هدف اصلی طرح ملی بشارت 1452، ایجاد انس با قرآن در خانواده‌ها و جامعه است
کد خبر: 3766746
تاریخ انتشار : ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵
حجت‌الاسلام مهندسی:

هدف اصلی طرح ملی بشارت 1452، ایجاد انس با قرآن در خانواده‌ها و جامعه است

گروه فعالیت‌های قرآنی – رئیس مرکز تربیت‌مربی حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: هدف اصلی از اجرای طرح ایجاد انس با قرآن در خانواده و جامعه است، باید از این کتاب انسان‌ساز درس گرفته و زمینه را برای پیشرفت‌های اصولی‌تر ایجاد کنیم. اجرای طرح ملی بشارت 1452 نیازمند حرکت جهادی، هماهنگ با پشتکار همه دستگاه‌هاست و حمایت دستگاه‌ها از طرح نباید فراموش شود.

هدف اصلی طرح ملی بشارت 1452، ایجاد انس با قرآن در خانواده‌ها و جامعه است

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، حجت‌الاسلام سیدعباس مهندسی، رئیس مرکز تربیت‌مربی حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه، امروز 3 آذرماه در جلسه توجیهی طرح ملی بشارت 1452 که در سالن جلسات اداره کل اوقاف برگزار شد، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از اولویت‌های کاری و فعالیت‌های خود را ترویج فرهنگ قرآنی و اجرای طرح حفظ جزء سی‌ام قرآن قرار داده است.
وی با بیان اینکه اجرای طرح بشارت 1452 به 30 دستگاه ابلاغ شده است، تصریح کرد: اجرای این طرح هم در آموزش و پرورش و هم در اوقاف قابل اجراست. 13 میلیون دانش‌آموز قابلیت دارند در این طرح شرکت کنند. اجرای این طرح در دو تاریخ مجزا برگزار می‌شود، حافظانی که از طریق اوقاف قصد شرکت دارند باید در آزمون 9 اسفند که به صورت همزمان در سراسر کشور برگزار می‌شود شرکت کنند اما دانش‌آموزان تا اردیبهشت فرصت دارند جزء سی کلام وحی را حفظ شوند.
حجت‌الاسلام مهندسی اضافه کرد: متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه طرح ملی بشارت 1452 به آدرس www.beshaarat.ir نسبت به نام‌نویسی در این طرح ملی اقدام کنند، حفظ جزء 30 قرآن کریم در سه بخش برنامه‌ریزی شده است، جوایز نفیسی از قبیل 10 خودرو، سه هزار و 356 کمک هزینه سفرهای زیارتی، 2 هزار و 442 جایزه نقدی و 30 هزار جایزه فرهنگی و 11هزار و 452 جایزه در هر فصل به نفرات برتر این آزمون اهدا می‌شود. بخش اول حفظ ازسوره مبارکه «ناس تا زلزال»، بخش دوم از سوره مبارکه «طارق تا بینه» و بخش سوم از سوره مبارکه «بروج تا نبأ» است.
وی ادامه داد: هدف اصلی از اجرای طرح ایجاد انس با قرآن در خانواده و جامعه است، باید از این کتاب انسان‌ساز درس گرفته و زمینه را برای پیشرفت‌های اصولی‌تر ایجاد کنیم لذا اجرای طرح ملی بشارت 1452 نیازمند حرکت جهادی، هماهنگ با پشتکار همه دستگاه‌هاست و حمایت دستگاه‌ها از طرح نباید فراموش شود.
مهندسی تأکید کرد: به برکت طرح ملی بشارت 1452 محصولات فاخری تولید شده است که برخی از آنان در طول 40 ساله انقلاب سابقه نداشته است، همچنین مدرسه حفظ احداث شده است که هر روز ساعت 20 از شبکه قرآن پخش می‌شود و حفظ گام به گام از سور جزء سی قرآن آموزش داده می‌شود.
این مقام مسئول اضافه کرد: اجرای طرح بشارت بنا دارد یک حرکت ملی رقم بخورد، تقریبا به نیمه راه رسیدیم و باید از فرصت باقی‌‌مانده جدی‌تر استفاده کنیم چراکه این طرح را نمی‌توان با کار اداری انجام داد، اجرایی شدن طرح حرکت جهادی و دلی است. با توجه به اینکه یک‌هزارو 452 سال است که از نزول قرآن می‌گذرد باید ببینیم برای قرآن چه کردیم؟ حداقل کار این است که حفظ جزء سی قرآن را آغاز کرده تا انگیزه‌ای برای تداوم در این مسیر شود.
