گفتگوی علمای دینی زمینه‌ساز شناخت و تفاهم پیروان ادیان است
کد خبر: 3752425
تاریخ انتشار : ۱۵ مهر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۰
استاد دانشگاه کاتولیک مانیل در گفتگو با ایکنا:

گفتگوی علمای دینی زمینه‌ساز شناخت و تفاهم پیروان ادیان است

گروه بین‌الملل - «پابلیتو بایبادو» استاد دانشگاه کاتولیک مانیل در فیلیپین گفتگوی بین علمای دینی اسلام و مسیحیت را برای رفع پیشداوری‌های نادرست و ایجاد تفاهم میان پیروان این دو دین ضروری دانست.

به گزارش ایکنا؛ پابلیتو بایبادو جونیور (Pablito Baybado Junior ) استاد دانشگاه سانتو توماس (Santo Thomas) مانیل در فیلیپین است. این دانشگاه وابسته به واتیکان است و رئیس آن را مستقیماً پاپ منصوب می‌کند.

بایبادو در این دانشگاه، فلسفه و الهیات مسیحی تدریس می‌کند. وی جدای از ‌ فعالیت دانشگاهی در زمینه گفتگوی بین ادیان نیز فعال است و علاوه بر این مدیر سازمان دین برای صلح در آسیا (Religions for Peace Asia) است که 25 کشور آسیایی عضو آن هستند. وی همچنین مدیرکل آموزش مجمع فدراسیون اسقف­‌های آسیا (FABC) است که مسئول امور اسقف­‌های کاتولیک در این قاره است.

وی سال‌هاست که با رایزنی جمهوری اسلامی ایران در مانیل همکاری می‌کند و تاکنون دو بار به ایران آمده است. بایبادو اخیراً به همت اداره‌ کل همكاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین برای تكمیل تحقیقات خود با عنوان «جایگاه شیعه در بین ادیان و مذاهب» طی یک دوره مطالعاتی به ایران سفر کرد.
وی در گفتگو با خبرگزاری بین‌المللی ایران (ایکنا) درباره موضوعات مختلف از جمله فعالیت‌های بین‌ ادیان صحبت کرد که در پی می‌آید. 

چگونگی آشنایی
سال 2006  پاپ بندیکت شانزدهم سخنرانی بسیار بحث‌برانگیزی در آلمان کرد که در پی آن سوء تفاهم بزرگی میان محققان مسلمان و مسیحی به وجود آمد. رایزنی فرهنگی سفارت ایران در مانیل درباره این موضوع نشستی را با حضور صاحبنظران ایرانی و فیلیپینی برگزار کرد که بسیار موفقیت‌­آمیز بود. سعی کردیم با گفتگو نقاط اختلاف را دریابیم. این آغاز همکاری من با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در مانیل بود. از آن زمان  دوستی من با مسئولان رایزنی آغاز شد و عضوی از خانواده رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین شدم. هر ساله در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، با حضور محققان ایرانی و فیلیپینی یک کنفرانس علمی در مانیل برگزار می­‌کنیم. علاوه بر این، رایزنی فرهنگی ایران یکی از اعضای فعال گروه گفتگوی بین ادیان در مانیل است. اندیشمندان همه ادیان در نشست سالانه این گروه گرد هم می­‌آیند و رایزنی فرهنگی ایران در برنامه‌­ها شرکت فعالی دارد.
 

تبلیغات منفی
در همه همایش­‌هایی که در مانیل برگزار می­‌کنیم، روشن است که یک نگاه منفی علیه ایران وجود دارد و این به خاطر نفوذ رسانه‌هاست. نخستین بار در سال 2012 برای شرکت در همایش «دین و اخلاق» در قم به ایران آمدم و مقاله‌­ای درباره اخلاقیات مسیحی ارائه کردم. وقتی می­‌خواستم به ایران بیایم از من می‌­پرسیدند آیا از سفر به ایران نمی­‌ترسی؟ حتی در ذهن دانشگاهیان و اهل دین هم این ذهنیت منفی دیده می‌شود. در محافل دانشگاهی در مورد مواضع ایران علیه اسرائیل و آمریکا بحث می‌­شود.
 
