کد خبر: 3794629
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱

اخبار معارفی رسانه‌ها/ بررسی دلایل تعطیلی تنها روزنامه قرآنی کشور

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ خبر «نکاتی چند درباره تعطیلی روزنامه قرآنی اعتدال»، یکی از اخبار مهم معارفی رسانه‌ها طی امروز 11 اسفندماه است.

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ «نکاتی چند درباره تعطیلی روزنامه قرآنی اعتدال» عنوان خبری مربوط به تعطیل شدن روزنامه قرآنی اعتدال، تنها روزنامه قرآنی کشور است که یکی از اخبار مهم صفحات معارفی خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مختلف کشور طی امروز شنبه، 11 اسفندماه محسوب می‌شود.
تسنیم
صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم طی امروز شنبه، یازدهم اسفندماه و تا ساعت 14:30 تعداد چهار خبر با عناوین «شعرخوانی مجید تال در محضر رهبر انقلاب»، «نکاتی چند درباره تعطیلی روزنامه قرآنی اعتدال»،‌ «انقلاب اسلامی نبرد بزرگ تمدنی را آغاز کرده و راه سختی در پیش دارد» و «پندهای امام علی(ع) به قاضی‌ای که حکم قتل امام حسین(ع) را صادر کرد» را بر روی خروجی خود منتشر کرده که تنها یک خبر از این اخبار در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارد و اخبار دیگر این صفحه نیز در حوزه‌های مختلف معارفی همچون عترت انعکاس یافته‌اند.
«نکاتی چند درباره تعطیلی روزنامه قرآنی اعتدال»، عنوان تنها خبر قرآنی امروز این صفحه تا این ساعت را تشکیل می‌دهد که مربوط به تعطیلی تنها روزنامه تخصصی قرآنی کشور بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «روزنامه اعتدال مدتی است به دلیل بدهی و مشکلات اقتصادی، تعطیل شده است. اولاً به‌ عنوان یک خبرنگار قرآنی از این‌که نشریه‌ای با محوریت اطلاع‌رسانی رویدادهای قرآنی ایران و جهان در کشورمان تعطیل شده است، بسیار ناراحتم.
حجت‌الاسلام رضا صابری، صاحب‌امتیاز و مدیرمسئول روزنامه اعتدال دلیل واگذاری این روزنامه را بدهی‌های سنگین و عدم حمایت نهادهای دولتی از این نشریه عنوان کرده است امّا دلیل واگذاری این روزنامه هرچه که باشد برای فعالیت‌های قرآنی کشور یک آفت به‌حساب می‌آید؛ چراکه در این رقابت نفس‌گیر که شبکه‌های معاند، روز به روز به تعدادشان افزوده می‌شود، خاموشی و کم‌فروغی نشریات قرآنی، آسیب‌ جدی به فرهنگ دینی کشور وارد خواهد کرد.
به نظر می‌رسد واگذاری روزنامه اعتدال، نشان از تکرار همان خطای مکرری است که حاصل آن بی‌توجهی و‌ بی‌اعتمادی نهادهای قرآنی بالادستی از نشریات و رسانه‌های رسمی است که نتیجه آن بیکاری روزنامه‌نگاران و اقبال بیشتر به منابع رسانه‌ای دیگر ‌و شبکه‌های اجتماعی است که در یک لحظه و با انتشار یک خبر می‌توانند منشأ امید یا ناامیدی و مجموعه‌ای از پیامدهای مثبت و منفی غیرقابل کنترل باشند».
فارس
خبر تلاوت ترتیل صفحه 592 قرآن کریم توسط شهریار پرهیزکار، حافظ بین‌المللی کل قرآن کریم، اولین خبری است که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس انعکاس یافته است.
در ادامه و تا این ساعت نیز اخبار دیگری با عناوین «جوان ۲۰ ساله‌ای که ده‌ها حافظ قرآن تربیت کرده است/ اخلاق قرآنی محور آموزش‌های ما است»، «اعلام نتایج آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم» و «انقلاب اسلامی نبرد و کارزار بزرگ تمدنی را شروع کرده و مبارزه سختی در پیش دارد» بر روی خروجی این صفحه منتشر شده که اغلب این اخبار نیز قرآنی هستند.
این صفحه از خبرگزاری فارس نیز طی امروز اقدام به انتشار خبری قرآنی با عنوان «جوان ۲۰ ساله‌ای که ده‌ها حافظ قرآن تربیت کرده است/ اخلاق قرآنی محور آموزش‌های ما است» کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «سیدعلیرضا حسینی‌نسب متولد ۲ مرداد ۱۳۷۷ در یزد است. وی در سال ۱۳۹۶ در مدرسه شبانه‌روزی ثامن‌الحجج مشهد موفق به حفظ کل قرآن کریم شد و از ابتدای سال ۹۷ به عنوان جوان‌ترین مدیر شعبه در مؤسسه قرآنی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) مشغول به کار است.
