روایت ۳۶۵ روز عاشقی
کد خبر: 3778243
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۲

روایت ۳۶۵ روز عاشقی

گروه فعالیت‌های قرآنی_ حسینیه امام رضا(ع) بیرجند یا همان مدرسه شوکتیه چند سالی است که میزبان شبانه‌روزی حافظان قرآن کریم شده است، آنان که دل از هر چیزی کنده و آن را به پروردگار و مفاهیم قرآنی می‌سپارند.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی

برای حفظ قرآن روش های گوناگونی بیان و تبیین شده که هر کدام در جای خود، دارای ویژگی‌هایی است و هر کس نیز امکان دارد بر اساس استعداد، ذوق و سلیقه، شرایط شخصی و تجربه عملی خویش، دارای روش خاص و شخصی در حفظ قرآن باشد.
رهبر معظم انقلاب در یازدهم مرداد سال 1390 در دیدار با جامعه قرآنی کشور فرمودند: یکی از چیزهایی که میتواند تدبر در قرآن را به ما ارزانی بدارد، حفظ قرآن است. ما حافظ قرآن کم داریم و من قبلاً گفتم که در کشور ما حداقل باید یک میلیون نفر حافظ قرآن باشند - حالا یک میلیون که عدد کمی است نسبت به این جمعیتی که ما داریم - اما حالا چون دوستان الحمدللَّه یک مقدماتی فراهم کرده‌اند، کارهایی را مشغول شده اند و دارند برنامه هایی را فراهم می‌کنند برای اینکه ان شاءاللَّه حفظ راه بیفتد، ما هم امیدمان بیشتر شده و به جای یک میلیون، می‌گوییم ان شاءاللَّه ما باید ۱۰ میلیون نفر حافظ قرآن داشته باشیم.
بر اساس این رهنمود رهبری سازمان‌های قرآنی و نهادهای مردمی به تکاپو افتادند تا این امید رهبری را به واقعیت تبدیل کنند.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی

مدرسه‌ای با عطر عاشقی معبود
حسینیه امام رضا(ع) بیرجند یا همان مدرسه شوکتیه چند سالی است که میزبان شبانه‌روزی حافظان قرآن کریم شده است، آنان که دل از هر چیزی کنده و آن را به پروردگار و مفاهیم قرآنی می‌سپارند.
در ورودی مدرسه نام مدرسه تخصصی حفظ قرآن کریم خودنمایی می‌کند، وارد مدرسه که می‌شوی، حجره‌هایی در اطراف صحنی بزرگ قرار دارند و صحنی که محل رفت و آمد حافظان و جایی برای تثبیت حفظشان است.
بر روی درب هر حجره نام یک شهید می‌درخشد، از بچه‌ها خواستیم درون یکی از حجره‌ها جمع شوند، با مهربانی پذیرای ما شدند، وارد حجره ها که میشوی یک زندگی ساده در جریان است، طاقچه‌هایی که پر شده از لیوان و وسایل شخصی و عطر و تسبیح و تخت‌هایی که دور تا دور حجره را پر کرده اند. اما در طاقچه بالای حجره کتابی مقدس چشم نوازی میکند و به تو می‌فهماند که این بچه‌ها برای چه به اینجا آمده‌اند.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
پسران دیگر حجره ها که متوجه حضورمان شدند همه در یک حجره جمع شده و ساعاتی را با یکدیگر به گفتگو پرداختیم، یک جمع صمیمی و باصفا و سرشار از حس زندگی؛ پسرانی از سن ۱۳ تا ۲۲ سال.
آنان از روزهای هفته و برنامه زندگیشان در این یک سال گفتند و دلایل منطقی را برای بریدن از همه دنیا و پرداختن به حفظ قرآن بیان کردند.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
برنامه‌اي منظم براي زندگی
محمداسماعیل زنگنه، یکی از جوانانی که در این مدرسه مشغول تحصیل است، در گفتوگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: از تیرماه سال جاری دوره یک ساله آغاز شده و اکنون برنامه مدرسه به ۱۴ جزء رسیده است.
وی برنامه یک روز در این مدرسه را گفت و ادامه داد: قبل از نماز صبح هر روز برنامه صبح گاه اجرا و از صبح تا ظهر کلاس‌های حفظ قرآن برگزار می شود.
زنگنه بیان کرد: قبل از نماز ظهر در حدود یک تا دو ساعت وقت استراحت داریم و بعد از نماز ظهر و عصر مراسم استماع همگانی چهار صفحه از قرآن مجید برگزار می شود.
وی افزود: پس از استماع، مطالعه و کلاس تجوید و صوت و لحن برگزتر و قبل از نماز مغرب نیز برنامه ورزش اجرا می شود.
زنگنه با بیان اینکه پس از نماز و دعا، کلاس تفسیر قرآن آغاز می شود، اظهار کرد: در این دوره افراد باید هر روز دو صفحه از قرآن مجید را حفظ کنند که معمولا این حفظ قبل از نماز صبح صورت می‌گیرد.


