تشکیل انجمنی از پیشکسوتان قرآنی این‌بار در استان تهران
کد خبر: 3778054
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷
اهم خبار و رویدادهای قرآنی هفته/

تشکیل انجمنی از پیشکسوتان قرآنی این‌بار در استان تهران

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ هفته‌ای که گذشت با اخبار متعددی از جمله مسابقات بین‌المللی قرآن کشورمان، مسابقات کویت، تعویق مسابقات قرآن سودان، تشکیل چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری ششمین مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان، نشست کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب و تشکیل انجمن پیشکسوتان قرآنی استان تهران همراه بود.

جمعه/// از معرفی مسئولان کمیته‌های مسابقات بین‌المللی تا تشکیل کارگروه قرآن ستاد دهه فجربه گزارش ایکنا؛ هفته‌ای که گذشت همراه با اخبار متنوع و متعدد قرآنی در حوزه‌های مختلف چون آغاز پخش سری جدید مسابقه تلویزیونی «اسرا»، نشست کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب، آغاز ثبت‌نام هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه، تعویق یک‌ساله مسابقات بین‌المللی قرآن سودان، برگزاری سی‌وچهارمین مسابقات قرآن وزارت دفاع، معرفی مسئولان کمیته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن، معرفی نماینده ایران در رشته حفظ کل مسابقات قرآن کویت، تشکیل چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام و ...بود.

تعیین مشاور قرآنی رئیس سازمان اوقاف

طی حکمی از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی خاموشی، رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه، عباس سلیمی، پیشکسوت قرآنی کشورمان به عنوان مشاور قرآنی رئیس این سازمان منصوب شد

آغاز پخش سری جدید مسابقه تلویزیونی «اسرا»

سری جدید و هشتم مسابقه تلویزیونی «اسرا» در بخش قرائت تقلیدی از اساتید مطرح مصری، از نهم دی‌ماه به روی آنتن رفت. بر این اساس، این برنامه که در روزهای فرد به روی آنتن شبکه قرآن و معارف سیما می‌رود، شرکت‌کنندگان در روزهای یکشنبه با قرائت تقلیدی از استاد مصطفی اسماعیل، روزهای سه‌شنبه از استاد عبدالباسط محمد عبدالصمد و روزهای پنج‌شنبه از استاد محمد صدیق منشاوی به رقابت می‌پردازند. همچنین، اساتید قرآن کریم از جمله رحیم خاکی، محمدرضا پورزرگری و امین پویا به عنوان داور و کارشناس در سری هشتم مسابقه تلویزیونی اسرا حضور دارند.

تجلیل از اعضای گروه تواشیح محمد رسول الله(ص)

در سالروز سومین سال تشکیل گروه مدیحه‌سرایی و جمع‌خوانی قرآن محمد رسول الله(ص) بسیج تهران، مراسمی با حضور اعضای این گروه به منظور تجلیل از اعضا تشکیل شد. خاطره‌گویی اعضای گروه تواشیح از اجراهای مختلفی که طی این سه سال داشته‌اند از جمله بخش‌های این مراسم که خانواده اعضا نیز حضور داشتند، بود.
گروه مدیحه‌سرایی محمد رسول الله(ص) بسیج تهران سال ۱۳۹۴ با هدف تولید آثار فاخر دینی و انقلابی با تجمیع تعدادی از گروه‌های برتر تهران و توسط سازمان قرآن و عترت بسیج تهران راه‌اندازی شد تا بزرگ‌ترین گروه مدیحه‌سرایی کشور با حضور ۶۳ عضو تشکیل شود.

