صحیفه سجادیه؛ کتابی سرشار از معارف توحیدی و ارزش‌های انسانی
کد خبر: 3748835
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰

صحیفه سجادیه؛ کتابی سرشار از معارف توحیدی و ارزش‌های انسانی

گروه معارف - مدرس حوزه علمیه بیجار بابیان اینکه صحیفه سجادیه، کتابی سرشار از معارف توحیدی و ارزش‌های انسانی است، گفت: پس از قیام عاشورا، امام سجاد (ع) در یک جو اختناقی شدیدی قرار داشتند که نمی‌توانستند به صراحت مطالب را به گوش مردم برسانند و از این رو به نوشتن صحیفه سجادیه روی آوردند.

صحیفه سجادیه؛ کتابی برای آشنایی مردم با حقایق دین

حجت‌الاسلام والمسلمین حسین پناهی، مدرس حوزه علمیه بیجار در گفت‌و‌گو با ایکنا از آذربایجان غربی، بیان کرد: حادثه کربلا واقعه‌ای عظیم است که نظیر آن در دنیا رخ نداده و لازم بود تا برای آیندگان تبیین شود که چرا این حادثه بوقوع پیوست.
وی ادامه داد: امام‌حسین(ع) علیه قومی قیام کردند که حلال‌های خداوند را حرام و حرام‌های خداوند را حلال کرده و دین را تغییر داده‌بودند و نقش امام‌سجاد(ع) و حضرت زینب (س) این بود تا این واقعه را در شام تشریح کنند.
حجت‌الاسلام والمسلمین پناهی خاطرنشان کرد: پس از قیام عاشورا، دوران اختناق بسیار شدیدی شکل گرفت و ائمه اطهار(ع) فرصت هیچ‌گونه مقابله‌ای با نظام حاکم را نداشتند و چون امام سجاد(ع) نمی‌توانستند به صراحت مطالب را به گوش مردم برسانند، از این رو به نوشتن صحیفه سجادیه روی آوردند.
وی افزود: تمامی معارف توحیدی، امامت، ارزش‌های انسانی و اخلاقی را می‌توان در صحیفه سجادیه یافت و ایشان در این دعاها مردم را نسبت به حقایق دین آشنا ساختند و دانش مردم را نسبت به معارف الهی تقویت کردند.
مدرس حوزه علمیه بیجار با اشاره به اینکه امام‌سجاد(ع) به سجده‌های طولانی معروف هستند، تصریح کرد: امام‌باقر(ع) همواره می‌فرمودند که پدرم هر زمان بلایی دفع می‌شد، نعمتی از سوی خداوند می‌رسید و یا پس از هر نماز سجده‌های طولانی می‌‌نمود.
وی یادآور شد: ویژگی عبادت امام‌سجاد(ع) به گونه‌ای بود که در واقع تشبیه به عبادت امام‌علی(ع) می‌کردند.
انتهای پیام

captcha