روایت صفحات معارفی رسانه‌ها از آغاز سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن
کد خبر: 3790600
تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۱

روایت صفحات معارفی رسانه‌ها از آغاز سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز از آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران خبر داده و هر کدام به بیان جزئیاتی از این مسابقات پرداخته‌اند.

آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن ایران در صفحات معارفی رسانه‌ها

به گزارش ایکنا؛ امروز شنبه 27 بهمن‌ماه صفحات معارفی رسانه‌ها علاوه بر انتشار خبر آغاز مرحله مقدماتی مسابقات بین‌المللی قرآن، از برگزاری مرحله سیزدهم جشنواره تلاوت‌های مجلسی نیز خبر داده‌اند. در ادامه مروری بر رویدادهای خبری منتشر شده در صفحات معارفی رسانه‌ها داشته‌ایم.
فارس
خبرگزاری فارس در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی از برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تلاوت‌های مجلسی خبر داده است؛ مرحله نهایی جشنواره تلاوت‌های مجلسی با حضور ۱۶ قاری برگزیده استان‌های مختلف برگزار شد و «حسین شالچی» با کسب بالاترین رأی برای دومین‌بار به عنوان نفر اول جشنواره معرفی شد.
صحبت‌های رئیس مرکز پژوهش‌های علوم انسانیِ اسلامی صدرا در مورد بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری صادر شده است، از دیگر خبرهای این خبرگزاری در روز 27 بهمن‌ماه است. حجت‌الاسلام والمسلمین رضا غلامی معتقد است نقطه کانونی بیانیه رهبر انقلاب «پیشرفت همه‌جانبه» و «جوانان» بوده و این بیانیه جریان انقلاب را کاملاً در موضع «ابتکار عمل» قرار داده است.
این خبرگزاری همچنین صحبت‌های قائم مقام ستاد اقامه نماز کشور در مورد بیانیه گام دوم انقلاب را منتشر کرده است. «محمود مظفر» در بخشی از صحبت‌های خود در این مورد گفته است؛ « رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب هوشمندانه و زیبا به بیان تأثیر ایمان به خدا، معنویت و فضائل اخلاقی در پیروزی، تثبیت و رشد همه جانبه انقلاب اسلامی پرداختند».
بارگذاری تلاوت ترتیل آیات ۲۶ تا ۳۱ سوره مبارکه «انسان» و آیات ۱ تا ۱۹ سوره مبارکه «مرسلات» واقع در صفحه ۵۸۰ قرآن کریم با صدای «شهریار پرهیزکار» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری قرآن تا زمان تهیه این گزارش است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم در صفحه دین، قرآن و اندیشه از برگزاری همایش فصل رویش با محوریت تجلیل از اساتید قرآن و معارف اسلامی در فرهنگسرای قرآن خبر داده است. در این همایش که روز 26 بهمن‌ماه برگزار شده است پنج شخصیت و چهره شاخص قرآنی کشور همچون «حنانه خلفی» حافظ نوجوان قرآنی، «محمد ضرغام»، کارشناسی ارشد علوم و معارف قرآن و مولف کتب قرآنی و داور سطوح مختلف مسابقات قرآن، «امین پویا» قاری بین‌المللی قرآن و دارنده مدرک درجه یک قرائت، «معتز آقایی» حافظ کل قرآن و دارای مدرک درجه دو حفظ و همچنین حجت‌الاسلام «حمیدرضا حسینی» موسس پایگاه اینترنتی قرآن و معارف اسلامی و عضو شورای عالی فرهنگی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) تقدیر به عمل آمد.
این خبرگزاری در خبر دیگری از همایش فصل رویش به انعکاس صحبت‌های رئیس سازمان دارالقرآن‌الکریم پرداخته است. «مهدی قره‌شیخ‌لو» رییس سازمان دارالقرآن در این همایش گفته است؛ «کل بودجه قرآنی کشور حدود ۳۰۰ میلیارد تومان است که باز هم به صورت کامل تخصیص داده نمی‌شود.
تسنیم همچنین از جشنواره تلاوت‌های مجلسی و کسب رتبه این دوره از جشنواره به وسیله «حسن شالچی» خبر داده است. در بخشی از این خبر آمده است؛ «این مراسم از ساعت 18 جمعه 26 بهمن‌ماه کار خود را با اجرای محمدرضا پورمعین آغاز کرد و تا ساعت 23 ادامه داشت. اساتید و چهره‌های قرآنی زیادی اعم از حافظان، قاریان و مسئولان قرآنی کشور نظیر مهدی قره‌شیخلو رییس سازمان دارالقرآن‌الکریم، حجت‌الاسلام عرفاتی مدیر شبکه قرآن و معارف سیما، رحیم خاکی، امین پویا، حمیدرضا احمدی وفا، استاد فولادوند، مهدی عادلی، حجت‌الاسلام موسوی درچه‌ای، مرتضی خدمتکار، مصطفی خورسندی و غیره در این مراسم حضور داشتند».
