دخالت‌های غیر کارشناسی، ازدیاد تشکیلات زائد و تغییر ذائقه مخاطب
کد خبر: 3784170
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
آفت‌هایی که روند رشد امور قرآنی در دهه سوم انقلاب را کند کرد؛

دخالت‌های غیر کارشناسی، ازدیاد تشکیلات زائد و تغییر ذائقه مخاطب

گروه فعالیت های قرآنی ــ طی بررسی وضعیت فعالیت‌های قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در برنامه زنده تلویزیونی بر درست نبودن روند تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کم‌کاری مسئولان و کم‌لطفی دولت‌مردان، موازی‌کاری‌ها، تغییر ذائقه مردم و بی‌توجهی رسانه ملی به ذائقه‌سازی و فضاسازی و ... تأکید شد.

شورای توسعه فرهنگ قرآنی طی 4 دهه فعالیت، کارنامه خوبی ندارد/ رسانه ملی رویدادهای قرآنی را ذائقه سازی نمی کندبه گزارش ایکنا؛ در آستانه آغاز گرامیداشت چهل‌سالگی پیروزی انقلاب اسلامی محمد خواجوی، پیشکسوت و مدرس قرآن و رحیم خاکی، داور و قاری بین‌المللی کشورمان امروز، پنجم بهمن‌ماه در برنامه «گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی» درباره وضعیت چهل سال فعالیت‌های قرآنی کشور به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.
خواجوی، درباره وضعیت قرآنی کشور پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: اساسا طرح موردی که با اهداف و مقاصد دوره پهلوی در تضاد بود، هیچ‌گاه جای رشد نداشت و با این گونه مسائل مشکل داشتند. زمان و بستر مناسب برای رشد فعالیت‌های قرآنی نبود، البته باید گفت جلسات قرآن به صورت خودجوش و در قالب جلسات خانگی و هیئات مردمی تشکیل می‌شد.
رئیس سابق سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه جامعه، نیازمند فضاسازی قرآنی پس از پیروزی انقلاب بود، ادامه داد: در دهه اول و دوم پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فضاسازی خوبی انجام شد و تشکیلاتی برای ترویج فرهنگ قرآنی به وجود آمد و بسترسازی خوبی برای تشکیل مؤسسات مردمی در کشور انجام شد.
عضو هیئت امنای سازمان دارالقرآن الکریم اظهار کرد: احیای ارزش‌های قرآنی و انقلابی باید همراه با تبلیغات و تعلیماتی می‌بود و همه بستری بود که ارزش‌های قرآنی احیا شود و عمل به قرآن در جامعه جاری و ساری شود. در دهه اول و دوم که تبلیغات را داشتیم، خوب جلو رفتیم اما از دهه سوم به بعد مراحل به خوبی طی نشد و حال آنکه باید به دنبال نهادینه شدن و عملیاتی کردن آموزه‌های قرآنی می‌رفتیم و باید همه حلاوت‌های قرآن را در زندگی عموم جامعه می‌دیدیم.خواجوی با اشاره به اینکه در زمینه جامه عمل پوشاندن به منویات مقام معظم رهبری کوتاهی داشته‌ایم، بیان کرد: باید به دنبال این باشیم که ریشه و درمان تمامی مشکلات و معضلات را در قرآن پیدا کنیم، لذا فضاسازی قرآنی در سطح جامعه مهم است. این مراحل را که از دهه سوم به خوبی طی نکردیم، قطعا در بحث تعلیم و تبلیغات نیز به عقب بازگشت خواهیم داشت.

این پیشکسوت قرآنی افزود: اساسا تشکیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی درست نبود. تشکیلات بر روی تشکیلات گذاشتن، کار را پیچیده‌تر می‌کند باید از آن تشکیلاتی که هست به درستی استفاده و آن را ارزیابی، اصلاح و فعالیت‌های آن را رصد کرد.
خواجوی درباره جایگاه مسابقات در شناساندن قرآنیان به جامعه، اظهار کرد: مسابقات فی نفسه کار خوبی است، اما همیشه از انحصاری کردن چیزی و یا توسعه زیاد هر چیزی که از اعتدال خارج می‌شود، باید پرهیز کرد. نباید ملاک تشخیص قاریان و حافظان منحصر به مسابقات شود؛ سازمان اوقاف و امور خیریه می‌تواند این مسابقات را به‌روزرسانی کند و می‌توان در دانشگاه‌ها گفت وگوهای قرآنی را رواج داد.

این پیشکسوت قرآنی اضافه کرد: معتقدم اساسا جامعه قرآنی و تشکیلات قرآنی و دستگاه‌هایی که فعالیت‌های فرهنگی و قرآنی می‌کنند و یا متولی این امر هستند، باید پاسخگو باشند.
این مؤلف کتب آموزش قرآن با ابراز گلایه از بی‌توجهی به قرآن و آموزه‌های آن، تصریح کرد: حال آنکه قوام جامعه دینی به قرآن است و باید بیش از این به قرآن و احکام آن توجه کرد.
خواجوی گفت: آموزش قرآن به شرط اینکه انگیزه‌ای در آن باشد، باید رخ دهد و اتفاق بی‌افتد. آموزش و پرورش تدریس قرآن را انجام می‌دهد، اما چون استمرار ندارد، رفته رفته به فراموشی سپرده می‌شود و از سوی دیگر باید در نوع آموزش‌ها رصد کرد و آنجاهایی که خلأهایی هست در راستای برطرف کردن آن، گام‌هایی برداریم.