این دیدگاه‌­های نادرست ناشی از دو مسئله است: مسئله اول ناآگاهی و دوم پیش­داوری و تعصب است. برای حل مسئله ناآگاهی، رایزنی فرهنگی صاحب­نظران ایرانی را به فیلیپین دعوت می­‌کند تا طرز فکر و فرهنگ ایرانیان را به مردم فیلیپین نشان دهد. برای برطرف کردن مشکل پیشداوری و تصحیح ذهنیت­‌های نادرست، باید اندیشمندان فیلیپین به ایران سفر کنند تا در بازگشت بتوانند تجربیات خوب خود را در این کشور برای دیگران بازگو کنند.

پیشینه روابط
فیلیپین شامل سه جزیره اصلی میندانائو، لوزون و ویسایاس است. مسلمانان از قرن 15 و پیش از اسپانیایی­‌ها وارد فیلیپین شدند. با ورود استعمارگران اسپانیا در قرن 17 ، آن‌ها با مسلمانان از در خصومت وارد شدند و سعی کردند آن‌ها را از بین ببرند و دین خود را بر این کشور حاکم کنند. آن‌ها توانستند دو جزیره ویسایاس و لوزون را تحت استعمار خود درآورند، اما نتوانستند بخش مسلمان­‌نشین را مستعمره خود سازند.

اسپانیایی­‌ها با جنگ و تبلیغات منفی سعی کردند مسلمانان را تضعیف و چهره اسلام را مخدوش کنند. در سال 1898، آن‌ها کشور را طی معاهده پاریس و در ازای 20 هزار دلار به آمریکایی­‌ها تسلیم کردند. در این معاهده هر سه جزیره اصلی مستعمره آمریکا اعلام شد. مسلمانان به این امر اعتراض کردند زیرا میندانائو منطقه تحت تسلط مسلمانان بود و آن‌ها خواستار خودمختاری بودند و هنوز هم خواستار این امر هستند که باعث جنگ­‌ها و خونریزی­‌های زیادی شد. آمریکایی­‌ها از طریق دانشگاه­‌ها، دین و فرهنگ خود را بر فیلیپین مسلط ساختند. این دو امر یعنی اقدامات سیاسی و اقتصادی استعمار اسپانیا و سیاست­‌های فرهنگی آمریکا همراه با تلاش دولت­‌های غرب‌­گرای فیلیپین برای یکسان‌­سازی دینی و فرهنگی مردم این کشور، باعث بدنامی برادران مسلمان ما شده است.
گفتگو زمینه¬ساز شناخت و تفاهم پیروان ادیان

علاقه به آشنایی
در کنفرانس‌­ها و جلسات بحث درباره شیعه مطالبی شنیده‌­ام، اما مطالعات علمی در این باره نداشتم. آنچه درباره شیعه برای من تحسین‌برانگیز بوده نقش بسیار برجسته عقلانیت در گفتمان الهیات شیعی است. به همین دلیل امکان گفتگو بین علمای شیعه و کاتولیک بیشتر است. اکنون به همت اداره‌ کل همكاری‌های علمی و دانشگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با همكاری رایزنی فرهنگی ایران در فیلیپین برای تكمیل تحقیقات خود درباره تشیع و طی یک دوره مطالعاتی به ایران سفر کرده‌­ام.

آشنایی با قرآن
چند بار از رایزنی فرهنگی ایران قرآن هدیه گرفته‌ام و بخش­‌هایی از آن را خوانده‌ام. بین قرآن و انجیل تفاوت­‌هایی دیده می‌شود. مثلاً داستان­‌های قرآنی به شکل متفاوتی با انجیل روایت شده‌اند یا در مورد حضرت مسیح(ع) که در قرآن یک پیامبر خوانده شده اما مسیحیان او را فرزند خدا می‌دانند. حضرت مریم(س) نیز در قرآن یکی از زنان مهم به شمار می­‌رود اما نقش او در اسلام کاملاً با جایگاهش در آیین کاتولیک متفاوت است. از این رو برخی از مسیحیان، قرآن را شکل تحریف شده کتاب مقدس خود می‌دانند. با این حال معتقدم که دیدگاه­‌های منفی که نسبت به قرآن وجود دارد به خاطر خود قرآن نیست، بلکه بیشتر به خاطر نگاه تاریخی منفی به خواهران و برادران مسلمان ماست.
 
