اجرای خوشنویسی قرآنی در قالب‌های سنتی محرم؛ راهکار مؤثر پرداختن به هنر عاشورایی
کد خبر: 3750374
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۳
تجلی عاشورا در هنرهای تجسمی/4

اجرای خوشنویسی قرآنی در قالب‌های سنتی محرم؛ راهکار مؤثر پرداختن به هنر عاشورایی

گروه هنر ــ سیداصغر موسویان معتقد است؛ یک خوشنویس قرآنی است و به عنوان یک ایده‌پردازی متفاوت در عرصه هنرهای تجسمی عاشورایی می‌‌تواند قالبی آشنا و سنتی همچون تابلوی «عصر عاشورا» را به عنوان زمینه‌ای برای خوشنویسی قرآن در بطن آن انتخاب کند.

سیداصغر موسویان، هنرمند خوشنویس و حکاک قرآن بر روی فلز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایکنا گفت: در حوزه هنرهای عاشورایی و تجلی مضامین قیام اباعبدالله‌الحسین(ع) در عرصه هنرهای تجسمی نیاز به انجام فعالیت زیربنایی و اصولی داریم، کاری که بتواند علاوه بر ماندگاری خود اثر، منشأیی برای تولید آثاری باشد که ایده اجرایی خود را از آن گرفته باشند.

وی ادامه داد: بسیاری از مظاهر و اقلام تبلیغاتی در حوزه عزاداری سیدالشهداء(ع) که در محیط‌های عزا، حسینیه‌ها و تکایا مورد استفاده قرار می‌گیرند برپایه هنرهای تجسمی اجرا و تولید شده‌اند و از جمله معروفترین آنها پرچم و کتیبه‌هایی است که عباراتی همچون فرازهایی از زیارت عاشورا و یا اشعار معروف محتشم کاشانی در آن هویداست.

وی تصریح کرد: با وجود قابلیت و چشم‌نوازی اغلب این آثار که زینت‌بخش فضای هیئات عزاداری و حسینیه‌ها هستند اما به نظر می‌رسد که نیاز به تغییر در فرم اجرای آنها حتی با ثابت ماندن محتوای آنها داریم چرا که تکرار چنین فرم هایی از آنجا که عادت بصری مخاطب عزادار را موجب شده است چندان مورد توجه قرار نگرفته و لذا آنها را تبدیل به مقولاتی دم‌دستی و بدون دارای بودن قابلیت‌ها و ویژگی‌های هنری کرده است.

موسویان افزود: به طور حتم در ذهن بسیاری از هنرمنان عرصه تجسمی اعم از خوشنویسان، گرافیست‌ها و طراحان هنری ایده‌های فراوانی برای اجرای آثار جدید در زمینه هنرهای عاشورایی وجود دارد که برای اجرایی شدن چنین ایده‌هایی علاوه بر عزم هنرمند نیاز به ایجاد چتر حمایتی مناسب از سوی مسئولان فرهنگی و نهادهای هنری است چرا که صرف خلق چنین آثاری در شرایطی که بُرد تبلیغاتی و خبررسانی چندان قوی برای آن وجود ندارد نمی‌تواند جریان فرهنگی را فراهم کرده و بانیان مجالس عزاداری را مجاب به استفاده از اقلام هنری جدید کند.

این هنرمند عرصه تجسمی گفت: شخصاً خود را هنرمند قرآنی می‌دانم اما باید بگویم که میان قرآن و اهل بیت(ع) فاصله‌ای وجود ندارد و اگر روزگاری خواسته باشم کاری در این باب یعنی تولید یک کار عاشورایی در عرصه هنرهای تجسمی انجام دهم به طور حتم به دنبال قالب‌های سنتی و آشنای هنرهای تجسمی خواهم رفت و تمام قرآن و یا بخش‌های آن را در زمینه آن پیاده خواهم کرد.

خالق قرآن مرقع مطلا گفت: به طور مثال اثر شاهکار استاد محمود فرشچیان یعنی عصر عاشورا قالبی آشنا و فاخری است که بتوان با انتخاب آن به عنوان زمینه کار خوشنویسی، قرآن را در بطن آن پیاده کرد. این کار ارتباط مضمونی عاشورا با قرآن را مصداقی عینی خواهد بخشید.

وی در پایان گفت: تنها مسئله و مانع بر سر راه تحقق چنین ایده‌هایی در زمینه هنرهای عاشورایی، عدم حمایتی است که انتظار می‌رود از سوی نهادهای فرهنگی و مسئولان شاهد آن باشیم و این امر موجب می‌شود که به دلیل هزینه‌های بالای اجرای چنین آثاری، هنرمندان تنها ایده آن را در سر پرورانده و هیچگاه وجه عملی پیدا نکنند.

انتهای پیام   

captcha