بنابر گزارش ایکنا؛ در بخش دیگر این گفت‌وگو رحیم خاکی درباره وضعیت فعالیت قرآنی پس از پیروزی انقلاب اسلامی قرآن اظهار کرد: طی این چهل سال فعالیت‌های قرآنی خوبی هم در سطح منطقه و هم جهان به واسطه پیروزی انقلاب اسلامی شکل گرفت. هم در توسعه آموزش قرآن در کشور و ایجاد رسانه‌های مختلف از جمله رادیو، شبکه و خبرگزاری قرآ و ... ایجاد مسابقات مختلف و انجام پژوهش‌های قرآنی و پرورش نیروهای جدید و خلاق قرآنی و پرورش چهره‌های برتر در زمینه قرائت، حفظ به سطح مطلوبی رسیده‌ایم که همه اینها به عنوان سرمایه‌ای برای حال و آینده است.
وی با اشاره به اینکه می‌توانستیم بهتر از این در زمینه فعالیت‌های قرآنی کار کنیم، اضافه کرد: انتظارات مقام معظم رهبری از جامعه قرآنی خیلی بیشتر از اینها بوده است و کم‌کاری کرده‌ایم.
خاکی در پاسخ به این سؤال که چرا در دهه سوم در حوزه فعالیت‌های قرآنی به خوبی عمل نکردیم، بیان کرد: این مشکل به مسئولان بازمی‌گردد و اشکالاتی که رخ داد. مثلا بعد از چند دهه رسیدیم که شورای توسعه فرهنگ قرآنی داشته باشیم، اما متأسفانه در عمل نتوانستیم از حمایت مقام معظم رهبری به خوبی استفاده کنیم و این شورا طی چند سال گذشته، خروجی جز اساسنامه نداشته است و حال آنکه قرار بود که از تشکیلات حمایت‌های لازم انجام شود و فعالیت‌های کیفی آنها افزایش پیدا کند. همچنین مؤسسات قرآنی مجوز از سازمان تبلیغات اسلامی دریافت می‌کردند که به یکباره وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شعار حمایت از مؤسسات و صدور مجوز ورود پیدا کرد و موجب دوگانگی این عرصه شد، حال آنکه باید رویه ثابتی برای آن تعیین کرد.

وی با ابراز گلایه از کمی و نیز کاهش بودجه فعالیت‌های قرآنی از سوی دولت، اضافه کرد: رسانه ملی در زمینه پخش مسابقات بین‌المللی قرآن و پوشش برنامه‌های قرآنی، کم‌کاری کرده است چرا؟ چون به طور مثال از ظرفیت تمام شبکه‌ها برای پخش مسابقات ورزشی استفاده می‌شود، البته در جای خود بسیار خوب است، اما در زمینه مسابقات بین‌المللی قرآن چه در ایران و دیگر کشورها که نماینده از ایران حاضر است، هیچ پخش زنده‌ای را شاهد نیستیم. در بحث رویدادهای قرآنی این ذائقه‌سازی از سوی رسانه ملی برای مخاطب ایجاد نمی‌شود و این بسیار تأسف‌آور است.

خاکی بیان کرد: تمام فعالیت‌های شکلی و ترویجی چون مسابقات و محافل و کرسی‌ها نباید تعطیل شود، چون جمعیت جوان و نوجوان در این عرصه وجود دارد که برپایی مسابقات در رده‌های مختلف می‌تواند زمینه ایجاد انگیزه باشد و آنها را در زمینه مؤانست با قرآن تشویق کند.
وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با ابراز گلایه از تلفیق مسابقات شکوفه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه با آموزش و پرورش، اظهار کرد: همچنین در زمینه مسابقات تواشیح و هم‌خوانی سازمان اوقاف و امور خیریه راه به خطا رفته است، با این هنر بد برخورد شد که با حمایت رهبر معظم انقلاب مجدد به آن توجه شد و این روند باید ادامه داشته باشد.

این داور بین المللی مسابقات قرآن گفت: در حوزه حفظ قرآن و انس با قرآن اشکالات زیادی است، باید تلاش‌های زیادی شود تا هر چه زودتر مشکلات برطرف شود. در زمینه حفظ قرآن که در حال حاضر آموزش و پرورش با حفظ جزء سی ام قرآن در میان دانش‌آموزان ورود پیدا کرده است، نباید همراه با دخالت‌های بی‌جا و غیر کارشناسانه‌ای باشد که در حال حاضر بسیاری از مدیران آموزش و پرورش را اذیت می‌کند و اگر آموزش حفظ قرآن در آموزش و پرورش رخ می‌دهد، باید همراه با نظر کارشناسان انجام شود.
وی تصریح کرد: در حال حاضر نسل جدیدی از نوجوانان رشد پیدا می‌کنند که در عرصه قرائت و حفظ قرآن دارای تبحر هستند.
یادآوری می‌شود، گفت‌وگوی جمعه اخبار قرآنی، هر هفته ساعت 10 صبح با اجرا و کارشناسی مهدی قصری‌زاده از آنتن شبکه قرآن و معارف سیما پخش می‌شود.
انتهای پیام

captcha