دور شدن از تعلقات دنيوی؛ مهم‌ترين هدف طرح حفظ يك ساله
سجاد حسینی، یکی از جوانان دیگر این مدرسه در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی اظهار کرد: آغاز حفط قرآن سخت است اما ادامه مسیر به لطف خداوند آسان می شود.
وی افزود: این مکان فرصتی به انسان می‌دهد تا با دور شدن از تمام تعلقات هر روز مطالب و محفوظات خود را مرور کرده و چون دغدغه‌ای ندارد بیشتر در ذهن تثبیت می‌شود.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
عاشقی؛ شرط ورود
این جوان قرآنی بیان کرد: طرز تربیت خانواده و پدر و مادر باعث قرار گرفتن فرزند بر روی ریل قرآنی و یا خارج شدن از آن می‌شود که اگر تمام افرادی که اینجا هستند خانواده به آنان کمکی نمی‌کردند نمی‌توانستند این راه را ادامه دهند.
حسینی دلیلی قانع کننده برای دور ماندن یک ساله‌اش از درس و تحصیل آورد و افزود: قرآن کتابی است که فرد را به سعادت می‌رساند، با زندگی تحصیلی فرد شاید به مدرک دست یابد اما با قرآن به سعادت زندگی میرسد.
وی ادامه داد: ریشه بیشتر انحرافات جامعه این است که افراد با قرآن آشنایی ندارند که اگر این انس با قرآن وجود داشته باشد جلوی بسیاری از انحرافات و آسیب‌ها گرفته خواهد شد.
علیرضا قربانی، یکی دیگر از جوانان حاصر در این مدرسه در گفت‌وگو با ایکنا اظهار کرد: اگر در این راه قرار نمی گرفتم مسیر زندگی‌ام به سرانجام خوبی نمی‌رسید.
وی افزود: در طرح یک ساله حفظ قرآن کریم کسی که با اجبار بیاید نمیتواند تحمل کند، باید با عشق بیایی تا پای بند این مسیر شوی.
این نوجوانان و جوانان از شهرستان‌های استان و یا حتی از استان های دیگر به اینجا آمده اند تا مسیر عشق را ادامه دهند.
آنان پیشنهاداتی داشتند از جمله اینکه برنامه‌های تفریحی و اردویی در این طرح بیشتر شود، برنامه‌هايي كه شور و نشاط را در آنان افزايش مي‌دهد.
غرق صحبت با این نوجوانان و جوانان بودیم که صدای اذان ظهر در ایوان مدرسه پیچید. بچه‌ها با همان شور و شوقی که به سوالات ما پاسخ داده بودند به سمت وضوخانه رفتند تا وضو بگیرند و سپس در جماعت عاشقی مفاهیمی را که آموخته بودند مرور کنند.

اما در میان این افراد پسران کم سن و سال تری نیز بودند که ۱۲ یا ۱۳ سال سن بیشتر نداشتند، آنان طوری از معنای زندگی سخن می‌گفتند که لحظه‌ای فکر می‌کردی انسانی با کوهی از تجربه این گونه سخن می‌گوید. در کلام این پسران نوجوان معنای جدیدی از زندگی را یافتم که تاکنون به آن فکر نکرده بودم. آنان در این سن از تعلقات دنیایی، دوستان و خانواده خود و تمام تفریحات این دنیای فانی گذشته و به اینجا آمده بودند تا درس عشق بیاموزند.

