خودتحریمی شرکت‌های ایرانی پخش دارو
کد خبر: 3766670
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۴
مدیرعامل بنیاد هموفیلی تصریح کرد:

خودتحریمی شرکت‌های ایرانی پخش دارو

گروه سلامت ــ رئیس بنیاد هموفیلی کشور، با اشاره به ادعای دروغ آمریکا مبنی بر عدم تحریم دارو و غذا گفت: شرکت‌های پخش دارو در نهایت کج‌سلیقگی و منفعت‌طلبی، دارویی را که در حال حاضر موجود است، به این دلیل که گردش مالی و ارتباط بیمه دچار مشکل است، به مراکز دارویی تحویل نمی‌دهند.

آمریکا برای صحت ادعای خود یک مسیر بانکی را برای دارو و غذا تعیین کند/ خود تحریمی شرکت‌های پخش ایرانی بر علیه بیماراناحمد قویدل، مدیرعامل بنیاد هموفیلی کشور در گفت‌وگو با ایکنا؛ با بیان اینکه ادعای وزارت خزانه‌داری آمریکا مبنی بر تحریم نبودن دارو دروغ است، تصریح کرد: یکی از دلایل دروغ بودن این ادعا آن است که غذا و دارو همچون دیگر کالا‌ها نیاز به سیستم و ارتباط بانکی داشته و آمریکا هنوز مسیر روشنی برای تبادلات ارزی در این حوزه معین نکرده است؛ زمانی آمریکا می‌تواند ادعای تحریم نبودن دارو و غذا را داشته باشد، که یک مسیر بانکی را تعیین و به شرکت‌های دارویی اروپایی اعلام کند.
 
وی افزود: در حال حاضر تمامی بانک‌های دولتی و حتی بانک خصوصی پارسیان که عمده حساب شرکت‌های دارویی در آن است، تحریم شده‌اند.

قویدل بیان کرد: بانک‌هایی مانند حکمت ایرانیان، مهر، خاورمیانه و کارآفرین تحریم نبوده و امکان گشایش ارزی در رابطه با این‌ها وجود دارد و چنانچه اروپا و آمریکا بخواهند نشان دهند که غذا و دارو شامل تحریم نیست، باید یک گشایش ارزی برای این بانک‌ها به وجود آورند.

وی ادامه داد: در صورت گشایش ارزی نیز به دلیل اینکه این شرکت‌های دارویی عمدتا اعتباری در این بانک‌ها ندارند، سپرده‌گذاری آن‌ها نیز دچار مشکل شده و ارتباط ارزی آن‌ها قابل قبول نیست، لذا تا این مسیر باز شود، بیماران ما دچار مشکل می‌‎شوند.

مدیرعامل بنیاد هموفیلی ایران تأکید کرد: چنانچه این فشار‌ها ادامه پیدا کند، ممکن است از ارتباط‌های دست دوم و دست سوم دارو تهیه کنیم و این علاوه بر هزینه‌بری به نفع سلامت مردم نیست.

وی با بیان اینکه ابراز تأسف اروپا نمی‌تواند مشکل بیماران ایرانی را حل کند، عنوان کرد: از طرف کانون هموفیلی چند روز پیش نامه‌ای را به فدراسیون هموفیلی نوشته و وضعیت را تشریح کردیم و از فدراسیون خواستیم این وضعیت را برای سازمان ملل و بهداشت جهانی روشن کنند.

قویدل افزود: این سازمان‌ها در قالب کمک‌های بشردوستانه می‌توانند به سیستم‌های بهداشتی و دارویی ایران کمک کنند، ضمن اینکه فدراسیون بین‌المللی هموفیلی برای ارسال دارو اعلام آمادگی کرده، اما این کمک‌ها کفاف مشکلات ما را نمی‌دهد.

وی یادآور شد: دولت‌ها همیشه مقادیری موجودی دارو دارند و این موجودی برای چند ماه کفایت می‌کند؛ دولت ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست، مسأله این است که ما گام به گام به بحران نزدیک می‌شویم و به صورت روزانه تحلیل می‌رویم.

وی در ادامه با بیان اینکه ما به جز تحریم‌های آمریکا دچار یک نوع خود تحریمی نیز هستیم، تصریح کرد: شرکت‌های پخش دارویی در نهایت کج سلیقگی و منفعت‌طلبی، دارویی را که در حال حاضر موجود است، به این دلیل که گردش مالی و ارتباط بیمه دچار مشکل است، به مراکز دارویی تحویل نمی‌دهند؛ این افراد از ترامپ نیز پیشی گرفته و بیماران را مورد تحریم قرار داده‌اند.

قویدل ادامه داد: این عملکرد شرکت‌های پخش دارو که چنین شرایط حساسی را درک نکرده و برای سود‌های تضمین شده این کار را انجام دهند، دور از انصاف بوده و راه را بر سلامت مردم می‌بندند. شرکت‌های توزیع به هر دلیلی که نمی‌توانند داروی بیمار را توزیع کنند، نباید این دارو را تحویل بگیرند؛ این عمل نهایت برخوردی غیرانسانی است و از آن دسته موضوعاتی محسوب می‌شود که از آن به خود تحریمی یاد می‌کنیم.
 
انتهای پیام
captcha