رخوت جنبش‌های دانشجویی ناشی از یأس اجتماعی مردم است
کد خبر: 3768842
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۷
علیرضا زاکانی در «بدون توقف» مطرح کرد:

رخوت جنبش‌های دانشجویی ناشی از یأس اجتماعی مردم است

قسمت چهل و هشتم برنامه «بدون توقف» با اجرای محمدعلی شفیعی کارشناس ارشد مطالعات امریکا و با حضور علیرضا زاکانی نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی و فعال سیاسی به عنوان کارشناس، دیشب از شبکه سوم سیما به روی آنتن رفت.

به گزارش خبرنگار ایکنا، به نقل از روابط عمومی برنامه تلوزیونی «بدون توقف»؛ علیرضا زاکانی در این برنامه در خصوص سکون و بی تحرکی جنبش های دانشجویی در حوزه فعالیت های سیاسی گفت: نوعی سکون و بی تحرکی در میان جنبش های دانشجویی وجود دارد و به نظر می اید اشخاصی که برای انجام یک حرکت لازم هستند در جای خود قرار ندارند و به همین دلیل مصداق وزیری که در وزارت خانه خود ناموفق است را تا معرض استیضاح می برند اما شرایط که تغییر می کند با یک جابه جایی در یک پست دیگر او را جایگزین می کنند و یک وزیر دیگر که در آستانه استیضاح قرار می گیرد هنگامی که می خواهد استعفا نامه خود را تقدیم کند 160 امضا می آورند و او را تشویق می کنند و از خطاهایش چشم پوشی می کنند و الی آخر و تمام این ها به این دلیل است که آنچه که به عنوان جایگاه قضایی وسیستم های نظارتی وجود دارد سرجای خود نیستند و چنین مشکلات جدی پیش می آید.
وی ادامه داد: درباره رخوت میان دانشجویان نیز می توان گفت که بخشی از این رخوت برخاسته از یاسی است که در جامعه هم دیده می شود. وقتی فرایندهای غلطی از جمله مواردی که ذکر شد دیده می شود جمعه از نخبگان دچار سرخوردگی می شوند و جمعی از مردم هم دچار یاس می شوند و دشمنان ملت هم تمام تلاش خود را برای تشدید این سرخوردگی و یاس انجام می دهند و عملا بازتاب این سرخوردگی در جنبش های دانشجویی چنین یخ زدگی راایجاد می کند.
زاکانی تصریح کرد: علاوه بر این کارکردهای غلطی که در گذشته از جریان دانشجویی کشیده شده است مانند یک عضله خسته و تجربه تلخ وجود دارد و همه این ها سبب می شود که امروز این رخوت در جریان های دانشجویی دیده شود موضوعی که بسیار ناگوار است.

این کارشناس با اشاره به دیدگاه مقام معظم رهبری درباره جریان های دانشجویی بیان کرد: شهید بهشتی دانشجو و جریان دانشجویی را دیدبان امت می داند و توجهی که مقام معظم رهبری به دانشجویان و جوانان دارند یک توجه ویژه و اساسی است و همیشه اظهار می کنند که جریان دانشجویی باید در صحنه باشد.
وی ادامه داد: در سال 71 و 72 و در زمان دولت آقای هاشمی رفسنجانی وزارت علوم تلاش می کرد دانشگاه را غیر سیاسی کند و رهبر معظم انقلاب در یک سخنرانی فرمودند که خدا لعنت کند کسانی را که می خواهند دانشگاه را غیر سیاسی کنند و این برای وزارت علوم خیلی سنگین بود که دولت می خواهد چنین کاری کند اما رهبری این سخن را می گویند.
زاکانی آینده مملکت را در دستان دانشجوان دانست و عنوان کرد: حیات جمهوری اسلامی در بصیرت و آگاهی است و در روشن بودن متن جامعه است و این پیشتازی برای روشن بودن متن را دانشجویان می توانند به بهترین نحو دنبال کنند لذا آن دیدبانی که شهید بهشتی می گفت و این انتظاری که حضرت آقا برای حضور جریان های دانشجویی در صحنه دارند امکان این را فراهم می کند که دانشجو بتواند هرگامی که بر می دارد در جهت رشد و تعالی خود و اثرگذاری بر محیط پیرامونش باشد به طریقی که آینده مملکت در دست آنها باشد.
وی افزود: اساسا جریان دانشجویی باید آنقدر اثرگذار باشد که حتی انفعال دیگران را هم جبران کند و بتواند با پیشتازی که دارد دیگران را هم به تحرک وادارد. در زمان دانشجویی ما در خارج از دانشگاه کسی فعالیتی نداشت و ما خودمان میدان داری می کردیم و این در حالی بود که در آن زمان مخالفت اساسی با کل فعالیت های دانشجویی وجود داشت اما ما کار خودمان را می کردیم و مواضع خود را می گرفتیم. جریان های دانشجویی باید پا را فراتر بگذارند و صحنه های ملی و بین المللی را ببینند و اثرگذاری کند.
این فعال سیاسی با اشاره به جریانات 16 آذر 88 عنوان کرد: درباره 16 آذر 88 به نظر من اشکال اصلی به خود دانشجویان بر می گردد. در 16 آذر سال 88 برای سخنرانی در دانشگاهی در شیراز از من دعوت شد و الگوی من در سخنرانی ها این بود که 10 دقیقه صحبت کنم و بعد تریبون آزاد در دست دانشجویان باشد و گفتگو کنیم. دوستان دانشگاه شیراز گفتند که اینجا دعوا شده و ممکن است دعوا شود اما من شرکت کردم و در حدود هزار دانشجو حاضر شدند و در حودود 2 ساعت گفتگو کردیم و تندترین حرف ها هم زده شد و خونی هم از دماغ هیچکس نیامد.
زاکانی آرمانگرایی صرف را راه رفتن در خلا دانست و گفت: ما در زمان دانشجویی خود را محور می دانستیم و می دانستیم که می توانیم موثر باشیم. در سال 76 ما در همین دانشگاه تهران نامزد اعلام کردیم اما قبل آن 700 ساعت کار جمعی انجام داده بودیم و با این که هیچ نامزدی مطبوع ما نبود هرسه نامزد یعنی آقایان ناطق، خاتمی و ریشهری را نقد و معرفی کردیم و گفتیم هیچکدام از آنها ایده آل ما نیستند اما لاجرم باید کی را انتخاب کنیم و به جامعه معرفی کینم. وقتی دانشجویان آرمانگرای صرف باشند آرمانگرایی صرف به تعبیر حضرت آقا در خلا راه می رود لذا باید آرمانگرای واقعی باشیم.
گفتنی است برنامه ترکیبی_چالشی «بدون توقف» با تهیه کنندگی و کارگردانی محمدرضا نجارزاده از شنبه تا چهارشنبه بعد از خبر ساعت 19 از شبکه سه سیما پخش می شود.

captcha