این خبرگزاری در ادامه خبرهای امروز خود ازز معرفی برگزیدگان ششمین سوگواره سراسری شعر فاطمی خبر داده است. برگزیدگان این سوگواره در بخش اصلی (شعر فاطمی) «مجید لشکری» از زاهدان، «جعفر عباسی» از بیرجند، «امیر رسولی» از زنجان، «سیدعلی رکن‌الدین» از تهران هستند.
تسنیم همچنین در یادداشتی وارده به بررسی دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی پرداخته است. در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم؛ «مقابله با فرهنگ منحط ضد دینی و اسلامی، مقابله با موج فساد علنی و رواج بی‌بند و باری غربی، ترویج فرهنگ معنوی اسلامی و قرآنی، احیای شعائر الهی و احکام اسلامی نظیر امر به معروف و نهی از منکر، بازسازی نقش مساجد و رواج فرهنگ نماز، نماز جماعت و نماز جمعه، استقلال فرهنگی با تکیه بر خودباوری فرهنگی و هویت بومی اسلامی و ایرانی، احیای شان و منزلت معنوی زن در اجتماع، ارتقاء سطح سواد و علم در کشور با مبارزه با بی‌سوادی، تحول در نظام آموزشی و محتوای کتب درسی مدارس و دانشگاه‌ها، تحول در توجه به فرهنگ اصیل اسلامی- ایرانی و تولید محصولات فرهنگی فاخر، تعالی بخش و پاک، 10 نمونه از دستاوردهای فرهنگی انقلاب اسلامی است».
تسنیم در گفت‌وگویی مفصل با حجت‌الاسلام «رضا صدر»، استاد حوزه و دانشگاه و پژوهشگر دینی به بررسی سبک زندگی اسلامی و میزان مهریه در این نوع از سبک زندگی پرداخته است. این استاد حوزه و دانشگاه در بخشی از صحبت‌های خود اظهار کرده است؛ «این یک واقعیت است وقتی زنی مهریه‌اش را به صورت کامل یا حتی جزئی به همسرش می‌بخشد، این کار باعث می‌شود که اعتماد و محبت مرد را به خودش جذب کند و این نکته را به او یادآوری کند که پول و مادیات در برابر مهر و محبتی که نسبت به او دارد، ناچیز و بی‌ارزش است. در مقابل، مرد هم باید قدردان لطف و محبت همسرش باشد و به ازای پرداخت نکردن مهریه، مهر و محبت خود را به او نشان بدهد. به این شکل است که پایه‌های الفت و دوستی بین همسران مستحکم شده و اعضای خانواده با یکدیگر مهربان و همدل خواهند بود».
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران در صفحه دین و اندیشه از آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران خبر داده است. بر اساس این خبر؛ «محمدتقی میرزاجانی»، مسئول کمیته فنی و داوری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی از آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم خبر داده و گفته است؛ «این دوره از مسابقات به صورت غیرحضوری برگزار می‌شود. امسال مسابقات در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی برگزار خواهد شد ولی تغییراتی در روند برگزاری مرحله مقدماتی صورت گرفته که برخلاف سال‌های گذشته که حضوری بود این مرحله به صورت غیرحضوری و به صورت ارسال فایل صورت می‌گیرد».
ایسنا در خبر دیگری از برگزاری جشنواره ملی حکمت و نیایش خبر داده است. این جشنواره با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه در قالب جشنواره‌های آیات در استان تهران و با همکاری معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود. تقویت مبانی دینی و بنیان‌های اخلاقی با محوریت نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه، ترغیب و حمایت پژوهشگران، استادان، هنرمندان و فعالان در حوزه معارف و مفاهیم عترت طاهره(ع)، تقویت گفتمان دینی در حوزه عترت(ع)، جریان‌سازی و رشد و رونق آثار پژوهشی، ادبی و هنری و ... از جمله اهداف این جشنواره بیان شده است.
انتشار پیام‌های تسلیت رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور و رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پی حادثه تروریستی در سیستان و بلوچستان و نیز راه‌‌اندازی شبکه مرکزی مبلغین راهیان نور کشور از دیگر خبرهای منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است.
