تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها/ تأکید بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم
کد خبر: 3793227
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۲
با تصویب اعضای شورای فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها انجام می‌شود؛

تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها/ تأکید بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ در هفتاد و یکمین جلسه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها، کلیات تشکیل این شورا در استان‌ها تصویب شد و در بخش دیگری از آن بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم انقلاب تأکید شد.

تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها / اجرای محدود در چند استان / تأکید بر احصاء فعالیت‌های قرآنی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب

به گزارش ایکنا؛ هفتاد و یکمین نشست شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها صبح امروز، ششم اسفندماه، در نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها و با حضور برخی اعضای این شورا برگزار شد.
در ابتدای این نشست و پس از تلاوت آیاتی از کلام الله مجید، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی صالحی، معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری، در سخنانی با اشاره به اینکه براساس درخواست اعضا مقرر شده است تا این جلسات با فواصل کمتری برگزار شود، گفت: مقرر شده تا جلسات این شورا فصلی برگزار شود. لازمه رسیدن شورا به اهداف خود، حضور مستمر اعضای حقیقی و حقوقی در جلسات است.
صالحی در ادامه به فعال‌تر شدن دبیرخانه شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت در دانشگاه‌ها اشاره و اظهار کرد: توقع قانونی و اخلاقی‌‌ این است که اگر در هر جلسه‌ای بالاترین مسئول یک دستگاه حضور نمی‌یابد، حداقل هر چند جلسه یک بار حضور داشته باشد. همچنین باید در حوزه فعالیت‌های قرآن و عترت آینده‌پژوهانه اقدام شود.
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری پرداخت و بیان کرد: باید تلاش کرد تا فعالیت‌های قرآنی ناظر بر این بیانیه احصاء ‌شود. بیانیه دوم بیانیه مهمی است و شایسته است به صورت محتوایی به آن پرداخته شود تا بتوانیم برنامه‌ریزی بلندمدتی در این حوزه داشته باشیم.
معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری با تأکید بر اینکه این نهاد در مقایسه با قبل، ورود بهتری برای ساماندهی کانون‌های دانشگاهی داشته است، گفت: آخرین نشستی که کانون‌های دانشگاهی برگزار کردند، نشست کانون‌های مهدویت بود. امیدواریم بتوانیم بهتر و بیشتر از گذشته فعالیت کنیم.
صالحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با قدردانی از عملکرد ایکنا در زمینه اطلاع‌رسانی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها و نیز شورای هماهنگی، به شکل‌گیری فضای رسانه‌ای در مورد جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید و مطلوب نبودن بازخوردهای آن اشاره کرد و افزود: شرایط وزارت علوم را درک می‌کنیم. لذا پیشنهاد می‌دهیم تا این جشنواره حداقل دو سال یک بار برگزار و حتماً زمینه برگزاری آن فراهم شود.
در ادامه این جلسه رشید جعفرپور، نماینده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به بیان برخی دلایل برگزار نشدن جشنواره ملی قرآن و عترت اساتید پرداخت و گفت: تمامی کارهایی که به لحاظ دبیرخانه‌ای لازم بود، انجام شده بود. دانشگاه میزبان، مقدمات و تمهیدات لازم برای برگزاری جشنواره انجام شده بود، حتی کارشناسی‌ها و بازدیدهای میدانی از دانشگاه میزبان نیز به عمل آمده بود، اما مشکل مالی باعث شد این جشنواره برگزار نشود.
جعفرپور در ادامه با بیان اینکه علاوه بر شرایط مالی، مشکلات دیگر نیز در برگزار نشدن جشنواره وجود داشته است، اظهار کرد: بحث دوسالانه شدن نیز می‌تواند به عنوان یک طرح مورد بررسی قرار گیرد.
وی در بخش پایانی صحبت‌هایش به بیانیه گام دوم مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: در مجموعه معاونت فرهنگی وزارت علوم چندین هزار نفر از اعضای بسیج طی نامه‌ای از بیانیه گام دوم حمایت کردند که شایسته است شورا نیز نامه‌ای در حمایت از این متن تهیه کند تا افق روشن شود.

تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها/ تأکید بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم
به گزارش ایکنا در ادامه این نشست، طرح تشکیل شوراهای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در استان‌های مختلف مورد بررسی اعضا قرار گرفت.
در این بخش ابتدا نماینده فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها به بیان دلایل و اهداف ارائه چنین طرحی پرداخت و گفت: تعاملات برای پیگیری فعالیت‌ها در استان‌ها یا وجود ندارد یا اگر هم باشد به صورت شخصی است. از سال 96 طرح تشکیل این شورا در استان‌ها در دستور کار بوده و تاکنون سه نشست مجمع و سه نشست دبیران با این موضوع برگزار شده است.
صالحی به شکل‌گیری چنین شورایی در دانشگاه‌ها به صورت خودجوش اشاره و اظهار کرد: بسیاری اوقات مصوبات شورا به استان‌ها نمی‌رسد. همچنین با تشکیل چنین شورایی در استان‌ها، بسیاری از برنامه‌های شورا متناسب با ظرفیت استان‌ها، بومی‌سازی شده و می‌توان بسیاری از پیشنهادات را به استان‌ها واگذار کرد.
وی با بیان اینکه ارائه این طرح سه ملاحظه دارد، گفت: ملاحظه اول توجه به نظر اعضا خواهد بود. ملاحظه دیگر تصویب آن در همین جلسه و ملاحظه سوم نیز اصرار نداشتن بر تشکیل این شورا در تمامی استان‌هاست. در گام اول می‌توان این شورا در 10 استان تشکیل داد.
در ادامه این جلسه محمدمهدی بحرالعلوم، رئیس مرکز قرآن و عترت وزارت بهداشت، در مورد این دستور کار گفت: جایگاه شورا و تعامل‌ها محل سؤال است. از یک سو در آیین‌نامه گفته شده که شوراهای استانی دخالتی در برنامه‌های دستگاه‌ها ندارند، اما از سوی دیگر گفته شده است مصوبات آن لازم‌الاجراست. این موضوع حتی اگر خواست ما هم نباشد، تداخل ایجاد خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه باید تلاش کنیم تا به جای تشکیل ساختار جدید، هماهنگی ستادی را تقویت کنیم، گفت: شبیه این کار در شورای توسعه فرهنگی قرآنی در استان‌ها تشکیل شده است که براساس دانسته‌های من چندان موفق نبوده است.

تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها/ تأکید بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم
سلیمان عباسی، نماینده دانشگاه جامع علمی - کاربردی، نیز به دفاع از ارائه چنین طرحی پرداخت و گفت: این شورا در استان‌ها نقش شورای هماهنگی را دارد و هماهنگی را بیشتر می‌کند. ضمن اینکه شوراهای استانی رأساً کاری را انجام نخواهند داد، بلکه در مورد یک سری مصوبات همچون جشنواره و ... هماهنگی‌ ایجاد خواهد کرد. پیشنهاد من این است که پس از رفع نقص‌ها حداقل در سه یا چهار استان تشکیل شود.
در بخش دیگری از این جلسه، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها، طی سخنان کوتاهی با تأکید بر اینکه این شورا از دیگر شوراهای فرادستگاهی از شرایط بهتری برخوردار است، گفت: باید تلاش کنیم تأسیس‌هایی شکل بگیرد که جنبه تسهیل‌گری داشته باشد، نه اینکه فرایندها را پیچیده‌تر کند.
وی افزود: ضمن اینکه دستگاه‌ها باید فراخوانده شوند تا در اجرای فعالیت‌های استانی مشارکت داشته باشند، باید پرهیز کنند تا وارد حیطه فعالیت خود دانشگاه‌ها نشوند؛ کما اینکه خود فرادستگاه‌ها نیز چنین ورودی ندارند. امیدواریم با اجرای چنین برنامه‌هایی خلأ معنویت و احتیاج و نیاز به قرآن و نیز قربت فضای معنوی اصیل ایجاد شود.
در ادامه و پس از تصویب کلیات طرح تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در استان‌ها، جزئیات آن به بحث گذاشته شد. در این بخش ابتدا ترکیب شوراهای استانی مورد بحث قرار گرفت که بیشتر اعضای جلسه بر حضور معاون فرهنگی دانشگاه‌های استان تأکید کردند و به تصویب اعضا نیز رسید.
بحث دیگر در مورد حضور نماینده برخی دستگاه‌ها بود که در شورای اصلی عضویت ندارند و دانشگاهی نیز نیستند و بخش زیادی از زمان جلسه را به خود اختصاص داد. در نهایت و پس از بررسی‌های کارشناسی بر حضور دستگاه‌های غیرتخصصی در زمینه دانشگاهی تأکید شد، اما داشتن حق رأی اعضای غیرتخصصی دانشگاهی مسکوت ماند.
پیشنهاد حضور یک دانشجو در این شورا بحث دیگری بود که نظرات متنوعی در این خصوص مطرح شد. در نهایت نیز مقرر شد که حضور نماینده دانشجویان به عنوان عضو حقوقی به رأی گذاشته شد که مورد اجماع قرار نگرفت.
همچنین محل استقرار دبیرخانه و دبیر جلسات نیز بحث دیگری بود که به آن پرداخته شد. در این بخش مقرر شد تا نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در هر استان دبیرخانه این شورا در استان‌ها باشد و دبیری آن به این صورت باشد که یک فرد از طرف رئیس شورا معرفی و به رأی گذاشته شود.

تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآنی دانشگاه‌ها در استان‌ها/ تأکید بر احصای فعالیت‌های قرآنی براساس بیانیه گام دوم
بررسی حد نصاب برای تشکیل جلسه، صدور حکم برای اعضا و حق رأی داشتن نماینده‌ای که از طرف عضو حضور دارد از دیگر بحث‌هایی بود که مطرح شد. همچنین در مورد وظایف این شورا نیز بحث شد. در این بخش سیدمحمدجواد شوشتری، رئیس سازمان قرآنی دانشگاهیان کشور، به اضافه شدن بحث تقریبی در بخش وظایف شورا پرداخت و گفت: باید تأکید بر فعالیت در فضای مجازی و بخش‌های هنر نیز بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
همچنین ترویج فرهنگ مهدویت و ولایت‌پذیری و تقویت این فرهنگ نیز مورد تأکید برخی اعضای این جلسه قرار گرفت.
براساس گزارش ایکنا در نهایت مقرر شد، شاکله اصلی آیین‌نامه تشکیل شورای هماهنگی فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه‌ها در استان‌ها تصویب شده و اصلاحات جزئی را دبیرخانه انجام دهد تا در ادامه به دستگاه‌ها ابلاغ شود.
در پایان این نشست، کامران میرمعینی، معاون مدیرکل فرهنگی دانشگاه فرهنگیان، به بیان توضیحات کوتاهی در مورد اقدامات این دانشگاه برای برپایی بخش دانشگاهی نمایشگاه قرآن پرداخت.
وی به تشکیل جلسه‌ای برای این موضوع با حضور نمایندگان دستگاه‌های دانشگاهی طی روزهای آینده اشاره و اظهار کرد: رویکرد ما در نمایشگاه آینده این است که مخاطب خاص و عام را جذب نمایشگاه کنیم. مخاطب عام از طریق رویکرد هنری و مخاطب خاص نیز از طریق رویکرد پژوهشی جذب خواهد شد. لذا از تمامی دستگاه‌های دانشگاهی درخواست داریم تا حضورشان در نمایشگاه قرآن را مبتنی بر این دو موضوع قرار دهند و اگر قرار است فعالیتی انجام دهند، در این راستا باشد.

گزارش تصویری را اینجا ببیند.

انتهای پیام 

captcha