رمان سمپاشی؛ روایتی متفاوت از کربلای 4
گروه هنر ــ «رمان سمپاشی» عنوان نمایشی است که از بندر دیر در شانزدهمین جشنواره «تئاتر مقاومت» شرکت کرده است و به ابعاد ناگفتهای از عملیات کربلای 4 میپردازد.

لقمان بحرانی، کارگردان حاضر در شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت»، در گفتوگو با خبرنگار ایکنا گفت: با کارگردانی نمایش «رمان سمپاشی» به نویسندگی رضا گشتاسب در این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» شرکت کردهام که در فضایی ذهنی روایت میشود.وی با بیان اینکه این نمایش به موضوع عملیات کربلای ۴ میپردازد گفت: افسانه کارگر شخصیت اصلی این نمایش دختر دانشجویی است که بعد از خواندن رمان سمپاشی درباره عملیات کربلای ٤ با خود فکر میکند که این رمان ناقص است و باید به دنبال افراد موجود در این رمان بگردد که همین مسئله موجب میشود ابعاد دیگری از واقعیت عملیات کربلای ۴ مشخص شود.این کارگردان تئاتر که از بندر دیر در این دوره از جشنواره «تئاتر مقاومت» شرکت کرده است درباره روند تمرین تئاتر در شهرستانهای کوچک و مشکلات و موانع احتمالی آن گفت: به هر حال برای تمرین و آمادهسازی یک نمایش نیاز به گروهی نمایشی است که ما هم در شهرستان با یک گروه نمایشی بر روی متن نمایشی اقدام به دورخوانی و تمرین متن نمایشی مورد نظر میکنیم؛ هر چند که امکانات و شرایط حاکم بر شهرستان با آنچه دوستان در تهران در اختیار قابل مقایسه نیست و نیاز به حمایت بیشتری از گروههای نمایشی در شهرستانها داریم.وی افزود: این اثر را یک گروه بازیگری ۱۵ نفره اجرا کرده است و برای آنکه این نمایش به صحنه برسد سه ماه تمرین کردیم و در هفته دفاع مقدس این نمایش به اجرای عمومی رسید و زمانی که فراخوان جشنواره «تئاتر مقاومت» را خواندیم، دیدیم که چقدر اهداف آن با موضوع تئاتر ما نزدیک است. بنابراین تصمیم گرفتیم در این جشنواره شرکت کنیم.بحرانی درباره بازخورد مخاطبان در زمان اجرای عمومی این نمایش تصریح کرد: بازخوردها بسیار خوب بود؛ هر چند که عملیات کربلای ۴ لطمات سنگینی به نیروهای خودی در جریان دفاع مقدس وارد کرده بود. دو شب پیش نیز به مناسبت هفته بسیج اجرا داشتیم که فرماندهان سپاه با نیروهایشان برای تماشا آمده بودند و استقبال خیلی خوبی از نمایش کردند، اما متأسفانه به دلیل مشکلاتی که برای گرفتن سالن در شهرستان داریم فقط دو شب توانستیم اجرای عمومی داشته باشیم.این کارگردان به برگزاری مطلوب شانزدهمین جشنواره سراسری «تئاتر مقاومت» پرداخت و گفت: این جشنواره اصالت دارد و از مدیریت بسیار خوبی برخوردار است و همه اینها حتی از فراخوان جشنواره هم مشخص است. همهچیز از ابتدا طبق برنامه پیش میرود و امیدواریم تا پایان هم همینگونه باشد.وی در پایان گفت: تنها آرزویم این است که آثار براساس کیفیت فنی ارزیابی شود؛ البته با توجه به بضاعتی که در شهرستان به منظور تولید یک نمایش وجود دارد و هنرمندان شهرستانی را دست کم نگیرند و بیشتر از اینکه ببینند از کجا آمدهایم، به ارزیابی بپردازند و مشوق ما در ادامه این راه باشند.انتهای پیام