ایرنا
خبرگزاری جمهوری اسلامی تنها خبر منتشر شده در صفحه معارف را به معرفی نمایش «خورشید از حلب طلوع می‌کند» که طی روزهای گذشته در سی و هفتمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفته، اختصاص داده است. این نمایش اثر مشترک دو کشور ایران و سوریه به نویسندگی زنده‌یاد «ابوباسم حیادار» است نمایشنامه‌نویس فقید سوری است که در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه رفته است. در بخشی از این خبر آمده است؛ «روایت داستانی خورشید از حلب طلوع می‌کند در برگیرنده دو خط داستانی آشنا برای مخاطبان امروز است؛ نخست به ماجرای رسیدن کاروان اسرای کربلا به همراه سر مبارک حضرت امام حسین (ع) در مسیر کوفه به شام و توقف آنها در دِیر راهب نصرانی اشاره می‌کند و دیگری اتفاقاتی است که طی چند سال اخیر به سبب جنایات داعش در سوریه و همچنین عراق با کشتار مسلمانان با نام اسلام به یکی از تلخ‌ترین خاطرات جهان اسلام بدل شده است».
مهر
صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر از رونمایی از چهار اثر مرکز طبع و نشر قرآن کریم که روز 30 بهمن‌ماه برگزار می‌شود خبر داده است. در این خبر آمده است؛ «رونمایی از قرآن کریم به قلم استاد مرتضی رهنما، رونمایی از سامانه جامع رسم المصحف، تهیه و تولید مجموعه گلچین آثار صوتی اساتید ایرانی در تلاوت تحقیق، ترتیل، دعا، تواشیح و اذان، تهیه و تولید قلم رایانه‌ای مصحف محصولاتی هستند که در این مراسم رونمایی خواهند شد».
مهر همچنین از آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن ایران خبر داده است. این مرحله به مدت پنج روز به طول می‌انجامد و طی آن آثار بیش از ۲۵۰ قاری و حافظ از ۵۰ کشور جهان در بخش‌های بزرگسالان، دانش آموزان و نابینایان مورد ارزیابی چهار نفر از اساتید و داوران برجسته قرار خواهد گرفت.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان طی خبری از راه‌اندازی «شبکه مرکزی مبلغین راهیان نور کشور» خبر داده است. این مرکز با هدف ساماندهی و برنامه‌ریزی جهت حضور مبلغین در عرصه راهیان نور، که گامی مؤثر در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، راه‌اندازی شده است.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین از آیین رونمایی از چهار اثر قرآنی که همت مرکز طبع و نشر قرآن کریم در روز 30 بهمن‌ماه خبر داده است. این مراسم در رأس ساعت ۱۵، در مجتمع امام خمینی(ره) واقع در بزرگراه رسالت، روبروی مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.
این خبرگزاری در خبر دیگری از آغاز مرحله مقدماتی سی و ششمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران خبر داده و در ادامه نیز ازبه انتشار دو مطلب معارفی پرداخته است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از راه‌اندازی مجمع خیرین قرآنی در هشت شهرستان استان کهگلویه و بویراحمد از سوم تا هفتم اسفندماه خبر داده است. کمک و پشتیبانی از برنامه‌های قرآنی،‌ کاهش آسیب‌های اجتماعی و نشر و گسترش فرهنگ قرآنی از اهداف مجمع خیرین است.
ایبنا همچنین در خبر دیگری به معرفی کتاب «وحی و افعال گفتاری، نظریه وحی گفتاری» به قلم «علیرضا قائمی‌نیا» پرداخته است. در بخشی از این خبر می‌خوانیم؛ «کتاب وحی و افعال گفتاری؛ نظریه وحی گفتاری، با روایت و شرح دو تبیین رایج از وحی در سنت اسلامی و بیان مشکلات هریک، تبیین تازه‌ای از وحی با عنوان دیدگاه افعال گفتاری را مطرح می‌کند که به بیان نویسنده آن، فاقد مشکلات دو تفسیر گزاره‌ای و مکاشفه‌ای است».
میزان
خبرگزاری میزان در صفحه دین و اندیشه از آماده انتشار شدن نسخه به نثر درآمده منظومه «فرهاد و شیرین» خبر داده است و در مطلب دیگری به بیان حدیثی از امام صادق(ع) در مورد نشانه‌های شقاوت پرداخته است.

انتهای پیام

captcha