نشست کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب
نشست خبری کارگروه قرآن ستاد چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مهدی قره‌شیخلو، مسئول و عباس سلیمی، دبیر این کارگروه، با تشریح برنامه‌های آن در محل سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار ‌شد.
مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام خمینی(ره) در بهمن‌ماه سال جاری با حضور جامعه قرآنی، برگزاری «سومین جشنواره محصولات قرآنی»، ویژه اشخاص حقیقی و حقوقی و در بخش‌های مصحف شریف، کتب قرآنی، نشریات قرآنی، وب‌سایت، اپلیکیشن و نرم‌افزار چندرسانه‌ای، ایده و طرح‌های قرآنی، فیلم‌نامه‌های قرآنی، داستان‌های قرآنی و طراحی و تصویرگری، آماده‌سازی نمایشگاه «قرآن، امام، امت و انقلاب اسلامی» ویژه دهه فجر انقلاب اسلامی و با 40 تابلو، اعزام کاروان قرآنی انقلاب به مناطق کمتر توسعه‌یافته استان‌ها متشکل از استادان، قاریان، حافظان و مجریان قرآنی و نیز راه‌اندازی غرفه‌های قرآنی در مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن از جمله برنامه این کارگروه در ایام دهه فجر است.
همچنین مهدی قره‌شیخلو، مسئول کارگروه قرآن ستاد بزرگداشت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در این نشست بر دعوت از عباس سلیمی، به عنوان دبیر کارگروه قرآن ستاد دهه فجر تأکید کرد و گفت: هماهنگی با مسئولان شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، استفاده از ظرفیت تمامی نهادها و سازمان‌های قرآنی و مشارکت نهادها و افراد مختلف از جمله برنامه‌های انجام شده از سوی این کارگروه بود. برای اطلاع از جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.
مسابقه جدید معارفی «۲۴» از تولیدات شبکه قرآن
مرحله نیمه‌نهایی و نهایی مسابقه معارفی «۲۴» در سه رشته حفظ حدیث(معارف نهج‌البلاغه)، حفظ موضوعی و تفسیر قرآن انجام می‌شود با مشارکت سازمان اوقاف و امور خیریه، از سوی شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود. این مسابقه در ۲۴ قسمت ۶۰ دقیقه‌ای پخش می‌شود که ۱۸ قسمت اول مربوط به مرحله نیمه‌نهایی و شش قسمت بعدی مرحله نهایی این رقابت‌ها را به تصویر می‌کشد.
تشکیل «انجمن فرهیختگان قرآنی استان تهران»
نخستین نشست پیشکسوتان و فرهیختگان قرآنی استان تهران بدون حضور خبرنگاران از سوی اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان تهران و با حضور جمعی از فعالان قرآنی این استان برگزار شد. این جلسه به منظور تشکیل انجمن یا مجمع پیشکسوتان قرآنی استان تهران و با اهدافی همچون رصد فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی جامعه و ارائه طرح و برنامه‌های مناسب برای رفع چالش‌های احتمالی، اعلام مواضع صحیح، اصولی و به هنگام، نسبت به رویدادهای قرآنی و جریانات فرهنگی کشور، مطالبه حمایت‌های در خور شأن قرآن و فعالیت‌های آن از مسئولان کشور و ارائه راهکارهای مناسب برای ارتقای سطح کمی و کیفی فعالیت‌های قرآنی استان تهران برگزار شد.
آغاز ثبت نام هشتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث حوزه‌های علمیه