گفتگو زمینه¬ساز شناخت و تفاهم پیروان ادیان

روابط فرهنگی
یکی از کارهای رایزنی جمهوری اسلامی ایران در فیلیپین این است که هنر اسلامی ــ ایرانی را به مردم این کشور معرفی کند. پیش از سفرم به ایران، مقامات رایزنی و من چند دیدار با دبیر کل مجمع کشیش­‌های کاتولیک فیلیپین داشتیم. در فیلیپین 95 منطقه داریم که هر کدام یک اسقف دارد که رئیس کلیسای منطقه است. دبیر کل این مجمع رئیس همه اسقف­‌ها و کاردینال مانیل است. آن‌ها سالی دو بار نشست دارند که یک بار در ماه جولای و یک بار در ماه ژانویه برگزار می‌‌شود.

از آنجا که رایزنی ایران روابط خوبی با دبیر کل این مجمع دارد، با هم توافق کردند که در نشست 7 جولای این مجمع که کاردینال و اسقف­‌ها در آن حضور دارند، دو اثر خوشنویسی ایرانی با موضوع حضرت مریم (ع) هدیه داده ­شود. یکی از آن آثار را به کاردینال و اثر دیگر را به دبیرکل مجمع کشیش‌­های فیلیپین هدیه کردیم. روابط مسلمانان با این مجمع دیرینه بوده و حتی مواردی از سخنرانی علمای اسلامی در نشست­‌های آن داشته‌­ایم که به بهبود روابط و تغییر دیدگاه‌­ها کمک می­‌کند.

به خاطر دارم که کاردینال می‌­گفت اگر می­‌خواهید روابط شما با برادران مسلمان بهتر شود با آن‌ها صحبت کنید، غذا بخورید و به آن‌ها هدیه بدهید. این دست اقدامات نقش مهمی در روابط مسلمانان و مسیحیان کشور دارد. این امر نمونه­‌ای است از کاری که قرار است انجام دهیم. می­‌خواهیم بین رهبران دینی بلندپایه ایرانی و رهبران مسیحی فیلیپین گفتگو برقرار کنیم.

اهمیت نقش­‌آفرینی دین
در اندونزی که بزرگ‌ترین جمعیت مسلمان را دارد و نیز در مالزی دین از حکومت جداست. سال‌هاست که مسیحیت و دیگر ادیان فیلیپین سعی دارند بر حکومت تآثیر بگذارند. آن‌ها از حکومت می‌خواهند که اخلاقی رفتار کند و این جدال وجود دارد. اما این مسئله در ایران وجود ندارد و دین به حکومت نزدیک است. ایران از نظر این­که دین چگونه در عرصه سیاست عمل می­‌کند بسیار جالب است. مایلم در این‌باره اطلاعات بیشتری به دست آورم، زیرا (در کشورهای دیگر) مشکلات زیادی از سوی دولت­‌ها به وجود می­‌آید و بسیاری از سیاست­‌ها مورد اعتراض جوامع دینی است. در فیلیپین به خاطر سیاست­‌های دولت نسبت به مسلمانان، این کلیساها هستند که از مسائل مربوط به حکومت سؤال می­‌کنند.

در هر جایی از ایران نشانه‌های نفوذ دین را در زندگی مردم مثل سبک لباس پوشیدن و صحبت کردن می­‌بینم و جالب است که دینداری فقط مربوط به مسجد نیست. دین در همه جا حضور دارد و بخشی از زندگی اجتماعی است؛ اینکه یک کشور بین جنبه‌­های شخصی و اجتماعی دین پیوند ایجاد کرده قابل توجه است.
انتهای پیام
captcha