تلویزیون؛ تک‌رسانه الگوسازی که شاخص‌های منزلت را نمی‌شناسد
کد خبر: 3798046
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۱
رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان تبیین کرد:

تلویزیون؛ تک‌رسانه الگوسازی که شاخص‌های منزلت را نمی‌شناسد

گروه جامعه ــ‌ رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه فضایل اخلاقی به منزله شاخص‌های الگوگیری مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و صرفاً به ظواهر محدود شده‌اند، تصریح کرد: تلویزیون امروز به تک‌رسانه الگوساز تبدیل شده است که راه را نیز به درستی نمی‌شناسد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قطبی، رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی، در گفت‌و‌گو با ایکنا؛‌ به ارزیابی روند الگوسازی برای جوانان به منظور دستیابی به سبک زندگی ایرانی اسلامی پرداخت و گفت: اولین اشتباه معطوف شدن به الگوسازی برای قشر بزرگسال جامعه و غفلت از معرفی الگو‌های رفتاری برای سنین کودک و نوجوان است؛ در صورتی که در سنین نوجوانی افراد علاقه‌مند به الگوگیری از همسن و سالان خود هستند و می‌توان با معرفی نخبگان نوجوان در اجزای مختلف ورزشی، هنری، فرهنگی و... الگوی عملیاتی را در برابر دیدگان افراد ترسیم کرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان دومین خطا در زمینه الگوسازی برای بزرگسالان را نیز محدود شدن به بیان روش زندگی سلبریتی‌ها اعم از هنرمندان، بازیگران و ورزشکاران برشمرد و اظهار کرد: این در حالی است که جوانان مستعد، دغدغه‌مند و تلاشمندی در جامعه حضور دارند که نوع عملکرد آنان می‌تواند سرمشقی برای سایرین باشد. در این میان صداوسیما در برجسته کردن نقش الگویی سلبریتی‌ها تقصیر بیشتری داشته است، چرا که با وجود فرصت حضور و دیده شدن هنرمندان در سریال‌ها و فیلم‌های مختلف، مجدداً در مقاطع زمانی مختلف نیز با دعوت از این افراد در برنامه‌های مختلف، مکرراً زمینه حضور و دیده شدن آنان را مهیا می‌کند و به شرح جزئیات زندگی آنان می‌پردازد. وقتی جوان دائماً حضور هنرپیشگان را در برنامه‌های مناسبتی تلویزیون مشاهده می‌کند، گمان می‌برد که این فرد از صلاحیت‌های لازم برخوردار است که مورد استقبال رسانه قرار گرفته؛ پس دست به تقلید از سبک زندگی وی می‌زند تا بتواند به جایگاه مشابهی همچون او دست یابد.

حجت‌الاسلام قطبی با اشاره به اینکه جوانان بسیاری کارآفرین‌اند، یا رتبه‌های برتر علم و تکنولوژی را به خود اختصاص داده‌اند و یا به فضایل اخلاقی مختلف آراسته هستند، تصریح کرد: کمتر پیش می‌آید که چنین افرادی نیز از قاب رسانه ملی معرفی شوند. اگر کارگری که وظیفه‌شناس، توانمند و تلاشگر است از سوی رسانه ملی مورد توجه و تکریم قرار گیرد، باب جدیدی برای الگودهی گشوده می‌شود که گویای انسانیت است و می‌تواند سبک زندگی افراد را تحت تأثیر قرار دهد.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی با تأکید بر اینکه فضایل اخلاقی همچون تلاش، صداقت، شجاعت، امانت‌داری، همت، خدمت و ... به منزله شاخص‌های الگوگیری مورد توجه رسانه‌ها قرار نگرفته و صرفاً به ظواهر محدود شده است، تصریح کرد: وقتی منزلت به دیده شدن در قاب تلویزیون خلاصه شود و برای این نمایش نیز شاخص‌های اصیل لحاظ نشود، شاهد پایین آمدن سطح منزلت خواهیم بود، چرا که اصول اخلاقی و انسانی در معرض دید و توجه افراد قرار نگرفته است.

تک‌رسانه الگوساز هم راه گم کرده است

وی به اشتباهاتی که در زمینه روش‌های الگوسازی نیز شکل گرفته است اشاره و بیان کرد: برای معرفی یک الگو باید از تمام جنبه‌ها کمک گرفت و صرفاً به معرفی از قاب تلویزیون محدود نشد. تلویزیون امروز به تک‌رسانه الگوساز تبدیل شده است که راه را نیز به درستی نمی‌شناسد. امروز کمتر مشاهده می‌شود که نام یک خیابان، میدان و ... به اسم یک نخبه زینت یابد تا مورد توجه افراد جامعه قرار گیرد.

رئیس دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان با تأکید بر اینکه نخبگان در سطوح مختلف نیز باید از ظرفیت‌های فضای مجازی به منظور الگوسازی و ایجاد تعادل استفاده کنند، اظهار کرد: عملکرد رسانه در این زمینه نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است، چرا که تکرار چهره افراد در تلویزیون سبب می‌شود تا افراد در شبکه‌های مجازی نیز آنان را دنبال کنند، اما نخبگان در حوزه‌های مختلف نیز نباید این عرصه را به حال خود رها و کناره‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز دربردارنده همین امر مهم است و از جوانان می‌خواهد که خودشان پا به عرصه فعالیت بگذارند، گفت: اگر رسانه در این زمینه کم‌کاری و کج‌سلیقگی می‌کند، دلیل نمی‌شود که نخبگان عرصه‌های دینی، علمی، فرهنگی و هنری و ... نیز به این جریان دامن بزنند.

ضرورت معرفی نخبگان بومی

حجت‌الاسلام قطبی در بخش دیگری از سخنان خود بر ضرورت معرفی نخبگان بومی و فرهنگسازی برای ستاره‌های محلی تأکید و تصریح کرد: اگر برترین‌ها در محیط‌های کوچک همچون مدرسه و محله معرفی شوند، قابلیت بیشتری برای الگوبرداری دارند. با وجود اینکه این امر از گذشته‌ در فرهنگ ایرانیان وجود داشته،‌ اما امروز به فراموشی سپرده شده است و برای تمام اقشار جامعه الگو‌های همسان ملی ارائه می‌شود.

رئیس میز تخصصی توسعه و تعمیق فرهنگ قرآنی ادامه داد: با یک بنر می‌توان استاد، دانشجو و یا دانش‌آموز برتر را معرفی و الگوسازی کرد، اما عادت کرده‌ایم که نگاه کلان داشته باشیم.

انتهای پیام

captcha