آفرینش‌های هنری مرز و بوم نمی‌شناسد/ زبان هورامی؛ زبان عشق، معرفت و عرفان
کد خبر: 3797961
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲

آفرینش‌های هنری مرز و بوم نمی‌شناسد/ زبان هورامی؛ زبان عشق، معرفت و عرفان

گروه فرهنگی ــ معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان گفت: نغمه و نوای هورامی باید به گوش هر فرد عاشق، دلداده معرفت و عشق و عرفان برسد چراکه زبان هورامی زبان عشق، معرفت و عرفان است.

به گزارش ایکنا از کردستان، حسین فیروزی، معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان، در مراسم رونمایی از آلبوم موسیقی «کوسالان» که به همت حوزه هنری استان شب گذشته، 23 اسفندماه در پردیس سینما بهمن سنندج برگزار شد، اظهار کرد: مردمان هورامان مردمانی سخت‌کوش، خستگی‌ناپذیر، صبور و وفادار هستند. بر همین اساس هورامی زبان‌ها افتخاری بی‌بدیل برای استان و کشور هستند.
وی با اشاره به آلبوم موسیقی «کوسالان» اثر استاد هیوا شامحمدی، افزود: این آثار فرهنگی از ارزش و اعتبار خاصی برخوردارند چراکه موجب ماندگاری فرهنگ و تمدن کهن مردمان هورامان می‌شود.
فیروزی بیان کرد: این اثر، موسیقی و فرهنگ و هنر هورامان را به مردم استان، کشور، جهان و کسانی که علاقمند به زبان هورامی هستند، معرفی می‌کند.
وی عنوان کرد: موسیقی و آفرینش‌های هنری مرز و بوم نمی‌شناسد و همه انسان‌هایی که در عرصه فرهنگ و هنری دستی بر قلم داشته‌اند و فرهنگ و تمدنی قدیمی و کهن دارند، همواره موسیقی را به عنوان کالایی در سبد مصرف خود دارند و به آن احترام می‌گذارند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان اعلام کرد: موسیقی هورامان در جهان شنونده و مخاطب خاص خود را دارد و استقبال از موسیقی هورامی همواره بوده و هست.
وی ادامه داد: من زیاد هورامی را نمی‌دانم اما علاقمند به باور، اعتقاد، فرهنگ، تمدن، زبان و موسیقی هورامان هستم.
فیروی با اشاره به اینکه مردمان هورامان را مردمانی سخت‌کوش، خستگی‌ناپذیر، صبور می‌شناسیم، افزود: فرهنگ کار و تلاش در هورامان با بقیه نقاط جهان فرق دارد.
وی گفت: آن هورامی زبانی که سیاچمانه و یا هوره خود را با صدای نرم، آهسته، ملایم و هم صدا با صدای طبیعت می‌خواند و آن را به طبیعت، انسان اطرافش تقدیم می‌کند، با مردمان دیگر متفاوت است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان بیان کرد: آواز و موسیقی هورامان حاوی پیام صلح، آشتی، مهربانی برای مخاطبانش و هر کسی که این موسیقی را گوش می‌دهد، بوده و نرم و روان و مهربان است.
وی افزود: در فرهنگ هورامان می‌بینیم که مردم هورامان در سخت‌ترین شرایط طبیعت با بهترین شیوه ممکن با طبیعت انطباق و سازگاری دارند، بدون آنکه به طبیعت و محیط زیست خود آسیبی برسانند، کار و تلاش خستگی‌ناپذیر انجام می‌دهند و موسیقی هورامان خود گویای این مطلب است چراکه، این موسیقی از حلقوم کسی که زود خسته می‌شود، هیچگاه خارج نمی شود.

مردمان هورامی؛ اصیل‌ترین نسل کُرد
فیروزی با اعلام اینکه ما مردمان هورامی را به عنوان اصیل‌ترین نسل کُرد می‌شناسیم، افزود: ما بسیار خرسندیم که امروز هنرمندان و هنرپروران تلاش می‌کنند که آفرینش‌های هنری هورامان را به مردم جهان بشناسند.
وی افزود: نغمه و نوای هورامی باید به گوش هر فرد عاشق، دلداده معرفت و عشق و عرفان برسد چراکه زبان هورامی زبان عشق، معرفت، و عرفان است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان عنوان کرد: ما هورامی را به عنوان ۵ف۵میراث بشری می‌شناسیم و فرهنگ و تمدن هورامان باید ثبت جهانی شود.
وی به برگزاری جلسه ۵ا حضور استاندار در هفته آتی به منظور ثبت هورامان تشکیل می‌شود، یادآور شد: امیدواریم بتوانیم هرچه زود خواسته مردم هورامان مبنی بر ثبت جهانی هورامان را محقق کنیم.
امین مرادی، رئیس حوزه هنری استان کردستان نیز در ادامه این جلسه گفت: حوزه هنری براساس رسالت خود برنامه‌های فرهنگی مختلفی را در سطح استان اجرا کرده است که از آن جمله می‌توان به برگزاری جشنواره هزار دف، دف نوای رحمت، جشنواره موسیقی، جشنواره خوشنویسی و ... اشاره کرد.
وی به رونمایی از دانشنامه فرهنگ و، هنر و تمدن در شب گذشته در پردیس سینما بهمن سنندج اشاره کرد و افزود: در این مراسم چهار دانشنامه فرهنگی مولفان استان رونمایی شد.
مرادی با اشاره به اینکه ما به دنبال کارهای فاخر و ارزشمد فرهنگی و هنری هستیم، یادآور شد: حوزه هنری استان از آثار فرهنگی هنرمندان استان استقبال خواهد کرد.
یادآور می‌شود، در پایان از بزرگان فرهنگ و هنر موسیقی هورامی تجلیل شد و چند برنامه فرهنگی دیگر برگزار شد.
انتهای پیام

captcha