نشست صلح افغانستان در مسکو برگزار شد
کد خبر: 3762418
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹

نشست صلح افغانستان در مسکو برگزار شد

نشست صلح افغانستان روز گذشته، 9 نوامبر(18 آبان) با حضور نمایندگان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایکنا، به نقل از خبرگزاری «آریانیوز» افغانستان؛ گفت‌وگوهای چندجانبه درباره صلح افغانستان، روز جمعه، 9 نوامبر(18 آبان) با حضور نمایندگان طالبان و شورای عالی صلح افغانستان، نمایندگانی از کشورهای روسیه، ایران، چین، تاجیکستان، پاکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند در مسکو، پایتخت روسیه برگزار شد.

این برای نخستین بار بود که نمایندگان رسمی طالبان در نشست مسکو شرکت کردند. هر چند دولت افغانستان به طور رسمی در نشست مسکو حضور نداشت، اما هیئتی از شورای عالی صلح مشتمل بر حاجی دین محمد، حبیبه سرابی، عبدالخبیر اچقون و عطاالرحمان سلیم در این نشست حضور پیدا کردند. همچنین نمایندگان دفتر سیاسی طالبان در قطر شامل عبدالسلام حنفی، شهاب‌الدین دلاور، محمد سهیل شاهین و مولوی ضیا‌ء الرحمان مدنی نیز در این نشست حضور داشتند.

نشست مسکو با سخنرانی سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه آغاز شد. وی ابراز امیدواری کرد که این گام مسکو در راستای تامین صلح افغانستان موثر باشد. وی گفت: امیدوار هستم نشست مسکو نتیجه مطلوبی در صلح افغانستان داشته باشد و این موضوع برای کشورهای منطقه و جهان به ویژه روسیه بسیار پراهمیت است.

وزیر خارجه روسیه از قدرت‌گیری گروه داعش در افغانستان ابراز نگرانی کرد و افزود: تروریسم و به ویژه گروه داعش با حمایت کشورهای خارجی در افغانستان فعالیت می‌کند.

لاورف تصریح کرد: هیچ کسی نباید به بازی‌های ژئوپلیتیک در افغانستان فکر کند. تبدیل کردن افغانستان به میدان بازی‌های ژئوپلیتیکی بازیگران خارجی عواقب خطرناکی برای افغانستان و همسایه‌های این کشور به دنبال خواهد داشت. روسیه خواهان حفظ افغانستان است که همه مردم این کشور در صلح و ثبات زندگی کنند. یقین دارم که سایر مشارکت کنندگان در این نشست نیز موافق این ایده هستند.

مسکو بارها کشورهای خارجی از جمله آمریکا را که به حمایت از داعش در افغانستان می‌‌پردازند را متهم کرده است. ما نگران قدرت گرفتن داعش در این کشور هستیم.

نمایندگان رسمی طالبان در نشست مسکو و هیئت شورای عالی افغانستان، نتیجه برپایی این نشست در زمینه تامین صلح را موثر دانستند. همچنین نمایندگان طالبان بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان تاکید کردند. این گروه همواره خروج نیروهای خارجی را پیش شرط متوقف کردن جنگ عنوان کرده‌اند.

نمایندگان طالبان در واکنش به موضع‌گیری ایران درباره روند صلح افغانستان اظهار کردند که تهران موضعی روشن دارد و بر خروج نیروهای خارجی از افغانستان و تامین صلح تاکید می‌کند. آنها در حاشیه این نشست از ایران خواستند که موضع روشن‌تری در این باره اتخاذ کند.

روسیه از ایالت متحده آمریکا خواسته بود که نمایندگان خود را به این نشست بفرستد. در عین حال فقط یک دیپلمات برای اطلاع از آنچه در این نشست می‌گذرد اعزام شده بود.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان بارها تاکید کرده است که تلاش برای صلح در این کشور باید با رهبری افغانستانی‌ها انجام شود. در عین حال گفت‌وگو آمریکا با نمایندگان طالبان در دوحه قطر نشان می‌دهد که این تلاش‌ها در غیاب حکومت افغانستان پیگیری می‌شود.

نشست مسکو در حالی برگزار شد که گفت‌و گو درباره صلح افغانستان جان تازه‌ای گرفته است. آمریکا، زلمی خلیل‌زاد، دیپلمات افغانی‌الاصل خود را به عنوان نماینده خاص وزارت خارجه این کشور برای صلح در افغانستان تعیین کرده است. وی تلاش می‌کند که گفت‌و‌گوهای صلح افغانستان با ابتکار واشنگتن به پایان برسد.

یادآور می‌شود، جنگ افغانستان طولانی‌ترین جنگ تاریخ آمریکا شمرده می‌شود. به اعتقاد کارشناسان سیاسی، این جنگ راه‌حل نظامی ندارد و فقط مذاکره می‌تواند گره کور این جنگ را باز کند.

انتهای پیام

captcha