مردم‌سالاری؛ طراحی نظامی بر پایه اسلام با پذیرش مردم
کد خبر: 3794959
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶
در گفتمان دینی مطرح شد؛

مردم‌سالاری؛ طراحی نظامی بر پایه اسلام با پذیرش مردم

گروه سیاست و اقتصاد- یک کارشناس دینی با اشاره به اینکه مردم‌سالاری یعنی این‌که نظامی بر پایه دین اسلام طراحی شود که مورد پذیرش مردم باشد، گفت: در نظام اسلامی افراد باید طبقه‌بندی شوند و درآمد آن‌ها با توجه به شرایط باشد، مثلاً کسانی که درآمد بالایی دارند، نباید یارانه دریافت کنند.

مردم‌سالاری؛ طراحی نظامی بر پایه اسلام با پذیرش مردم/سیستم درآمدی در نظام اسلامی طبق شرایط افراد طبقه‌بندی شودبه گزارش ایکنا از زنجان، حجت‌الاسلام حسین محمدی 12 اسفندماه در گفتمان‌های دینی و دانشجویی که با موضوع «تبیین گفتمان مردم‌محوری در پیشرفت همه مراحل انقلاب» به همت جهاددانشگاهی زنجان و با همکاری اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان و دانشکده فنی قائم (عج) برگزار شد، اظهار کرد: مردم‌سالاری به این معنی نیست که هر چه مردم بگویند درست است و تصمیم‌گیرندگان حتما باید آن را اجرا کنند.
این کارشناس دینی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی یعنی کشوری که شاکله اصلی برنامه‌ریزی در آن، مردم هستند، تصریح کرد: متاسفانه آمار مطالعه ما چندان مطلوب نیست. ایران کشوری است که سیاست‌گذاری‌های آن در برهه‌های مختلف خیلی متفاوت بوده است.
وی با اشاره به این‌که اولین کار مجلس خبرگان در سال 58، تدوین قانون اساسی بود، ادامه داد: در عمل، مردم سال 57 انقلاب را رقم زدند و بعد از آن به واسطه همین مردم، قانون اساسی نوشته شد؛ در واقع نقش مردم در انتخاب همه ارکان نظام و سیاست‌گذاری‌های کشور خیلی پررنگ است و در همه تصمیم‌گیری‌ها، نقش مردم مشهود است.
محمدی یادآور شد: مردم‌سالاری یعنی این‌که نظامی بر پایه دین اسلام طراحی شود که مورد پذیرش مردم باشد. بیشترین محل درآمد عربستان فروش نفت است و این کشور روزی 10 میلیون بشکه نفت استخراج و از این میزان، 9 میلیون بشکه صادر می‌کند. آیا این پول عاید مردم می‌شود؟ در حالی که بخش عمده‌ای از اطلاعات و اخباری که از عربستان به گوش می‌رسد، مربوط به سیستم پادشاهی این کشور است.
این کارشناس دینی تصریح کرد: تا چند ماه گذشته، زنان عربستانی اجازه تصمیم‌گیری و مشارکت در برنامه‌ریزی‌های کشورشان را نداشتند و در حال حاضر نیز تغییر چندانی برایشان حاصل نشده است. در مقابل نظامی مثل عربستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس که نقشی از مردم به چشم نمی‌خورد، در نظام ایران، مردم همه جا در نظر گرفته شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در مباحث سیاسی و اقتصادی سه تفکر داریم، بیان کرد: یک تفکر معتقد است که اولویت با افراد است (مثل نظام سرمایه‌داری). در قالب چنین تفکری، کسی که کار نمی‌کند باید زیر چرخ اقتصاد له شود و نهادهایی مثل کمیته‌امداد و خیریه‌ها اصلا جایی ندارد.
وی تصریح کرد: نقطه مقابل، نگاه سوسیال و کمونیستی است و معتقد است که همه‌جا، جامعه مهم است. این نظام معتقد است که هر کس به اندازه توانش کار کند و به اندازه نیازش دریافت کند.
محمدی افزود: نظام اسلامی معتقد است که این دیدگاه‌ها صفر و صد است و افراد باید طبقه‌بندی شوند. برخی شغل‌شان طوری است که باید دستمزد خیلی خوبی دریافت کنند و حق ندارند که یارانه و سوبسید دریافت کنند.
وی ادامه داد: گروهی هم چند شیفت کار می‌کنند اما درآمدشان کفاف نیازشان را نمی‌دهد و دولت موظف است که از این قشر حمایت کند. گروه سوم نیز بنا به شرایطی نمی‌توانند کار کنند و حتما باید از حمایت‌های دولتی برخوردار شوند.
این کارشناس دینی با تاکید بر این‌که در نظام اسلامی مردم حرف اول را می‌زنند، خاطرنشان کرد: امسال چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را شاهد بودیم. طی این سال‌ها در ایران 38 بار انتخابات برگزار شده است و هیچ کشوری غیر از ایران نمی‌توان یافت که طی چهل سال گذشته، حدو چهل بار انتخابات برگزار کرده باشد. همچنین گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که امسال در شهر زنجان، تعداد افراد تحصیل‌کرده حاضر در راهپیمایی 22 بهمن نسبت به راهپیمایی پارسال بیشتر شده بود.
انتهای پیام
captcha