شتمین دوره مسابقات سراسری قرآن و حدیث به دو صورت شفاهی و کتبی در رشته‌های «حفظ قرآن کریم شامل جزء‌های( ۵-۱۰-۲۰ و کل)»، «قرائت، تحقیق و ترتیل»، «خطابه قرآنی»، «حفظ موضوعی آیات، روایات و معارف»، «معارف نهج‌البلاغه(حکمت‌ها)» در مراحل مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی برگزار می‌‌شود.
ثبت‌نام طلاب حوزه‌های علمیه سراسر کشور از طریق سایت معاونت تهذیب و تربیت به نشانی www.tahzib.ismc.ir و یا سامانه پیشخوان طلاب از ۱۰ لغایت ۲۵ دی‌ماه سال جاری انجام می‌شود.
تعویق یک ساله مسابقات بین‌المللی قرآن سودان
دهمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کشور سودان که قرار بود دی‌ماه امسال در شهر خارطوم برپا شود، بدون اعلام دلیل خاصی به تعویق افتاده است. پیش از این «مجتبی علیرضالو» به عنوان نماینده ایران در این رقابت‌ها از سوی کمیته اعزام قاریان به مسابقات بین‌المللی معرفی شده بود. این مسابقات به صورت تک‌رشته‌ای و در رشته حفظ کل قرآن برگزار می‌شود که طی نامه‌ای از کشور سودان، برگزاری مسابقات این کشور در سال ۲۰۲۰ برپا می‌شود.
تشکیل نشست شورای سیاست‌گذاری مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام
چهارمین نشست شورای سیاست‌گذاری ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن دانش‌آموزان جهان اسلام با هدف دریافت نظرات و ارتقای کیفی سطح مسابقات و همچنین تشکیل کمیته‌های ستاد اجرایی مسابقات دانش‌آموزی مکمل کمیته‌ها ستاد اصلی مسابقاتو تعیین مسئولان آنها، محافل قرآنی با تلاوت دانش‌آموزان دیگر کشورها، بهره‌مندی از گروه مستند‌ساز حرفه‌ای و... برپا شد.
برگزاری سی‌وچهارمین مسابقات قرآن وزارت دفاع
مرحله نهایی سی‌وچهارمین دوره مسابقات قرآن کارکنان پایور و وظیفه و بانوان شاغل وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح طی دو روز، ۱۰ و ۱۱ دی‌ماه به میزبانی سازمان صنایع دفاع برپا شد. این مسابقات در رشته‌های قرائت تحقیق و ترتیل، حفظ کل و حفظ اجزاء ۱، ۳، ۵، ۱۰، ۱۵ و ۲۰ و مفاهیم در دو سطح یک و دو قرآن براساس تفسیر نمونه آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی و رشته اذان با تیم داوری متشکل از پیشکسوتان قرآنی وزارت دفاع و داوران بین‌المللی و ممتاز برگزار شد.
نمایندگان ایران به مسابقات قرآن کویت
مسابقات بین‌المللی قرآن کریم کشور کویت امسال علاوه بر دو رشته قرائت و حفظ کل قرآن، برای اولین بار رشته سوم دیگری نیز به رقابت‌ها اضافه کرده است که شامل رشته حفظ کل قرآن در رده سنی نوجوانان است.
بر همین اساس با توجه به اینکه پیش از این دو، نماینده ایران در رشته قرائت و حفظ کل بزرگسالان معرفی شده بود، برای معرفی نماینده سوم ایران در این مسابقات نیمه‌های آذرماه امسال فراخوانی از سوی دبیرخانه کمیته دعوت و اعزام قاریان قرآن کریم اعلام شد.
در این فراخوان از نوجوانان حافظ کل قرآن زیر ۱۲ سال درخواست شده بود تا پایان روز ۲۷ آذرماه برای حضور در دوره انتخابی ثبت‌نام کنند که طی آن «محمدیوسف درویشی» از استان قزوین، به عنوان نماینده ایران در رشته حفظ کل قرآن رده سنی نوجوانان انتخاب شد.
