به گزارش کانون خبرنگاران ایکنا، نبأ؛ حجتالاسلاموالمسلمین حمید ملکی، معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه با بیان اینکه از برنامهها و طرحهای تربیتی مدارس استقبال میکنیم، اظهار کرد: اولویت برنامه و فعالیتهای معاونت تهذیب در ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش وصف همان طرحها و برنامههایی است که در دو بخش عمومی و اختصاصی از سوی معاونت تهذیب به امضای آیتالله اعرافی رسیده و مورد تأیید شورای عالی حوزههای علمیه قرار گرفته است.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه افزود: برخی از مدارس علمیه در سراسر کشور بهصورت خودجوش برنامههای تربیتی، تهذیبی و اخلاقی دارند، لذا برای ایجاد یک وحدت رویه میبایست طرحهای خود را به ستاد ارسال کنند تا پس از بررسی و انجام کار کارشناسی توسط کارشناسان معاونت تهذیب و تربیت در صورت جامع بودن این طرح بهصورت مشترک به تمام مدارس ابلاغ شود و اگر نقصی هم دارد با همفکری لازم به جامعیت لازم برسد.
وی تأکید کرد: اولویت فعالیتهای تهذیبی مدارس همان ابلاغیهها و طرحهای ستاد است ولی در عین حال از طرحهای خوب مدارس در سراسر کشور نیز بهره خواهیم برد.
استاد حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سفر تبلیغی خود به استان کرمانشاه و بازدید از مدارس علمیه این استان، گفت: در این سفر که با محوریت تبلیغ صورت گرفت و جنبه اداری و مأموریتی نداشت با اهداف مختلفی بحث حضور در مدارس و تشکیل جلسه با مدیران، اساتید، کادر و طلاب مدارس شکل گرفت.
حجتالاسلام ملکی افزود: نشست صمیمانه با طلاب و شنیدن نقطه نظرات آنان در خصوص مسائل تربیتی، بررسی و پاسخگویی به آن، نشست صمیمی با مدیر، معاونان تهذیب و اساتید که درخواست ما در این نشست خطاب به عزیزان آن بود که تربیت یک امر انضمامی و بخشنامهای نیست، بلکه تربیت یک امر اتحادی است و مدیر ما باید با رفتار، گفتار و حرکاتش طلبه را تربیت کند کما اینکه اساتید ما در عین اینکه معلم هستند مربی نیز باشند و پدرانه طلاب را تربیت کنند.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه ادامه داد: مدیران، اساتید و کادر مدارس میبایست با یک نگاه تربیتی و تلاش برای تحقق این ترکیب اتحادی نسبت به امر تهذیب و تربیت نگاه ویژهای داشته باشند.
حجتالاسلام ملکی به محوریت سخنان و نشستهای عمومی و اداری خود با طلاب و کادر مدارس علمیه اشاره کرد و ادامه داد: در مدارس علمیه سراسر کشور تمام مطالبات تربیتی و تهذیبی حوزه علمیه از مدیران مدارس است، لذا مدیران مدارس باید نگاه و دغدغه تربیتی و تهذیبی داشته باشند.
وی تأکید کرد: مسئله تهذیب و تربیت سخت، دیربازده و بسیار ضروری است و نباید نسبت به تقویت آن کمکاری کرد، چراکه به مسئله مراقبت اعمال، نیات و رفتار افراد بر میگردد.
استاد حوزه علمیه قم بیان کرد: تربیت در دیدن، لمس کردنی و اسوهبردار و الگوپذیر است. آنچه من فهمیدم در این 20 سال نشست و برخاست با مدیران مدارس، خادمان و نگهبان مدرسه، اگر این مجموعه اعمال و رفتارشان اخلاقی باشد بهویژه مدیران مدارس، بدون تردید بیشترین تأثیر اخلاقی را بر روی طلاب خواهند گذاشت.
معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه گفت: وقتی یک مدیر دلسوز، مهربان، کارشناس و متخلق باشد، زمانی که یک طلبه با همه اعتمادی که به مدیر دارد به وی مراجعه کرد، اگر علاوه بر خلقیات دینی، معرفتی و اخلاقی از دانش کافی برخوردار باشد، میتواند اعتماد این طلبه را چندین برابر کند؛ اما اگر کارشناس نباشد، این اعتماد ممکن است حتی به زیر صفر کشیده شود.
حجتالاسلام ملکی در بخش دیگری از سخنان خود به جلسات متعدد خود با اعضای شورای عالی و جلساتی با بیش از 70 نفر از مراجع معظم تقلید، علما و اساتید سطوح عالی حوزههای علمیه اشاره کرد و افزود: با پذیرفتن مسئولیت و آشنایی با موضوع، تصمیم گرفتم تا نظرات، تجربیات و دغدغه بزرگان و اساتید حوزه را جویا بشوم و پس از آن جلساتی را با اعضای شورای عالی حوزههای علمیه داشتم و تجربیات و نظرات خودم را ارائه کردم که منجر شد تا مصوباتی در خصوص فعالیتها و برنامههای معاونت تهذیب ابلاغ شود.
وی گفت: این مصوبات شورای عالی در راستای تقویت جایگاه تهذیب در مدارس علمیه بود بهطوری که اعلام میدارد «جایگاه معاونت تهذیب باید ارتقا یابد، در کمیته انتصابات و عزلها معاونت تهذیب باید بهعنوان عضو فعال حضور داشته باشد، معاونان تهذیب از اساتید مدارس باشند» و این موارد در واقع تغییر نگاه و در راستای طرح تحول تربیتی حوزههای علمیه است، اینکه مدیری که انتخاب میشود آیا دارای نگاه تربیتی و تهذیبی است یا خیر؟ نکته مهمتر آنکه ما در مدارس علمیه با مدیر طرف هستیم و مدیر باید پاسخگوی نیازهای تهذیبی و تربیتی باشد.
اکبر پوستچیان
انتهای پیام