کد خبر: 3766573
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۴
ظریفیان:

تولید دینی ما نسبت متوازنی در فرم و محتوا ندارد

گروه فناوری اطلاعات ــ مديركل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سيما با بیان اینکه هنوز در حوزه تولید دینی به یک نسبت متوازن از فرم و محتوا نرسیده‌ایم و باید از نوآوری و خلاقیت در این حوزه بیش از این استفاده کنیم، گفت: متاسفانه بخش قابل اعتنایی از فضای جامعه ما در حوزه رسانه به این موضوع توجه نمی‌کنند چراکه آنها بیشتر به دنبال عنصر جذابیت هستند.

محمدحسین ظریفیان، مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما، در گفت‌وگو با ایکنا؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر ارزیابی وضعیت فعلی رسانه‎های ملی و فضای مجازی در تبیین زندگی اسلامی گفت: رسانه‌ها کارکرد‌هایی دارند که بر اساس این کارکرد‌های رسمی و استاندارد خودشان می‌توانند تاثیر جدی را بر جامعه داشته باشند. در این جریان اگر رسانه عنصر یأس را در جامعه منتشر کند، رسالت خود را به درستی انجام نداده است.
 
وی با بیان اینکه در فضایی که عنصر یأس و ناامیدی منتشر شود، هر اندازه هم اهداف والایی داشته باشیم، نمی‌توانیم بدون داشتن امید به آن‌ها دست پیدا کنیم، ادامه داد: رسانه باید بذر امید در جامعه بکارد، چراکه نقش رسانه‌های ملی و فضای مجازی در امید بخشی و تبیین سبک زندگی اسلامی، یک امر روشن و غیر قابل انکار است؛ لذا این موضوع باید مورد توجه ویژه تمامی رسانه‏‎ها ازجمله صدا و سیما، رسانه‌های مکتوب و دیجیتال قرار بگیرد.
 
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: در این جریان تا زمانی که یک کار مطالعاتی، دقیق و علمی در مورد رسانه‌های کشور انجام نشود، ما نمی‎توانیم نمره و ارزیابی خوبی نسبت به این فعالیت‎ها بدهیم و یا بررسی کنیم که به چه میزان رسانه‌های ما توانسته‌اند در ایجاد امید و تبیین سبک زندگی اسلامی موفق باشند؛ در خصوص صدا سیما هم نمی‌توانیم به صورت دقیق ارائه آمار و یا مطلب بکنیم چراکه در صدا وسیما هم یک کار مطالعاتی و یا افکار سنجی دقیق در این رابطه انجام نشده و یا اگر هم انجام شده من از آن اطلاع ندارم؛ اما قطعا تلاش‌های زیادی در این زمینه می‌شود.
 
ظریفیان در ادامه گفت: متاسفانه امروز بخش قابل اعتنایی از فضای جامعه ما در حوزه رسانه به‌غیر از رسانه ملی، توجهی به این موضوع نمی‌کنند چراکه آن‌ها بیشتر به دنبال عنصر جذابیت هستند و تلاش می‌کنند تا با تیتر‌های زرد و یا سیاه یک نوع جذب مخاطب داشته باشند؛ در صدا و سیما به نسبت، این انگیزه و تلاش را می‌بینیم که برای امید کار می‌کند، ولی معتقدم که بیش از این باید در این موضوع کار کرد.
 
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما با تاکید بر اینکه وضعیت فعلی به‌هیچ وجه مطلوب نیست و مدیران سازمان هم قائل به مطلوب بودن وضع فعلی در این خصوص نیستند، به ایکنا گفت: بخشی از این جریان به دلیل این است که جامعه ما به لحاظ اجتماعی دوست دارد نیمه‌های خالی لیوان را ببیند و نه تنها در این دوره بلکه از سالیان دور هم اینگونه بوده است؛ متاسفانه مردم ما دوست دارند به این جنبه بیشتر توجه کنند و حتی نسبت به خودمان هم اینگونه شده‎ایم؛ البته اگر خود انتقادی باشد خوب است.
 
وی اظهار کرد: یکی دیگر از ریشه‌های حاشیه‌آفرینی ناظر به همین نگاه‌های مطلق است؛ این فضا تک عاملی نیست. هرچند ما فکر می‌کنیم اگر سیستم آموزشی ما در حال تولید ناامیدی است و یا دولت در بخش اقتصاد و یا در حوزه‌های تقریبی عنصر ناامیدی تولید می‌کنند، همه این‌ها را باید رسانه‌ها چه ملی و فضای مجازی مرتفع کند.
 
ظریفیان اضافه کرد: نمی‌شود که جا‌هایی منبع تولید نارضایتی، ناامیدی و دلخوری در جامعه باشند و در انتها یک دستگاه بخواهد همه ناکارآمدی‌ها و کج‌سلیقگی‌ها را جبران و فضای متفاوتی را تبیین کند.
 
باید از نوآوری و خلاقیت بیش از این استفاده کنیم
مدیرکل پژوهش‌های اسلامی سازمان صدا و سیما تصریح کرد: ما هنوز در حوزه تولید دینی به یک نسبت متوازن از فرم و محتوا نرسیده‌ایم؛ لذا باید از نوآوری و خلاقیت در این حوزه بیش از این استفاده کنیم تا بتواند اثر مطلوب خودش را بگذارد. اما امروز چقدر از فیلم‌ها و سریال‌های ما این مفهوم را ترویج می‌کنند؟
 
وی ادامه داد: ما اگر می‌خواهیم کار موفق و اثرگذار داشته باشیم باید نگاهمان را تغییر بدهیم. متأسفانه گاهی اوقات فکر می‌کنیم به عنوان مثال اگر برای مهدویت کار می‌کنیم حتما باید بر روی مضامین مستقیم دست بگذاریم و یا کاراکتر‌های کاملا شناخته‌شده‌ای را در این زمنیه بکار ببریم، اما باید بدانیم به‌عنوان مثال اگر سریال علی ابن مهزیار اهوازی را توانستیم درست کنیم خوب عمل کرده‌ایم و یا در کار‌های درام و کمیک خودمان هم این اقدامات را داشتیم می‌توانیم موفق شویم که این سخت و دشوار است.
 
ظریفیان با تاکید بر اینکه باید نگاه آسیب‌شناسانه خود را حفظ کنیم، بیان کرد: هرمقدار در حوزه دین و اعتقادات در رسانه کار کردیم، باید بدانیم کم است، چرا که معارف ما از سرچشمه جوشانی نشئت می‌گیرد و از طرفی مخاطب ما هر روز در این خصوص تشنه‌تر می‌شود؛ لذا همان مخاطبی که در عصر مدرن تقریبا هیچ الگوی صحیحی پیش‌روی خود ندارد نیز به دنبال این سرچشمه‌ها هستند.
 
انتهای پیام
captcha