افزایش ۱۲ درصدی عضویت در کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری
کد خبر: 3763200
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲

افزایش ۱۲ درصدی عضویت در کتابخانه‌های چهارمحال و بختیاری

گروه فرهنگی ـ مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری گفت: تاکنون ۳۹ هزار و ۶۰۰ نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان شده‌اند که از مهرماه سال گذشته تاکنون افزایش ۱۲ درصدی را شاهد بودیم و این امر نشان‌دهنده این است که مردم استان کتابخوان هستند.

مردم چهارمحال و بختیاری کتابخوان هستند

به گزارش ایکنا از چهارمحال و بختیاری، فرهاد خلیل‌مقدم، مدیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی چهارمحال و بختیاری امروز، 21 آبان‌ماه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان، اظهار کرد: 52 کتابخانه نهادی و 13 کتابخانه مشارکتی در سطح استان وجود دارد و 12 شهر استان فاقد کتابخانه هستند.
وی افزود: سرانه فضای فیزیکی کتابخانه‌های استان به ازای هر 100 نفر، 2.80 سانتی‌متر است که از لحاظ نرم کشوری کتابخانه‌های استان وضعیت مطلوبی دارند.
خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه امسال شعار هفته کتاب «حال خوش خواندن» نامگذاری شده است، تصریح کرد: برنامه‌های هفته کتاب از 19 آبان‌ماه آغاز و تا 30 آبان‌ماه ادامه دارد که امروز برنامه فرهنگی نقد و رونمایی کتاب «شهرکرد در گذر زمان» با حضور اعضای انجمن‌‎ها، شهرداری‌ها، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاه‌های فرهنگی ساعت 17 در فرهنگسرای شهرکرد برگزار می‌شود.
وی با اشاره به اینکه سیاست‌گذاری در نظارت و اجرا در انجمن کتابخانه‌های عمومی استان انجام می‌شود، بیان کرد: چهارمحال و بختیاری رتبه برتر کشوری را در انجمن‌ کتابخانه‌های عمومی کسب کرده که 24 آبان‌ماه روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار در تهران از استاندار که رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی استان است، تجلیل خواهد شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان با اشاره به اینکه در هفته کتاب 456 برنامه فرهنگی کتاب‌‌محور در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود، اضافه کرد: نقد کتاب، نمایشگاه کتاب، رونمایی از کتاب و نشست کتابخوان در هفته کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان برگزار می‌شود، همچنین شاداب‌سازی کتابخانه‌ها از دیگر برنامه‌های محوری این هفته بوده که در حال انجام است.
وی ادامه داد: 24 آبان‌ماه عضویت در کتابخانه‌های عمومی استان رایگان است، همچنین 28 آبان‌ماه مراسم تجلیل از کتابداران برتر استان برگزار خواهد شد که ارزیابی اداره کل از فعالیت‌های ترویج فرهنگی کتاب و کتابخوانی بسیار مثبت و مطلوب است.
خلیل‌مقدم گفت: تاکنون 39 هزار و 600 نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان شده‌اند که از مهرماه سال گذشته تاکنون افزایش 12 را شاهد بودیم و این امر نشان دهنده این است که مردم استان کتابخوان هستند.
وی بیان کرد: بخش کودک در تمام کتابخانه‌های عمومی مجهز شده که 14 هزار و 600 کودک عضو کتابخانه هستند که این بخش 12.74 درصد رشد داشته است.
خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه حدود 300 نفر عضو کتابخانه نابینایان استان هستندف اضافه کرد: 88.5 درصد از نابینایان عضو کتابخانه عمومی هستند که تعداد عضوها نسبت به سال گذشته از رشد خوبی برخوردار بوده است.
وی با بیان اینکه امسال کتاب‌های فرسوده و قدیمی از سیستم کتابخانه‌ها خارج شدند که این موجب بازتر شدن قفسه‌های کتاب در کتابخانه‌ها شده است، گفت: در حال حاضر 850 هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان موجود است که 35 هزار نسخه کتاب به کتابخانه‌ها افزوده شد.
مدیرکل نهاد کتابخانه‌های استان با اشاره به اینکه در هفته کتاب برای مناطق محروم منابع کمک آموزشی خریداری شد، تصریح کرد: برای تمامی کتابخانه‌های عمومی استان کتاب خریداری و در قفسه‌ها کتاب کمک آموزشی قرار گرفت، کسانی که بضاعت مالی ندارند می‌توانند از کتاب‌های موجود در کتابخانه‌ها استفاده کنند.
وی گفت: امسال خیرین استان بیش از 900 میلیون ریال کتاب به کتابخانه‌های عمومی استان کمک کردند.
خلیل‌مقدم با اشاره به اینکه کتابخانه مراکز شهرستان‌ها و بخش‌ها به وای فای رایگان مجهز هستند، خاطرنشان کرد: زیرساخت کتابخانه دیجیتال در تمامی کتابخانه‌های عمومی استان وجود دارد.
وی گفت: کتابخانه محمدیه بروجن یک کتابخانه خیری بوده که دارای منابع غنی است.

انتهای پیام

captcha