«چهره‌های ماندگار» در سعدآباد خاک می‌‌خورند
کد خبر: 3756934
تاریخ انتشار : ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷

«چهره‌های ماندگار» در سعدآباد خاک می‌‌خورند

محمود اسعدی، دبیر ستاد چهره های ماندگار ایران گفت: موزه و سرای چهره‌های ماندگار در مجموعه تاریخی سعدآباد به بهانه مرمت تعطیل شد و اکنون بیش از ۴ سال است که آثار آن در یک اتاق انبار شده‌اند و خاک می‌خورد!

به گزارش ایکنا، فارس نوشت: محمود اسعدی، دبیر ستاد چهره‌های ماندگار ایران که طی ۸ دوره در دهه ۸۰ به تجلیل از ۲۴۰ شخصیت نخبه در عرصه‌های علم، فرهنگ و هنر پرداخته است، از اقداماتی برای احیاء این پروژه خبر داد و گفت: متأسفانه پروژه «چهره‌های ماندگار» چند سالی است که متوقف شده  است. از سوی دیگر برخی نهادها و سازمان‌ها، همایش‌هایی را تحت این عنوان کپی‌برداری کردند که بیشتر رنگ‌وبوی سوءاستفاده از بزرگان را داشت تا الگوسازی برای جامعه!

وی افزود: با مشاهده این موارد، فکر کردم برای پر کردن این خلأ برنامه‌ای برای تجلیل از استادان علم و فرهنگ تدارک ببینیم. به همین منظور، سال گذشته نخستین نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران را در فرهنگسرای نیاوران تدارک دیدیم. امسال نیز دومین دوره این نمایشگاه با عنوان «قاب تجلی» هفته اول مهرماه در خانه هنرمندان ایران افتتاح شد. در این نمایشگاه، از هر استاد ۲ اثر (شامل اثر هنری یا سند تاریخی) به امانت گرفتیم و در معرض دید عموم قرار دادیم. تفاوت «قاب تجلی» با دیگر نمایشگاه‌ها در این است که مانند دیگر نمایشگاه‌ها نیست و قرار هم نیست اثری فروخته شود. 

اسعدی در پاسخ به پرسشی پیرامون تشکیل نمایشگاه یا موزه‌ای دائمی از آثار چهره‌های ماندگار، خاطرنشان کرد: حدود یک دهه پیش موزه و سرای چهره‌های ماندگار را در مجموعه تاریخی سعدآباد پایه‌گذرای کردیم، اما با تغییر دولت، این سرا به بهانه مرمت تعطیل شد و اکنون بیش از ۴ سال است که آثار آن در یک اتاق از مجموعه سعدآباد انبار شده و خاک می‌خورد! 

وی ادامه داد: قرار بود در این موزه از هر چهره ماندگار، ۲ اثر دریافت کنیم، یعنی ۴۸۰ اثر و سند ناب از مفاخر علمی و فرهنگی کشورمان. امیدوارم دولت تدبیر و امید، تدبیری کند و این کار به سرانجام برسد. حتی با معاون وقت رئیس‌جمهوری هم صحبت‌هایی کردیم و قول‌های دادند، اما گویا مباحث فرهنگی چندان در اولویت دولت نیست.

مبدع همایش چهره‌های ماندگار اظهار داشت: با همکاری رسانه‌ها و نهادهای علمی و فرهنگی قصد احیاء پروژه تجلیل از چهره‌های ماندگار ایران را داریم، چون بسیاری از چهره‌ها و اساتید در نوبت تجلیل قرار داشتند اما با تعطیلی این پروژه، فقط ۲۴۰ شخصیت تجلیل شدند. 

این استاد علوم ارتباطات افزود: مهرماه امسال، پنجمین سالگرد انتشار ماهنامه «چهره‌های ماندگار» بوده و فرصت خوب برای احیاء پروژه تجلیل از چهره‌های ماندگار است. به همین دلیل عصر جمعه ۲۷ مهرماه از «غلامحسین ابراهیمی دینانی» چهره ماندگار فلسفه، «شکوه نوابی نژاد» مادر مشاوره ایران و «نصراله افجه‌ای» استاد خوشنویسی در فرهنگسرای ارسباران تجلیل می‌شود.

وی تصریح کرد: در ادامه پروژه تجلیل از چهره‌های ماندگار، از افرادی که در نوبت تجلیل بودند اما به دلیل توقف همایش‌ها نوبت به آن‌ها نرسید، تجلیل خواهد شد. همچنین قصد داریم در عرصه‌های اجتماعی نیز ورود کنیم و با کمک چهره‌های ماندگار قبلی، هیأتی برای انتخاب چهره‌های جدید تشکیل دهیم، چرا که تمجید و تکریم بزرگان،‌ هم مقوله احترام را به جامعه یادآور می‌شود و هم جوان‌ها را به تلاش و همت بیشتر تشویق می‌کند.

انتهای پیام

captcha