وجود برخی مطالب غیرمستند در تعزیه‌خوانی‌ها/ یک‌ شبه نمی‌شود مطالب را از اذهان پاک کرد
کد خبر: 3755241
تاریخ انتشار : ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۱

وجود برخی مطالب غیرمستند در تعزیه‌خوانی‌ها/ یک‌ شبه نمی‌شود مطالب را از اذهان پاک کرد

گروه فرهنگی ـ مدیر دفتر تعزیه و آیین‌های عاشورایی حوزه هنری با تصریح به وجود برخی مطالب غیرمستند در تعزیه‌خوانی‌ها گفت: این اتفاق یک روزه به وجود نیامده است و چون سالیان سال گذشته و به اینجا رسیده است، یک روزه و یک شبه و یک ساله و با یک تیم نمی‌شود این مطالب را از اذهان پاک کرد.

محسن میرزاعلی

محسن میرزاعلی، مدیر دفتر تعزیه و آیینهای عاشورایی حوزه هنری کشور در گفت‌وگو با ایکنا از خوزستان، درباره برنامه‌های این دفتر در زمینه لزوم توجه تعزیه‌گردان‌ها و نقالان و پرده‌خوانان به صحت منابع با اشاره به تدوین طومارهای مذهبی از سوی این دفتر گفت: امسال برای سومین بار جشنواره نقالان علوی را برگزار کردیم و در جشنواره نقالان امسال که دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری برگزار کرد برای اولین بار از طومار مذهبی رونمایی کردیم.

وی در توضیح این مطلب بیان کرد: ما طومار شاهنامه داریم، طومارهای کهن داریم، طومار هفت لشکر را داریم و طومارهای مختلف؛ اما در زمینه مذهبی طومار نداشتیم؛ چون این نقل‌ها سینه به سینه از پدر به پسر، مرشد به مرید آموخته شده‌اند و ما برای اولین بار امسال طومارهای مذهبی را در جشنواره نقالان علوی رونمایی کردیم؛ این طومارها در زمینه غدیر، بخش‌هایی در مورد زندگی‌نامه حضرت امیرالمؤمنین(ع)، حضور ایشان در جنگ‌ها، گذشت، ایثار، فداکاری و داستان‌هایی که مرتبط با ایام واقعه کربلا است.

میرزاعلی اظهار کرد: در دفتر تعزیه و آیین‌های عاشورایی حوزه هنری نزدیک به 30 طومار مذهبی  در دست نوشتن داریم که برای اربعین سال دیگر رونمایی می‌شوند. این‌ طومارها در قالب روایت و قصه است که وقتی توأم با نمایش شود جذابیت و شکل اجرایی آن به جان مخاطب می‌نشیند. علاقه‌مندانی که می‌خواهند در همایش روایت راهیان شرکت کنند می‌توانند از این طومارها استفاده کنند، آن را اجرا کنند و پس از بازبینی در این همایش شرکت کنند.

مدیر دفتر تعزیه و آیینهای عاشورایی حوزه هنری با تصریح به وجود برخی مطالب غیرمستند در تعزیه‌خوانی‌ها گفت: این اتفاق یک روزه به وجود نیامده است و حاصل سال‌ها نقل سینه به سینه و گاهی شاخ و برگ دادن به داستان‌ها و داشته‌های ما ایجاد شده است. گاهی مطالبی درباره واقعه کربلا از زبان ذاکرین و مادحین می‌شنویم که سندیت ندارد و چون سالیان سال گذشته و به اینجا رسیده است، یک روزه و یک شبه و یک ساله و با یک تیم نمی‌شود این مطالب را از اذهان پاک کرد. این کار زمان می‌برد و با استفاده از تبلیغات، با کمک رسانه و کمک خود شاعران و مداحان و ذاکران و نقالان و تعزیه‌خوان‌ها می‌توانیم کم کم این مطالب را کم‌رنگ کنیم.

این فعال تعزیه در پایان اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که امسال افتاد این است که کسانی که در زمینه نقل مذهبی فعالیت می‌کنند کسانی بودند که نقل ملی می‌کنند، در روایت و پرده‌خوانی شاهنامه بی‌نظیر هستند و آمده‌اند و کارهایی زیبایی در باب حضرت ابی‌عبدالله(ع) انجام می‌دهند که تأثیرگذار است.

انتهای پیام

captcha