برای آشنایی بیشتر با این طلبه حافظ کل قرآن کریم و فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی وی در یزد دقایقی را با وی به گفت‌وگو نشستیم.
در ابتدا از گرایشتان به حفظ قرآن بگویید و اینکه چه شد که حافظ قرآن کریم شدید؟
پدر بزرگ و عمویم روحانی بودند و من به خاطر رشد در یک خانواده مذهبی با این فضا بیگانه نبودم. از سن ۸ یا ۹ سالگی در کلاس‌های روخوانی و روان خوانی مختلفی شرکت می‌کردم و چون قرائت خوبی داشتم در برنامه‌های مدرسه قاری و مؤذن بودم. از ۱۲ تا ۱۷ سالگی قرائت قرآن را به صورت جدی زیر نظر اساتیدی همچون آقایان میرزازاده، محمدحسن حسن‌زاده و مصطفی میرزایی دنبال کردم و برای این کار روزانه چند ساعت وقت می‌گذاشتم. از همان ابتدا به حفظ قرآن هم علاقه زیادی داشتم و حفظ را از جاهای مختلف قرآن و در مؤسسات گوناگون شروع کردم اما بیشترین مقداری که حفظ کردم ۱۰ صفحه بود. نهایتاً از طریق یکی از دوستانم به نام ابوالفضل زِینیا که خود در مؤسسه‌ای دیگر حافظ قرآن شده بود، با مؤسسه بیت‌الاحزان و طرح مدارس‌ شبانه‌روزی حفظ تخصصی قرآن کریم آشنا شدم و توانستنم در یک سال حافظ کل قرآن کریم شوم».
مهر
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه قرآن و متون دینی خبرگزاری مهر منتشر شده، خبری با عنوان «مشارکت سه میلیون نفر در یک آزمون قرآنی/ اعلام نتایج؛ ۱۲ اسفند» است که در رابطه با آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم که روز 9 اسفندماه برگزار شد، بوده و در بخش‌هایی از آن آمده است: «آزمون سراسری حفظ و مفاهیم قرآن کریم ۹ اسفند ماه با حضور حداکثری مردم و قرآن دوستان در دبیرستان البرز تهران برگزار شد.
موج خروشان بانوان قرآنی در ورودی درب ورودی مدرسه البرز آنچنان زیاد بود که گویی تنها مخاطب این آزمون بانوان بوده و آقایان سهمی در آن ندارند.
این آزمون در بیش از ۴۵۰ شهر و شهرستان کشور در ۱۸ رشته برگزار شد. در تهران نیز در سه شعبه مستقل این آزمون در دبیرستان البرز، شهرری و شمیرانات به علاوه ۱۳ شهرستان دیگر برگزار شد».
ایرنا
صفحه معارف خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز طی امروز و تا این ساعت هیچ خبری را بر روی خروجی خود منتشر نکرده و آخرین خبر این صفحه نیز مربوط به روز گذشته است.
ایسنا
از پنج خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان منتشر شده، دو خبر با عناوین «سبک زندگی قرآنی رفتار انسان‌ها را با تقوا کنترل می‌کند» و «برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان» در حوزه تخصصی قرآن کریم قرار دارند و مابقی اخبار نیز در حوزه‌های مختلف معارفی انعکاس یافته‌اند.
باشگاه خبرنگاران جوان
«حدیث امام صادق(ع) درباره فروتنی» و «نباید با بیانیه گام دوم برخورد شعاری شود»، عناوین دو خبر امروز صفحه قرآن و عترت خبرگزاری باشگاه خبرنگاران جوان را تشکیل می‌دهند که این اخبار نیز در حوزه قرآن قرار ندارند.
ایبنا
«قرآن خطی نفیس با 4 قرن قدمت رونمایی می‌شود»، «انتشار مجموعه 9 جلدی «فرهنگنامه فاطمی» در قم»، «قرآن دست‌نویس وقف کتابخانه وزیری یزد شد»،‌ «یادی از آیت‌الله شیخ مرتضی حائری یار دیرین امام(ره) در حوزه علمیه»، «کتابشناسی تفصیلی آیت‌الله العظمی گلپایگانی» و «نگاهی به نهضت شیخ بهائی در حوزه علم حدیث»، عناوین اخبار امروز صفحه دین خبرگزاری تخصصی کتاب ایران را تشکیل می‌دهند که دو خبر از این اخبار نیز در حوزه قرآن کریم قرار دارند.
در بخش‌هایی از یکی از اخبار قرآنی این صفحه که عنوان «قرآن خطی نفیس با 4 قرن قدمت رونمایی می‌شود» دارد، آمده است: «به‌تازگی قرآنی نفیس مربوط به دوره صفوی که قدمت آن به سال 1005 قمری، یعنی قرن یازدهم و زمان شاه‌عباس صفوی برمی‌گردد، به گنجینه قرآنی آستان مقدس حضرت رضا (ع) اهدا شده است.

