
ابراهیم ساکتی، فیلمساز انیمیشن در گفتوگو با خبرنگار
ایکنا درباره ویژگیهای انیمیشنهای قرآنی اظهار کرد: در جشنواره پویانمایی با انیمیشن «اسراف» حضور داشتم. این اثر 3 دقیقهای به سفارش معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد ساخته شده است. این انیمیشن با هدف فرهنگسازی قرآنی تولید شده است، البته در مراحل ساخت این اثر سعی کردیم از اشارات مستقیم به آیات و روایات بپرهیزیم.
وی افزود: برخی محصولات دینی و قرآنی به نحوی در رسانه ملی به مخاطب عرضه میشود که بلافاصله بعد از آغاز برنامه، بیننده شبکه را عوض میکند، زیرا آثار این حوزه تنها با یک روش و نگاه از شبکههای مختلف تلویزیون پخش میشود، به همین جهت حساسیت مخاطبان به موضوعات از بین میرود. این رویکرد علاوه بر آثار دینی در بسیاری از تولیدات دفاع مقدسی هم حاکم شده و سبب دلزدگی مخاطبان را فراهم آورده است.
این فیلمساز ادامه داد: برای اینکه انیمیشن «اسراف» با استقبال مخاطبان مواجه شود بهترین راهکار را استفاده از روشهای مدرن فیلمسازی یافتم و سعی کردم از مسیرهایی که مخاطبان بهتر با آن ارتباط برقرار میکنند، مخاطب را به سمت مفاهیم قرآنی سوق دهم.
وی افزود: بشر امروز با شیب بسیار زیادی به سمت خود محوری پیش میرود، یعنی خود را برتر و حاکم جهان دانسته و در برخی مواقع خدا را هم فراموش میکند در چنین شرایطی زبان انیمیشن این توان را دارد تا آیههای قرآن را بار دیگر به زبانی زیبا و جدید به مردم یادآور شود. به عنوان مثال زمانیکه معاونت قرآن عترت به ما پیشنهاد کار داد، ما میتوانستیم با اشاره مستقیم به مضامین سادهترین راه ممکن را انتخاب کنیم، اما تأثیرگذاری برایمان اهمیت بیشتری داشت بنابراین سختیهای کار را به جان خریدیم.
ساکتی ادامه داد: در قرآن آیاتی درباره اسراف آمده است، اما اگر بخواهیم آن آیه را در قالب یک انیمیشن نشان دهیم بازگو کردن آن آیه، تأثیر لازم را بر مخاطبان ندارد، بلکه باید به عواقب اسراف اشاره کرد. من این مضمون را در قالب زبالههایی که امروز دنیا را در معرض خطر قرار دادهاند، بیان کردهام. جالب است بدانید در این اثر شرایط آرمانی را نشان دادهام، یعنی اگر جهانی عاری از زباله داشته باشیم زندگی زیباتر خواهد شد.
این سینماگر بازخورد مخاطبان را مثبت توصیف کرد و گفت: آنهایی که این انیمیشن را دیدهاند و من با آنها گفتوگو داشتهام از شکل پیامرسانی این اثر راضی هستند. البته آثار دیگری هم برای معاونت قرآن و عترت تولید کردهام که آنها نیز خوشبختانه با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است. برای مثال در انیمیشنی من به مرگ و عواقب گناه اشاره داشتم، این اثر از آن دسته تولیداتی بود که بارها پخش شد و هنوز هم مخاطبان خاص خود را دارد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: برای اینکه آثار دینی در حوزه انیمیشن رشد کند، جدا از کیفیت آثار باید نوع نگاه سفارشدهندگان هم تغییر کند و نهاد یا سازمانی که اثر قرآنی سفارش میدهند، تنها به ارائه قصص یا آیات قرآنی اکتفا نکنند و به برداشتهای جدید هم بها دهند. من شخصاً در این زمینه با سختیهای فراوانی روبرو شدهام تا بتوانم به سفارشدهندگان بقبولانم با روشهای دیگر هم میتوان مفاهیم قرآنی را تبلیغ کرد.
این فیلمساز اضافه کرد: در طول سالها فعالیت به این نکته پی بردهام که هرگاه مسئولان و مدیران به نیروهای متخصص اعتماد کردهاند، پاسخ مثبتی دریافت کردهاند و از مدیران درخواست میکنم، که به فیلمساز برای چگونگی بیان مفهوم اعتماد کنند، زیرا بیش از هر فردی این فیلمساز است که دوست دارد اثری ماندگار تولید کند. شاید بتوان گفت هرجا یک اثر دینی و قرآنی ساخته میشود که کیفیت خوب و مطلوبی دارد، باید بدانید پشت آن مدیری قرار دارد که به سازنده اثر اعتماد کرده است.
وی در پایان اظهار کرد: راهنمایی و رانندگی چند سال پیش سفارشی برای ساخت پویانماییهای به ما داد، تا با زبان پویانمایی قوانین رانندگی را آموزش دهیم؛ این اتفاق رخ داد و ما شخصیت «سیا ساکتی» را خلق کردیم. این شخصیت با استقبال بسیار خوب مردم مواجه شد. زیرا مسئولان راهنمایی و رانندگی به ما اعتماد کردند و زبان ویژه انتقال پیام را به شکل ویژهای انتخاب کردیم، اما پس از مدتی این آزادی عمل سلب شد و به همین جهت مخاطبان این آثار را از دست دادیم.
گفتوگو از داوود کنشلو
انتهای پیام