علی باقرزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در گفتوگو با ایکنا؛ با بیان اینکه در عرصه مجموعه سوادهای اقتصادی، فرهنگی، فناوری، اطلاعاتی و رسانهای نارساییهایی در لایههای مختلف جامعه هست، اظهار کرد: این چرخه اصلاح نمیشود، مگر آنکه نظام آموزش عمومی برای تمامی شهروندان الزامی شود.
وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از جمعیت زیر 50 سال کشور، علیرغم باسواد بودن، دارای تحصیلات ابتدایی و راهنمایی سابق هستند. جنس آموزشها نیز در ادوار گذشته از جنس سواد رسانهای نبود. بدین جهت در این زمینه نارساییهایی وجود دارد. اگرچه امروزه این ضعف تا حدودی در مدارس و کتب درسی رفع شده است، اما هنوز با سطح مطلوب فاصله داریم.
باقرزاده با اشاره به فعالیت نهضت سوادآموزی و فرصت محدود در اختیار آنان گفت: در این دوره نیز حداکثر آموزشها در حد دوره ابتدایی است و در چهار سال گذشته، ورود به این عرصه محدود به ارائه آموزشها در بستر دیجیتال و رسانه و طرح تلفیق سوادآموزی با مهارتهای ICDL بوده است.
وی با تأکید بر اینکه در مورد نیازهای جامعه مخاطب نهضت سوادآموزی موضوع مهارتهای زندگی از ضرورت بیشتری برخوردار است، گفت: با الهامی که از اساسنامه و توصیههای مقام معظم رهبری گرفتهایم، برای ارتقای سواد جامعه هدف در بخشهای مختلف فعالیت میکنیم. آموزش مهارتهای زندگی جزو آموزشهای جنبی نهضت سوادآموزی است که شامل برقراری ارتباط مؤثر، خودآگاهی، همدلی، تفکر انتقادی، توانایی حل مسئله و .. میشود.
وی راهاندازی و حفظ کسبوکارهای کوچک، فرزندپروری، تابآوری و کنترل خشم را از دیگر آموزشهای جنبی نهضت سوادآموزی خواند که مورد استقبال جدی مخاطبان قرار گرفته است و ادامه داد: اگرچه سواد رسانهای بسیار ارزشمند است، نیاز نخست جامعه مخاطب نهضت سوادآموزی نیست، چراکه 50 درصد جامعه هدف بین 30 تا 49 سال سن دارند و سواد سلامت و اقتصاد را بر امور دیگر ترجیح میدهند.
وی تقویت سواد رسانهای در جامعه را نیازمند مشارکت نظام آموزشی و ارائه محتواهای مرتبط در نظام درسی دانست و تصریح کرد: باید در این زمینه تحقیق و پژوهش شود تا اولویتهای سوادآموزی در عرصههای مختلف مشخص و برای گروههای مختلف ارائه شود.
وی ادامه داد: زمانی که امام خمینی(ره) فرمان نهضت سوادآموزی را اعلام کردند، شاخصها حاکی از آن بود که 52 درصد افراد زیر 50 سال قادر به خواندن و نوشتن نیستند. امروز نیز اگر اعلام میکنیم که نرخ سوادآموزی به 95 درصد رسیده است، شاخصهای محکمی در این زمینه وجود دارد؛ اما در سایر عرصههای سواد، شاخصی وجود ندارد تا اولویتها مشخص و درصدد رساندن مردم به شاخصهای مختلف سواد باشیم.
باقرزاده معتقد است که شاخصهای سواد رسانهای به منزله یکی از ملزومات زندگی امروز باید احصا و با سطح سواد مردم مقایسه شود. در صورتی که شاخصها گویای ضعف در این زمینه باشد، باید به راهاندازی نهضتی دیگر اقدام کرد. این نهضت باید در قالب آموزشهای درسی مدرسه، دانشگاه و حتی حوزه دنبال شود، چراکه آشنایی با سواد رسانهای اختصاص به قشر خاصی ندارد.
انتهای پیام