رونق تولید؛ مستلزم حمایت از کالای داخلی/ تولید و تحریم رابطه معکوس دارد
کد خبر: 3801799
تاریخ انتشار : ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹

رونق تولید؛ مستلزم حمایت از کالای داخلی/ تولید و تحریم رابطه معکوس دارد

گروه سیاست و اقتصاد ــ عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان رونق تولید را مستلزم حمایت از کالای داخلی دانست و گفت: رونق تولید با افزایش تولید برابر است و افزایش تولید رشد اقتصادی را به همراه دارد.

مهرداد توکلی‌راد، عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور استان گیلان، در گفت‌وگو با ایکنا از گیلان، «امید» را یکی از ابعاد جامعه‌شناختی شعار «رونق تولید» دانست و اظهار کرد: یکی از مهمترین پیش‌نیازهای رونق اقتصادی سرمایه انسانی است.

وی با اشاره به وجود جمعیت عظیم 15 تا 45 ساله در کشور، افزود: این سرمایه انسانی جوان و با طراوت می‌تواند روح امید و خلاقیت را به جامعه تزریق کند لذا داشتن امید و استفاده از جوانان یکی از مهمترین شاخص‌های تحقق شعار «رونق تولید» است.

مدرس دانشگاه با بیان اینکه مقام معظم رهبری در بیانات آغاز سال جدید در مشهد مقدس نقدینگی را یکی از مشکلات اقتصادی دانستند، گفت: ایشان تأکید فرمودند که نقدینگی موجود به جای اینکه فرصت باشد، تبدیل به تهدید شده است، زیرا صرف امور غیر‌تولیدی می‌شود و باید به عرصه تولید بیاید.

توکلی‌راد ادامه داد: متأسفانه در سال‌های اخیر رسانه‌ها به ویژه در فضای مجازی با التهابی که در جامعه ایجاد می‌کنند امید و اعتماد عمومی را تضعیف کرده‌اند؛ این در حالی است که ما زمانی می‌توانیم به ثبات اقتصادی و رونق تولید برسیم که اعتماد عمومی، وحدت و ایرانیت وجود داشته باشد.

وی با اشاره به وقوع سیلاب در کشور طی هفته‌های گذشته، یادآور شد: ما نباید از بحران‌ها فاجعه بسازیم و بحران را بحرانی‌تر کنیم، زیرا عواقب آن به خود ما بازمی‌گردد.

لزوم فراگیری سواد سیاسی
عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان ثبات سیاسی و اجتماعی را یکی دیگر از شاخص‌های تحقق فضای رونق تولید دانست و عنوان کرد: امروز تولیدکنندگان برای رونق تولید به امنیت سرمایه‌گذاری نیاز دارند، اما پدیده قاچاق کالا و واردات بی‌رویه ضربه بزرگی به تولید ملی وارد کرده است. همچنین دولت نیز باید به کسب و کارهای کوچک توجه بیشتری داشته باشد، زیرا در فاصله کوتاهی به سوددهی خواهند رسید. تجارب جهانی نشان می‌دهد که بسیاری از غول‌های اقتصادی از کسب و کارهای خرد شروع کرده و اکنون تبدیل به تولیدکنندگان بزرگ در سطح بین‌المللی شده‌اند.

توکلی‌راد مبارزه با فساد را یکی از مهمترین مؤلفه‌های تحقق عدالت اقتصادی دانست که در بیانیه گام دوم انقلاب به آن پرداخته شده و اضافه کرد: با توجه به بیانات رهبر معظم انقلاب فساد سیستمی در کشور وجود ندارد، اما فساد کم هم برای جامعه ما بسیار زیاد است، زیرا باعث می‌شود امنیت اقتصادی شکل نگیرد.

وی با تأکید بر لزوم فراگیری سواد سیاسی در کنار سایر سوادها، خاطرنشان کرد: باید به این درک برسیم که همه ما در جغرافیای مشترکی به نام «ایران» زندگی می‌کنیم و باید منافع ملی را بر منافع جناحی ارجح بدانیم.

مدرس دانشگاه رونق تولید را مستلزم حمایت از کالای داخلی دانست و اظهار کرد: رشد اقتصادی در کشورهای توسعه‌یافته در ابتدا با رونق تولید شکل گرفته است. رونق تولید با افزایش تولید برابر است و افزایش تولید رشد اقتصادی را به همراه دارد که در نهایت منجر به افزایش ثروت و رفاه و اشتغال می‌شود.

رونق تولید در بلندمدت اتفاق می‌افتد
توکلی‌راد شعارهای دهه اخیر مقام معظم رهبری را اقتصادی دانست و گفت: ما امروز در شرایط تحریم قرار داریم که دارای فرصت‌ها و تهدیدهاست لذا بین تولید و تحریم رابطه معکوس وجود دارد؛ یعنی هر چقدر تولید رونق پیدا کند اثر تحریم هم کمتر خواهد شد و هر چقدر تولید کمرنگ شود تحریم‌ها هم بیشتر اثرگذار است.

وی با بیان اینکه رونق تولید شکوفه اقتصادی را به میوه اقتصادی تبدیل می‌کند، یادآور شد: سال گذشته رکود تورمی و افزایش قیمت کالاها و کاهش عرضه برخی از کالاها را تجربه کردیم که فشار اقتصادی بر ملت وارد کرد لذا در سال 98 به دنبال کاهش تولید می‌توانیم رکود اقتصادی را داشته باشیم که موجب کاهش تولید کالا و خدمات خواهد شد و در نتیجه فاجعه اقتصادی شکل می‌گیرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور گیلان نابودی اقتصاد ملی را در گرو از بین رفتن تولید ملی دانست و اظهار کرد: متاسفانه اقتصاد نفتی بیش از اندازه به ما ضربه زده است، زیرا سرمایه‌گذاری و رشد اقتصادی ما وابسته به نفت است لذا باید درون‌زایی اقتصادی داشته باشیم تا از فشارهای اقتصادی رهایی پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه رونق تولید در سایه حمایت از کالای ملی اتفاق می‌افتد، تأکید کرد: رونق تولید در بلندمدت و با همت مردم و حاکمیت شکل می‌گیرد؛ البته مردم به‌عنوان مصرف‌کننده باید تولید با کیفیت و قابل رقابت با کالاهای خارجی را مطالبه کنند. همچنین نباید با قوانین اداری و بانکی دست و پاگیر تولیدکنندگان را از تولید منصرف کنیم.

انتهای پیام

captcha