کتابت این مصحف نفیس از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار است که ازجمله آن، کیفیت خط، ترجمه و حاشیه‌نویسی مفصل، تنظیم قرارگیری واژگان خاص همچون اسماءالله و صفات الهی و تسبیحات و تحمیدات و تهلیلات و مانند آن در اول یا آخر سطر، تقسیم قرآن به اجزای مختلفی از نصف و ثلث و ربع تا 30 جزء و 365 جزء و ترسیم نمودارهای متعدد با موضوعاتی همچون قواعد قرآنی با خطی بسیار زیبا و با سلیقۀ هرچه تمام در پایان قرآن است».
میزان
تنها خبری که طی امروز و تا این ساعت بر روی خروجی صفحه دین و اندیشه خبرگزاری میزان قرار گرفته، خبری با عنوان «تربیت فرزند را از کجا شروع کنیم؟» است که این خبر نیز در حوزه معارفی اخلاق جای دارد و قرآنی نیست.
کیهان
روزنامه کیهان نیز مطلبی با عنوان «عظمت اخلاقی چیست؟» را بر روی صفحه معارف خود منتشر کرده که در بخش‌هایی از آن آمده است: «خدا در قرآن، پیامبر(ص) را به «خلق عظیم» ستوده است: وَإِنَّکَ لَعَلَى خُلُقٍ عَظِیمٍ؛ و به راستی که همانا تو بر خلق عظیم هستی.(قلم، آیه 4)
البته خلق عظیم پیامبر(ص) مظهر خلاق عظیم یعنی خداوند است، چرا که خود را بارها به نام عظیم ستوده است.
اما مراد از عظیم چیست؟ واژه عظیم از عظم به معنای استخوان گرفته شده است. از همین روست که هر چیزی که دارای استواری و استحکام است، به عظیم و عظمت می‌ستایند؛ زیرا نرم‌تنان فاقد استخوان، به طور طبیعی قدرت ایستادن و ایستادگی را ندارند. بنابراین، وقتی سخن از عظمت کسی می‌شود، به معنای آن است که او از استخوان‌بندی محکم و استوار برای هر کاری یا چیزی برخوردار است.
پس خلق عظیم زمانی است که یک امر خلقتی و خلقی دارای استخوان‌بندی و استواری و استحکام باشد. بنابراین، وقتی از خلق عظیم پیامبر(ص) سخن به میان می‌آید یعنی آن صفت و فضیلت، چنان در شخص وجود یافته است که نه تنها جزء خلقت و طبیعت اوست، بلکه خلقت و طبیعی است که شخص بدان استوار و استحکام می‌یابد.
همچنین به این معنا است که آن فضایل اخلاقی جزو مقومات ذاتی شخص و هویت وجودی او شده است به طوری که نمی‌توان آن خلقت را از شخص بر‌داشت.
در این راستا وقتی از تعظیم شعائر الهی به عنوان دستور کار هر مسلمانی است، سخن گفته می‌شود: ذَلِکَ وَمَنْ یُعَظِّمْ شَعَائِرَ الله فَإِنَّهَا مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ؛ این است فرایض خدا؛ و هر کس شعائر الهی را بزرگ دارد، این کار نشانه تقوای دلهاست. (حج، آیه 32) به این معنا است که شخص آن واجب را چنان انجام دهد که جزو استخوان‌بندی زندگی‌اش شود و چنان آن را استوار و محکم انجام دهد که خلل و خدشه‌ای در کار نباشد.(بقره، آیه 158؛ حج، آیه 36) و نباید کار را سست شمارد و متعرض حدود الهی شود و حرام خدا را حلال شمارد». (مائده، آیه 2)
انتهای پیام

captcha