نبود کاغذ و دو سال انتظار برای چاپ کتاب/ انگیزه‌ام را از دست نمی‌دهم
کد خبر: 3752204
تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
محمدزاده عنوان کرد:

نبود کاغذ و دو سال انتظار برای چاپ کتاب/ انگیزه‌ام را از دست نمی‌دهم

گروه ادب ــ نویسنده «دانشنامه شعر عاشورایی» گفت: نبود کاغذ سبب شده، دو سال برای چاپ کتاب‌هایم منتظر باشم و اما انگیزه‌ام را از دست نمی‌دهم.

نبود کاغذ و دوسال انتظار برای چاپ کتاب/همواره انگیزه دارممرضیه محمدزاده، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ اسلام در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره آثار تازه تألیفی خود گفت: چندین عنوان کتاب دارم که در دست ناشران است و به دلیل بازار نشر و نبود کاغذ همه آنها دو سال است که در انتظار نشر هستند، با وجود پیگیری‌هایی که کردم، هنوز در انتظار چاپ هستند.
وی افزود: تعدادی از این کتاب‌ها در دست انتشارات اطلاعات است که یکی از آن‌ها مربوط به «امام علی(ع)»، «محمد بن علی؛ امام باقر(ع)»، «امام هادی(ع)» و «همتای بی‌همتا» درباره حضرت خدیجه(س) است. یکی از کتاب‌هایم در دست انتشارات امیرکبیر است و کتاب دیگرم با عنوان «زندگانی و بحث‌های علمی عصر امام حسین و امام حسن و امام علی(ع)» از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی منتشر خواهد شد.
محمدزاده ادامه داد: اکنون دو سال است که این کتاب‌ها در دست ناشران است و از سال گذشته که مسائل کمبود کاغذ مطرح بود، تماس‌هایی که داشت، عنوان شد که کاغذ ندارند و در آینده نزدیک چاپ خواهند کرد. اما به نظر می‌رسد با گران شدن کاغذ، اگر کتاب چاپ شود، قیمت آن گران خواهد شد و این مسئله سبب می‌شود، رغبت مردم به کتاب کمتر شود و کتاب به دست مردم نمی‌رسد.
این نویسنده در ادامه درباره شمارگان کتاب‌ها عنوان کرد: اخیراً کتاب‌هایی که چاپ شده، با شمارگان 200 – 300 نسخه بوده است و دو سال پیش که کتابم را به ناشر دادم، قرار بود با شمارگان هزار نسخه باشد و اکنون نمی‌دانم کتاب‌هایم در چه تیراژی چاپ خواهند شد.
وی درباره آینده حوزه نشر و کتاب گفت: بسیار نگرانم. برخی چاپ کتاب‌های الکترونیکی را مطرح می‌کنند، اما همین که کتاب را ورق می‌زنی، حس متفاوتی است و نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، حتی نرم‌افزارهای کتاب‌ها را مطالعه می‌کنم، باز نمی‌توانم با آنها ارتباط برقرار کنم و در برخی از آنها اشکالاتی را می‌بینم که در کتاب‌های چاپی نیست.
محمدزاده ادامه داد: نهادها و سازمان‌های متولی باید از ناشران خصوصی و نیمه دولتی حمایت کنند تا با قوت بیشتری بتوانند در این وضعیت فعالیت کنند؛ چرا که کتاب به‌عنوان یکی از شاخصه‌های توسعه فرهنگی است و جامعه کتابخوان، جامعه‌ای با فرهنگ و علم و دانش است و در کشورهای دیگر، کتاب از دست مردم نمی‌افتد، اما در کشورمان این طور نیست.
این نویسنده در پاسخ به اینکه آیا با ادامه این وضعیت نشر، باز هم انگیزه نوشتن دارید یا نه، گفت: من همواره انگیزه نوشتن دارم و در حال حاضر نیز کتابی درباره امام زمان(عج) می‌نویسم و آن را به اتمام خواهم رساند. سال‌هاست برای این کتاب وقت گذاشته‌ام و وظیفه‌ام این است که به کارم ادامه دهم. البته کسانی که وضع مالی خوبی دارند و خودشان ناشر هستند، کتابشان به راحتی چاپ می‌شود، اما افرادی مثل من، کتابشان را به انتشارات می‌دهند تا کتابشان چاپ شود ولو با تأخیر.
انتهای پیام

captcha