انتخابات مجلس استانی شد/ ممنوعیت کاندیداتوری نماینده مجلس برای چهارمین دوره متوالی
کد خبر: 3794735
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۶
با تصویب نمایندگان؛

انتخابات مجلس استانی شد/ ممنوعیت کاندیداتوری نماینده مجلس برای چهارمین دوره متوالی

گروه سیاسی ــ نمایندگان مجلس حوزه‌های اصلی و فرعی در انتخابات مجلس شورای اسلامی را در قالب طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مشخص کردند.

به گزارش ایکنا؛ به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه 12 اسفند) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی با ماده 3 طرح با 138 رأی موافق، 75 رأی مخالف و 4 رأی ممتنع از مجموع 223 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۳ این طرح؛ یک ماده به شرح ذیل به عنوان ماده ۷ مکرر(1) به قانون الحاق می شود:

ماده ۷ مکرر 1- حوزه انتخابیه در انتخابات مجلس، محدوده جغرافیایی هر استان است. هریک از استان‌ها به عنوان حوزه انتخابیه اصلی و حوزه های انتخابیه موجود واقع در آن استان موضوع قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی مصوب 30 فروردین 1366 با اصلاحات و الحاقات بعدی، حوزه انتخابیه فرعی محسوب می شوند و مناطق تابع حوزه انتخابیه موجود به عنوان حوزه انتخابیه تابعه فرعی شناخته می‌شوند.

تبصره ۱- تعداد نمایندگان هر حوزه انتخابیه اصلی (استان) معادل تعداد نمایندگان حوزه‌های انتخابیه موجود در استان است که مطابق قانون تعیین محدوده حوزه‌های انتخاباتی مجلس شورای اسلامی تعیین گردیده است.

تبصره ۲- در صورتی که محدوده جغرافیایی حوزه های انتخابیه فرعی در دو استان همجوار واقع گردد، شهرستان با شهرستانهایی که در یک استان واقع شده و جمعیت بیشتری دارند، به عنوان حوزه انتخابیه فرعی جدید محسوب می شوند و نماینده به استانی که حوزه اخیر در آن قرار دارد، تعلق خواهد داشت. شهرستان یا شهرستان هایی که در استان دیگر واقع هستند، به نزدیکترین حوزه انتخابیه فرعی به تشخیص وزارت کشور، الحاق می‌شوند.

تبصره ۳- حوزه انتخابیه اقلیت های دینی از حکم این ماده مستثنی می‌باشد.

نمایندگان همچنین مصوب کردند که کاندیداتوری افرادی که 3 دوره متوالی نماینده مجلس بودند، برای دوره چهارم ممنوع شود.

حسین امیری خامکانی به عنوان طراح پیشنهادی در این خصوص بیان کرد: همچنان که به دلیل گردش نخبگان، فرد در مورد ریاست جمهوری نمی‌توان بیش از دو دوره کاندیدا شود، پیشنهاد می‌شود که نمایندگان مجلس نیز پس از 3 دوره متوالی نتوانند کاندیدا شوند.

نماینده مردم زرند و کوهبنان در مجلس شورای اسلامی افزود: قانون عدم به کارگیری بازنشستگان که با هدف تجربه‌سازی، نخبه‌پروری و نیروسازی در مجلس تصویب و در جامعه استقبال شد، ما را به این نتیجه می‌رساند که برای مجلس هم همین اهداف در نظر گرفته شود.

شادمهر کاظم زاده در مخالفت با این پیشنهاد گفت: باید اجازه دهیم مردم خود انتخاب کنند که چه کسی را به عنوان نماینده به مجلس بفرستند.

محمدرضا تابش در موافقت با این پیشنهاد توضیح داد: اگرچه تجربه و تخصص در کار نمایندگی مجلس بسیار مهم است، ما که برای میدان دادن به جوانان قانون منع به کارگیری بازنشستگان را تصویب کردیم، باید در قوه مقننه نیز چنین عزمی را جزم کنیم تا راه برای جوانان متخصص، شایسته و آگاه به علم روز باز شود.

نماینده مردم اردکان در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر مردم طالب ادامه خدمت فردی که 3 دوره نماینده بوده است بودند، بعد از یک دوره استراحت وی، می‌توانند مجدداً به او رأی دهند.

براساس این گزارش دولت با این پیشنهاد موافقت و کمیسیون با این استدلال که این امر با قانون مغایرت دارد، با آن مخالفت کرد.

نمایندگان با 134 رأی موافق، 95 رأی مخالف و 7 رأی ممتنع از مجموع 244 نماینده حاضر در جلسه با این پیشنهاد موافقت کردند.

انتهای پیام

captcha