور شد: آخرین مهلت آثار ۳۰ آبان ۹۷ بوده و در دهه فجر چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در مجتمع فرهنگی هنری کومش سمنان با حضور برگزیدگان و میهمانان داخلی و خارجی برگزار می‌شود.
 
گزارش از یاسر مختاری
 
انتهای پیام
captcha