به این ترتیب تیم سه نفره نمایندگان ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن کویت کامل شد و شامل «حمیدرضا مقدسی» از استان قم در رشته قرائت تحقیق، «رضا گلشاهی» از استان خراسان رضوی در رشته حفظ کل قرآن و «محمدیوسف درویشی» از استان قزوین در رشته حفظ کل نوجوانان می‌شود.
معرفی مسئولان کمیته‌های مسابقات بین‌المللی قرآن معرفی
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان و اوقاف و امور خیریه و رئیس ستاد برگزاری سی‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم با صدور احکام جداگانه‌ای مسئولان کمیته‌های این دوره از مسابقات بین‌المللی قرآن را منصوب کرد.
بر این اساس در احکام صادره به ترتیب حجت‌الاسلام والمسلمین علی مقنی به عنوان دبیر ستاد مسابقات، حجت‌الاسلام شیری به عنوان مسئول کمیته نظارت، حجت‌الاسلام محمد نقدی به‌ عنوان مسئول کمیته پشتیبانی، حجت‌الاسلام حسین سلیمانی به‌ عنوان مسئول کمیته محتوایی و فرهنگی، صابر کرمی به عنوان مسئول کمیته مدعوین ویژه و عباس لهراسبی به عنوان مسئول کمیته تبلیغات و اطلاع‌رسانی ستاد برگزاری سی‌‌وششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم منصوب شدند.
همچنین محمدتقی میرزاجانی به عنوان مسئول کمیته فنی و داوری، سیدمصطفی ملیحی به عنوان مسئول کمیته حراست، محمدرضا مسیب‌زاده به عنوان مسئول کمیته دعوت و تکریم، مهدی طاهری‌مقدم به ‌عنوان مسئول کمیته تشریفات و بین‌الملل، حامده نکوفال به عنوان مسئول کمیته هماهنگی امور بانوان و حسن مهری نیز به عنوان مسئول دبیرخانه مسابقات منصوب شدند.
آغاز ثبت‌‌نام در سامانه آزمون سراسری حفظ قرآن
ثبت نام برای حضور در آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم از ۱۰ دی‌ماه از طریق سامانه www.quranedu.ir آغاز شده و براساس اعلام مسئولان برگزارکننده این آزمون تا روز پنجم بهمن‌ماه ادامه خواهد داشت.
این آزمون در گروه‌های حفظ قرآن، شامل هشت رشته، مفاهیم و معارف اهل بیت(ع) شامل هفت رشته و آزمون‌های الکترونیکی شامل سه رشته خواهد بود. رشته‌های این آزمون شامل حفظ جزء سی قرآن(طرح بشارت ۱۴۵۲)، حفظ جزء اول قرآن، حفظ سه جزء اول، حفظ پنج جزء اول، حفظ ۱۰ جزء اول، حفظ ۱۵ جزء اول، حفظ ۲۰ جزء اول، حفظ کل قرآن کریم، ترجمه و مفاهیم قرآن، تدبر در قرآن، تفسیر قرآن، معارف و حفظ موضوعی قرآن، معارف و حفظ احادیث نهج‌البلاغه، مفاهیم صحیفه سجادیه، سبک زندگی و سیره معصومین(ع)، ترجمه و مفاهیم قرآن و روخوانی قرآن برگزار می‌شود.
محفل قرآنی سازمان اتکای تهران در آستان عبدالعظیم حسنی(ع)
محفل انس با قرآن سازمان اتکا استان تهران، ۱۲ دی‌ماه در تالار شیخ صدوق حرم عبدالعظیم الحسنی(ع) با تلاوت قاریان بین‌المللی کشورمان محمدرضا پورزرگری و محمدحسین سعیدیان برپا شد و سپس حجت‌الاسلام سیدحسین مؤمنی به سخنرانی پرداخت.
پانصدمین کرسی تلاوت در شرق تهران برپا شد