وی خواستار حضور مسئولان به عنوان مخاطب در طرح بشارت 1452 شد و گفت: مسئولانی که حافظ جزء سی نیستند در این طرح ثبت‌نام کنند، رهبری فرمودند؛ «حاضرم هرچه دارم بدهم و حفظ قرآن را بگیرم ولی افسوس که معامله‌ای نیست» لذا مشغله‌ها در ادارات نباید مانع حفظ شود.
حجت‌الاسلام مهندسی بر لزوم برنامه‌ریزی دقیق در دستگاه‌ها و ادارات تأکید کرد و افزود: حفظ جزء 30 گام آغازین و اولیه است و باید خیلی توانمند از طرح حمایت کنیم، 220 هزار کاربرگ برای حفظ قرآن در آموزش و پرورش چاپ شده است و در تمامی کلاس‌های این ادارات کاربرگ‌ها وجود دارد، حرکت جدی باید در آموزش و پرورش انجام شود، برخی از مدارس در اجرای طرح بسیار قوی عمل کردند که اگر حرکت جذاب اراده شود 13 میلیون دانش‌آموز حاضر به شرکت در طرح هستند.
وی تصریح کرد: چاپ کتاب، نرم‌افزار نور، اپلیکیشن بشارت 1452ویژه بزرگسالان، سینا روبیک ویژه دانش‌آموزان، طراحی سایت 1452، موشن روش حفظ قرآن کریم، مدرسه حفظ قرآن، کمپین طرح بشارت، توزیع پوستر اجرای طرح از جمله محصولاتی است که به برکت طرح تهیه شده است.
حجت‌الاسلام مهندسی با یادآور شدن اینکه آزمون طرح ملی حفظ در رشته‌های مختلف و طرح بشارت 9 اسفند سال جاری ویژه غیر‌دانش‌آموزان است و دانش‌آموزان تا اردیبهشت فرصت حفظ دارند، اظهار کرد: بزرگسالان می‌توانند در هر یک از سه بخش حفظ جزء سی قرآن شرکت کنند، در بخش دانش‌آموزان نیز از 18 اسفند تا 15 اردیبهشت ماه آزمون به صورت شفاهی برگزار می‌شود.
رئیس مرکز تربیت‌مربی حفظ قرآن سازمان اوقاف و امور خیریه در ادامه با اشاره به برگزاری همایش معلمان در راستای معرفی طرح بشارت در برخی از استان‌ها، بیان کرد: برای تربیت قرآنی دانش‌آموزان باید برنامه‌ریزی شود، در همین راستا برگزاری دوره تربیت‌مربی حفظ قرآن ویژه دستگاه‌ها برگزار می‌‌شود، اگر تعداد علاقمندان بیش از 40 نفر باشد دوره را در استان برگزار می‌کنیم و اگر تعداد کمتر باشد آنان به قم دعوت می‌شوند.
حجت‌الاسلام مهندسی از اجرای طرح آموزش ضمن خدمت ویژه کارکنان و معلمان آموزش و پرورش خبرداد و افزود: در برخی استان‌ها آموزش ضمن خدمت همسو با حفظ قرآن در قالب برنامه 82 ساعته برگزار شده است و برخی استان‌ها نیز آموزش 48 ساعته را در نظر گرفتند.
وی ادامه داد: اوقاف امروز ظرفیت 12هزار نفر حافظان قرآنی را در اختیار دارد که دوره آموزش تربیت‌مربی را شرکت کرده و آموزش دیده‌اند. آموزش غیرحضوری حفظ مجازی قرآن، اعزام سفیران قرآنی به مجموعه‌های مختلف از دیگر اقدامات است، تا سال 96 نزدیک به 30 هزار مددجوی زندان از حفظ نیم جزء تا حفظ کل در دوره‌های آموزش حفظ قرآن شرکت کردند، همچنین اعزام سفیران قرآنی به حوزه‌های علمیه خواهران و برادر و پادگان‌ها باعث ایجاد انگیزه مضاعف بین طلبه‌ها می‌شود چراکه برخی افراد آماده هستند و با یک تلنگر حرکت آغاز می‌شود.
حجت‌الاسلام مهندسی با بیان اینکه برخی افراد حفظ را در قدم اول شوخی گرفته اما پس از مدتی خیلی جدی دنبال می‌کنند، اضافه کرد: ابتکار و خلاقیت باید به خرج داد تا حرکت استمرار داشته باشد، ما به هیچ وجه دنبال آمار نیستیم و اجرای طرح بهانه‌ای است تا انس با قرآن در جامعه اتفاق افتد.
انتهای پیام

captcha