لزوم توانمندسازی زنان در جامعه
کد خبر: 3795115
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳

لزوم توانمندسازی زنان در جامعه

گروه اجتماعی ــ دکتری جامعه‌شناسی بر لزوم توانمندسازی جایگاه زنان در جامعه تأکید کرد و گفت: باید این آگاهی به زنان داده شود که مردسالاری در جامعه باید در کنار زن‌سالاری و فرزندسالاری قرار گیرد.

لزوم توانمندسازی جایگاه زنان در جامعه

به گزارش ایکنا از آذربایجان غربی، سارا کریم‌زاده، دکتری جامعه‌شناسی، صبح امروز، ۱۳ اسفندماه در همایش روز مادر در ارومیه، با اشاره به اینکه صحبت راجع به مقام زن در کشور ما همواره دوسویه بوده است، اظهار کرد: جامعه فعلی ما یک طیفی دارد که زنانی هستند که نگاهشان همراه با کلیشه‌های جنسیتی و بودن در محیط‌های بسته و تنها وظیفه تعلیم و تربیت فرزندان بوده و برخی دیگر معتقدند که زن‌ها باید تمام محدودیت‌ها و چارچوب‌ها را بشکنند و نگاه مادی‌گرایانه به زنان دارند.
وی ادامه داد: هیچکدام از این طیف‌ها نگاه کاربردی به زنان نداشته و به نقش ویژه زنان توجهی نمی‌کنند و نگاه اجتماعی و توجهی به استفاده از قابلیت‌های زنان در حوزه‌های مختلف اجتماع را ندارند.
کریم‌زاده با بیان اینکه آن چیزی که مسیر توسعه را برای انسان مشخص کرد این بود که توسعه را از مسیر اقتصادی خارج کرده و به نیروی انسانی توجه شود، تصریح کرد: در پایان قرن بیستم، کسانی همچون سارا لانگر پیدا شدند که در حوزه اقتصاد و زنان کار کرده بودند و فهمیدند که توسعه یک راه بیشتر نداشته و آن توجه به جایگاه زنان بوده و اینکه زن برای جامعه و نسل خود و نسل‌های آینده چه می‌تواند انجام دهد.

دکتری جامعه‌شناسی بیان کرد: باید به بحث توانمندسازی زنان توجه شود و این یک موضوع جدید در جهان است و کمتر از سه دهه است که در جهان باب شده و جهان تا به امروز بدون توجه به این عامل مهم در راه توسعه قدم برداشته است.
وی یادآور شد: معروف‌ترین زن در این حوزه سارا لانگر است که زمانی که می‌خواست به مرخصی زایمان برود، دولت به او اجازه این کار را نداد و او با وجود تمام محدودیت‌ها فرزندانش را بزرگ کرد و در این مسیر گام برداشت که چرا زنان تا به این حد در جامعه با مشکلات روبه‌رو هستند و توانمندسازی زنان را مطرح کرد.
کریم‌زاده گفت: تمام قوانین توسعه توسط مردان با این دیدگاه نوشته شد که ما می‌نویسیم و زنان نیز از آن استفاده خواهند کرد، ولی باید زنان به این آگاهی برسند که خود در این راه گام بردارند و پنج مرحله برای توانمندسازی مشخص کرد که شامل رفاه، دسترسی، آگاهی، مشارکت و کنترل است.
وی تأکید کرد: باید این آگاهی به زنان داده شود که مردسالاری در جامعه باید در کنار زن‌سالاری و فرزندسالاری قرار گیرد.
انتهای پیام

captcha