فرهنگ ایثار و شهادت یک فرهنگ متعالی است
کد خبر: 3797937
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۵۴

فرهنگ ایثار و شهادت یک فرهنگ متعالی است

گروه فرهنگی - مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یک فرهنگ متعالی است، تصریح کرد: روحیه ایثار و شهادت‌طلبی جزو والاترین ارزش‌ها در آموزه‌های دینی و ملی ماست.

به گزارش ایکنا از گیلان، پریسا کرمی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان گیلان امروز،‌ 23 اسفندماه در نشست کتابخوان شهدا که در سالن اجتماعات اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان در رشت برگزار شد، ضمن قدردانی از رسانه‌ها جهت همراهی همیشه با این نهاد در راستای انجام رسالت‌های فرهنگی، اظهار کرد: امیدواریم در سال جدید با برنامه‌ریزی‌های مدون به آن جایگاه واقعی که در خور شان مردم فرهنگ‌دوست گیلان است، برسیم.

وی مخاطبان نهاد کتابخانه‌های عمومی را کلیه اقشار جامعه دانست و افزود: باید کتابخانه‌ها را به محیطی شاداب و جذاب برای مخاطبان خود به ویژه جوانان و نوجوانان تبدیل کنیم تا موجب حضور بیشتر آنان در این فضاهای فرهنگی شود.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان با گرامیداشت 22 اسفندماه، روز بزرگداشت مقام شهدا، اضافه کرد: به مناسبت این روز با عظمت نشست کتابخوان با محوریت فرهنگ ایثار و شهادت را برگزار کردیم تا موجب فرهنگ‌سازی این گنجینه غنی در جامعه شود.

کرمی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و شهادت یک فرهنگ متعالی است، تصریح کرد: روحیه ایثار و شهادت‌طلبی جزو والاترین ارزش‌ها در آموزه‌های دینی و ملی ماست و شهدا نماد یک انسان مقاوم و متعهد به اعتقادات و ارزش‌ها هستند.

وی با تاکید بر لزوم دقت‌نظر در انتقال فرهنگ و مفاهیم ایثار و شهادت به جامعه به ویژه نسل جوان، گفت: فرهنگ ایثار و شهادت آثار و برکات عظیمی برای کشور و نظام ما داشته و یکی از نمونه‌های بارز آن امنیت و آرامشی است که امروز در جامعه موجود است. استان گیلان با تقدیم هشت هزار شهید والامقام نقش بی‌بدیلی در تداوم انقلاب و نظام داشته و باید قدردان رشادت‌ها و ایثارگری‌ های شهدا باشیم.

این مسئول فرهنگی خواستار کلیشه‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت شد و اضافه کرد: در بسیاری از کشورها برای سربازان کشته شده در جنگ ارزش و احترام قائل هستند و بر فرهنگ‌سازی روحیه ایثار و فداکاری تاکید می‌کنند تا به عنوان فرهنگی مقدس برای آحاد جامعه قابل ارزش‌گذاری باشد لذا باید سعی کنیم زمینه مساعدی را برای انتقال فرهنگ ایثار و شهادت به نسل آینده فراهم کنیم.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی گیلان عدم شناخت صحیح و کامل نسل جدید از فرهنگ ایثار و شهادت را از جمله موانع بازدارنده برای ترویج این فرهنگ متعالی دانست و خاطرنشان کرد: می‌طلبد با ایجاد فضاهای فرهنگی زمینه آشنایی مخاطبان را با نمونه‌های عینی و عملی ایثار و شهادت و خانواده‌های آنان آشنا کنیم. بسیاری از شهدا در زمان شهادت جوان و نوجوان بودند، اما توانستند برگ زرینی را در تاریخ دفاع مقدس این کشور رقم بزنند که این موضوع می‌تواند الگوی خوبی برای جوانان و نوجوانان باشد.

وی با اشاره به تهاجم فرهنگی دشمنان داخلی و خارجی نسبت به مقوله ایثار و شهادت، متذکر شد: نباید اجازه دهیم دشمنان از خلاءهای موجود بهره‌برداری و ارزش‌ها را به ضد ارزش تبدیل کنند. امروز که درگیر جنگ و دفاع نیستیم و مسائل اقتصادی و اجتماعی به دغدغه اصلی جامعه تبدیل شده، نباید فرهنگ ایثار و شهادت و ارزش‌های دوران دفاع مقدس را نادیده بگیریم.

کرمی نقش خانواده‌ها را در انتقال فرهنگ ایثار و روحیه شهادت‌طلبی بسیار اثرگذار دانست و گفت: پاسداری از ارزش‌های ایثار و شهادت کوچک‌ترین کاری است که می‌توانیم در قبال شهدا انجام دهیم.

آرزو عباس‌زاده، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستارا در ادامه، کتاب «خاک‌های نرم کوشک» تالیف سعید عاکف را معرفی و اضافه کرد: این کتاب به بیان خاطراتی از دوران زندگی تا شهادت شهید «عبدالحسین برونسی» می‌پردازد. 70 روایت و خاطره کوتاه و خواندنی از شهید برونسی در این کتاب آمده که از زبان خانواده و دوستان شهید بیان شده است.

وی با اشاره به ارزش کتاب، کتابت و کاتب، یادآور شد: مقام معظم رهبری نسبت به مطالعه کتاب مذکور تاکید فرمودند و یکی از پرمخاطب‌ترین کتب در حوزه دفاع مقدس بوده و تاکنون به زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه ترجمه شده است.

رقیه زرگری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان آستانه‌اشرفیه نیز، به معرفی کتاب «قرار بی‌قرار» پرداخت و اضافه کرد: این کتاب روایتگر زندگی شهید سید مصطفی(ابراهیم) صدرزاده، از شهدای مدافع حرم است که در سال 94 در سوریه به شهادت رسید.

وی با اشاره به شناخت خود از شهید صدرزاده، عنوان کرد: این شهید بزرگوار روحیه عجیبی در اجرای برنامه‌های فرهنگی داشت و بسیاری از کارها را با هزینه شخص انجام می‌داد، اما با آغاز جنگ سوریه بی‌قرار شد و به دلیل مشکل سربازی، از طریق گردان فاطمیون و با گذرنامه افغانی به جبهه مقاومت اعزام شد.

زرگری با بیان اینکه شهید صدرزاده در هنگام جنگ برای دشمن رجز می‌خواند، خاطرنشان کرد: شهید زمان شهادتش را می‌دانست و سرانجام در عصر عاشورا، همانگونه که خودش پیش‌بینی کرده بود به مقام شهادت نائل آمد.

مرتضی اکبری، رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی شهرستان رشت نیز با معرفی کتاب «در کمین گل سرخ» درباره شهید سپهبد علی صیاد شیرازی، اظهار کرد: نویسنده کتاب خاطرات و اطلاعات را با بافت داستان تلفیق کرده و این نوگرایی در شیوه روایت موجب اثرگذاری داستانش شده است.

به گزارش ایکنا، در پایان این نشست از خانواده‌های معظم شهدای دفاع مقدس تجلیل شد.

انتهای پیام

captcha