پانصدمین کرسی تلاوت مجلسی مسجد صاحب‌الزمان(عج) با تلاوت وحید خزایی، قاری بین‌المللی کشورمان، برگزار شد. ابتهال خوانی حسن حکیمی همخوانی دو قطعه توسط گروه محمد رسول‌‌الله(ص) و تلاوت حمیدرضا احمدی‌وفا، قاری بین‌المللی کشورمان از دیگر بخش های این محفل بود. سپس آیت‌الله سیدمهدی حسینی‌همدانی، نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه استان البرز، درباره ضرورت گسترش کرسی‌های تلاوت و محافل انس با قرآن به سخنرانی پرداخت.
آئین تجلیل از مدرس پیشکسوت قرآنی «سیدمحسن موسوی بلده»
آئین تجلیل از نیم قرن خدمات و فعالیت‌های قرآنی معلم و مدرس قرآن کریم، سیدمحسن موسوی بلده، با حضور مدیران و مسئولان شهرداری مناطق ۱۳ و ۱۴ تهران، سازمان فرهنگی، هنری شهرداری و عباس سلیمی، خادم القرآن و تعدادی از پیشکسوتان جامعه قرآنی کشور و شاگردان این مدرس قرآنی در محل سالن آمفی‌تئاتر کوثر شهرداری منطقه ۱۳ برگزار شد.
عباس سلیمی طی این مراسم سیدمحسن موسوی بلده را الگوی تمام‌عیار سبک زندگی قرآنی معرفی کرد و گفت: ادب ویژه، اخلاق، متانت و وقار، تواضع و فروتنی همراه با یک ویژگی خاص یعنی عاری بودن از هرگونه بخل و تنگ‌نظری از ویژگی‌های بارز شخصیت ایشان است.
راه‌اندازی مرکز شبانه‌روزی حفظ در زمینی به وسعت ۲۵ هزار مترمربع
زمینی به وسعت ۲۵ هزار مترمربع از سوی غلام‌عباس شاهسونی و حسین محمدی در روستای قرآنی‌ محمد‌آباد از توابع شهرستان استهبان استان فارس وقف مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) شد. مقرر شد در این زمین، مرکز شبانه‌روزی حفظ و تفسیر ویژه طلاب ساخته و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.
تجلیل از برگزیدگان مسابقه قرآنی «آیه‌ها و ثانیه‌ها»
آیین تجلیل از برگزیدگان مسابقه قرآنی «آیه‌ها و ثانیه‌ها» با حضور احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن و احمد فراهانی، مدیر آموزش رادیو قرآن و سیدمحمود چاوشی، مدیر مؤسسه مهد قرآن در کتابخانه مهد قرآن تهران برگزار ‌شد.
طی این مراسم، احمد ابوالقاسمی، مدیر رادیو قرآن بر ضرورت فهم و تدبر در آیات قرآن و همچنین تثبیت محفوظات حافظان قرآن تأکید کرد و در ادامه از ۱۵ حافظ کل مهد قرآن که در این مسابقه برگزیده شدند، تجلیل به عمل آمد.
برگزاری همایش پیشکسوتان و فعالان قرآنی در حرم حضرت معصومه(س)
دومین گردهمایی پیشکسوتان و فعالان قرآنی استان با هدف ترویج فرهنگ قرآنی‌، فرصت‌ها، آسیب‌ها و راهکارها است و در این همایش اساتید، پیشکسوتان و فعالان قرآنی استان قم قم در حرم مطهر حضرت معصومه(س) برگزار شد.
در این همایش حجت‌الاسلام شهیدی، پیشکسوت و داور بین‌المللی قرآن کریم، حجت‌الاسلام سیدمصطفی حسینی، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و حجت‌الاسلام محمد حاج ابوالقاسم دولابی، حافظ و داور بین‌المللی قران کریم و عضو مجلس خبرگان رهبری سخنرانی کردند.
ششمین یادواره سوره‌های سرخ؛ شهدای قرآنی برپا شد
ششمین یادواره سوره‌های سرخ؛ شهدای قرآنی با حضور خانواده‌های شهدای قرآنی و بسیجیان کشور با تلاوت فرزند شهید محمدحسین موحدی از قاریان بین‌المللی و سخنرانی رحیم قربانی، مسئول سازمان قرآن و عترت بسیج تهران در سالن شیخ صدوق حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار شد.
انتهای پیام

captcha