گرچه در نگاه اول به نظر می‌رسید به اجبار خانواده به اینجا آمده‌اند اما کمی که با آنان هم کلام می‌شدی می‌فهمیدی که چیزی جز علاقه وافر به این راه آنان را به اینجا نکشانده است.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
فعاليت 14 مدرسه شبانه روزي حفظ در كشور
محسن قیصری، مسئول مدارس شبانه روزی موسسه بیتالاحزان با اشاره به اینکه مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) ۱۶۰ شعبه در سراسر کشور دارد، در گفت‌وگو با ایکنا گفت: فعالیت شاخص این موسسه دایر کردن مدرسه شبانه روزی حفظ قرآن کریم است که از سال ۸۰ شکل گرفت.
قیصری با توجه به اینکه مؤسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) دارای ۱۴ مدرسه شبانه‌روزی در سراسر کشور است، ادامه داد: هشتمین مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن‌کریم این مؤسسه در خراسان‌جنوبی سال ۹۵ دایر افتتاح شد و اکنون در حسینیه امام رضا (ع) بیرجند در حال فعالیت است.
وی اظهار کرد: در اوایل تیرماه آزمون مصاحبه به عمل آمده و افراد وارد دوره آزمایشی ۵۰ روزه میشوند و افرادی که پذیرفته شوند وارد دوره اصلی می‌شوند و به مدت یک سال حافظ کل قرآن می‌شوند.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
مسئول مدارس شبانه روری موسسه بیت الاحزان با بیان اینکه امسال سومین دوره حفظ یک ساله در استان برگزار می‌شود، افزود: در دوره قبلی ۳۴ حافظ کل قرآن تربیت شدهاند و امسال نیز ۳۰ نفر در این مدرسه مشغول حفظ قرآن هستند و تا تیرماه حافظ قرآن میشوند.
قیصری ادامه داد: این موسسه پتانسیلی که دارد این است که تنها در حوزه حفظ قرآن کار نمیکند بلکه در کنار آن به برنامه‌های اخلاقی، فرهنگی و تربیتی نیز می‌پردازد.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
كادرسازی و تربيت نيروی قرآنی
وی افزود: هدف این موسسه کادرسازی و تربیت نیروی قرآنی است و امیدواریم بتوانیم در خراسان‌جنوبی طرحهای تابستانه در شهرستان‌ها اجرا کنیم.
مسئول مدارس شبانه روزی موسسه بیت الاحزان بیان کرد: اگر بستر کار فراهم شود می‌توانیم چند مدرسه شبانه روزی در استان تاسیس کنیم.
قیصری با اشاره به کمک‌های خوبی که از سوی اوقاف و امور خیریه و نهادهای دیگر می‌شود از خیران دعوت کرد تا برای کار ریشه‌ای به این موسسه کمک کنند تا جوانان از خطرات تهاجم فرهنگی مصون بمانند.
طرح حفظ يك سال؛ ابداع مؤسسه بیت الاحزان
حجتالاسلام مهدی عباسی، رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسانجنوبی نیز در گفت‌وگو با ایکنا گفت: طرح مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآن که افراد با ثبت نام در این مدرسه طی یک سال قرآن کریم را حفظ میکنند یکی از ابداعات نیک مؤسسه بیت الاحزان در کشور است.
وی با بیان اینکه اداره اوقاف خراسان‌جنوبی با این مؤسسه قراردادی در این زمینه بسته است، افزود: موسسه قرآنی فرهنگی بیت الاحزان حضرت زهرا(س) از سال ۷۵ کار خود را در استان فارس آغاز کرد.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: این مؤسسه در ابتدای کار خود کلاس‌هایی در خصوص روانخوانی قرآن کریم و کلاس‌های عمومی آغاز کرد و اکنون کار اصلی این موسسه پرداختن به حفظ و مفاهیم قرآن کریم است.
عباسی ادامه داد: در سال اول مدرسه شبانه‌روزی حفظ قرآنکریم در بیرجند ۴۰ نفر ثبت نام کردند و از این تعداد ۱۷ نفر حافظ قرآن کریم خروجی این مدرسه بودند و امسال سومین سال برگزاری این دوره‌ها در بیرجند است.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
وی ادامه داد: علاوه بر این طرح بلندمدت، مؤسسه بیتالاحزان طرح کوتاهمدتی به نام رحله در زمینه حفظ قرآن نیز دارد که تابستان در خراسانجنوبی اجرایی شد و در طول تابستان افراد به حفظ چهار جزء از قرآن کریم پرداختند.
وی با بیان اینکه در سال ۹۵ یک میلیارد تومان خرج تجهیزات مدرسه شوکتیه بیرجند کردهایم، تصریح کرد: سعی می‌کنیم تا آنجا که مقدور است امکانات و برنامه‌های تفریحی و اردویی را برای حافظان فراهم و تدارک ببینیم.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی بیان کرد: در این دوره افرادی از استان‌های خراسان‌جنوبی، گلستان، مازندران، خراسان رضوی، یزد و تهران در این مدرسه حضور دارند و مشغول حفظ یک ساله قرآن کریم هستند.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
كنار گذاشتن دغدغه‌هاي دنيايي براي حفظ قرآن
عباسی با اشاره به مزیتهای این نوع حفظ، افزود: وقتی که انسان در فضای آموزشی و جدا از دغدغه‌های زندگی روزمره قرار گیرد بیشتر می‌تواند مغز خود را برای حفظ آماده کند.
وی بیان کرد: در طول مدت این یک سال افراد می‌پذیرند که قوانینی را رعایت کنند و این قوانین نیز در راستای کمک به حفظ قرآن است و نباید نام آن را سخت گیری گذاشت.
رئیس اداره امور قرآنی اوقاف و امور خیریه خراسان‌جنوبی اظهار کرد: افراد پس از این یک سال از درس خود عقب نمی‌مانند چرا که حفظ قرآن آن قدر مغز آنان را چابک و فعال می‌کند که می‌توانند پس از این یک سال حتی به صورت جهشی درس خود را ادامه دهند.
عباسی با اشاره به اینکه موفقیت این افراد به شرطی که محفوظات خود را تثبیت کنند در دراز مدت بیشتر است، خاطرنشان کرد: بیشتر این افراد در سالهای بعد زندگی خود در مسیر طلبگی و حوزه علمیه قرار می‌گیرند.
وی اظهار کرد: با توجه به اینکه اداره این مکان هزینه بر است لازم است از ظرفیت خیران بیشتر استفاده شود.

۳۶۵ روز عاشقی و فکر کردن تنها به معبود و دل بریدن از هرچه غیر اوست، دلی بزرگ میخواهد که هر کسی قادر به انجامش نیست.

روایت ۳۶۵ روز عاشقی
گزارش از زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسان جنوبی

عکس از سپیده قلندری اسفدن

 

گزارش تصویری این خبر را اینجا ببینید

انتهای پيام

captcha