وقف؛ بازوی اقتصاد مقاومتی جامعه
کد خبر: 3764034
تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۱

وقف؛ بازوی اقتصاد مقاومتی جامعه

گروه اجتماعی ـ مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه ۱۹۵ هزار موقوفه در سراسر کشور وجود دارد، گفت: وقف، به‌عنوان بازوی اقتصاد مقاومتی جامعه، ایفای نقش می‌کند.

وقف؛ بازوی اقتصاد مقاومتی جامعه

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر جوانبخت، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی‌ ظهر امروز، ۲۳ آبان‌ماه‌در همایش یاوران وقف، در محل سالن آمفی‌تئاتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه، بیان کرد: وجود موقوفات فراوان در کشور، یکی از مهم‌ترین دلایل و نشانه‌های مودت ما ایرانیان به دین اسلام و تشیع است.
وی با بیان اینکه ۱۹۵ هزار موقوفه در سراسر کشور وجود دارد، افزود: بیش از یک میلیون رقبه در سراسر کشور وجود داشته و وقف به عنوان بازوی اقتصاد مقاومتی، ایفای نقش می‌کند، اما متاسفانه اطلاع عموم مردم از خدماتی که در راستای وقف به جامعه ارائه می‌شود، براساس نظرسنجی بیش از ۶۰ درصد مردم از خدمات بی‌بهره هستند و مابقی به دلیل اصلاحات ارضی و هجمه‌ای که به موقوفات در دوره پهلوی وارد شد، دیدگاه مثبتی نداشتند.
‌جوانبخت بابیان اینکه تاکنون ۱۷۰ میلیون فیلد اطلاعات از موقوفات کشور در سامانه جامع موقوفات تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: بیش از ۲۵ درصد مراکز خدماتی‌ ـ درمانی کشور موقوفه بوده و ۹۰ هزار مسجد در سراسر کشور که در عرصه‌های فرهنگی، دینی و سیاسی فعالیت دارند، همگی موقوفه هستند و همچنین ۴۰ دانشگاه و ۱۵۰۰ مدرسه در کل کشور موقوفه هستند که متأسفانه بسیاری از مردم اطلاعی ندارند.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از عرصه‌های حوزه‌های اجتماعی در کشور موقوفه هستند، تصریح کرد: سالانه ۵۰۰ میلیارد تومان از محل اجرای نیات واقفان، برای گره‌گشایی مشکلات مردم استفاده شده و دهه وقف نیز در راستای تبلیغ و ترویج سنت حسنه وقف در کشور برگزار می‌شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته، سالانه ۲۰۰ موقوفه در کشور ثبت می‌شد، اظهار کرد: اکنون میانگین سالانه ثبت موقوفه در کشور ۳ هزار مورد بوده و خیرین و واقفان در عرصه‌های گوناگون کار خیر فعالیت دارند و درحال حاضر ۶۴۰۰ موقوفه در استان وجود داشته و در خدمت مردم است که طی هشت‌ماهه نخست سال‌ جاری، ۵ هزار میلیارد تومان در حوزه‌های مذهبی و حوزه‌های علمیه و اقدامات فرهنگی از جمله مهر تحصیلی در استان هزینه شده‌ است.
وی ادامه‌ داد: طی سال‌جاری، درآمد موقوفات استان بیش از ۱۳ درصد افزایش یافته‌ و اولین قدم از اقدامات مؤثری که در جهت تثبیت حقوق موقوفات در استان انجام شده، تثبیت موقوفات بوده که ۲۲ هزار رقبه فاقد سند بودند که ۲ هزار رقبه دارای سند شدند و تثبیت موقوفات و کاهش آمار دعاوی از جمله مزایای سنددار شدن رقبات است.
‌جوانبخت اظهار کرد: تصور این است که منابع مالی اوقاف زیاد بوده و نیازی به بودجه ندارد، ولی اینگونه نیست، چراکه اداره اوقاف، تمامی درآمد موقوفات را در راستای اجرای نیات واقفان هزینه می‌کند که این یک وظیفه شرعی است.
انتهای پیام

captcha