سوم شعبان؛ روز طلیعه پاسدار/ وظیفه پاسداران نگهبانی از اسلام، قرآن و انقلاب است
کد خبر: 3802206
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

سوم شعبان؛ روز طلیعه پاسدار/ وظیفه پاسداران نگهبانی از اسلام، قرآن و انقلاب است

گروه فرهنگی ــ در قانون اساسی آمده است که سپاه و پاسداران برای نگهبانی از اسلام، قرآن و انقلاب و دستاوردهای نظام تشکیل شده است و پاسدار در قالب دو تعریف دفاع از انقلاب و حفظ و پیشرفت دستاوردهای انقلاب اسلامی گنجانده می‌شود.

«پاسدار» واژه‌ای عمیق است که برای رسیدن به معنای شگرف آن باید ساعت‌ها تأمل کرد، در نظر مردم پاسدار در معنای نگهبانی از میهن و ناموس تعریف می‌شود و این غیرت و همت را از اول انقلاب در زمره خدمات و وظایف سپاهیان شاهدیم. پاسداران در حساس‌ترین لحظه‌های تاریخ از میان مردم برخاستند و به عنوان سدی محکم در برابر دشمنان ایستادند.

گذشتن از جان و مال؛ غیرت و روح بلند می‌خواهد که پاسداران در دوران دفاع مقدس و حتی در دفاع از حریم اهل‌بیت(ع) آن را به بهترین شکل ممکن به منصه ظهور رساندند، شاید در تاریخ بشریت کم باشند افرادی که برای دفاع از دین و میهن جان خود را برکف دستان گرفته و خالصانه بدون هیچ چشم‌داشتی قدم در راه دفاع از آزمان‌های اسلام می‌گذارند.

بی‌شک برای احیای آزادی، آزادی‌خواهی، حُریت و حقیقت‌طلبی همت بلند نیاز است و از مردان بزرگی همچون ائمه اطهار(ع) و در صدر آنان حسین‌بن‌علی(ع) بر می‌آید، ایشان و یارانش با از خودگذشتگی حماسه‌ای ماندگار برای همیشه تاریخ خلق کردند تا اینکه امروز شاهدیم جوانان دهه 70 با گام نهادن در این مسیر سیره و سبک زندگی خود را حسینی قرار می‌دهند.

امام حسین(ع) در زمانی‌که دشمنان قصد تحریف دین و شریعت اسلامی را داشتند قیام کرده و اجازه ندادند گزندی به اسلام برسد امروز هم پاسداران با لبیک گفتن به ندای این امام همام اجازه نمی‌دهند گزندی به اسلام، قرآن و انقلاب وارد شود، آنان با الهام از امام و مقتدای خویش مردانه ایستاده و می‌ایستند و در همه حال خود را سرباز اسلام می‌دانند و در نهایت شهادت آرزوی همه پاسداران است.

پیام امام خمینی(ره) به مناسبت روز پاسدار
حضرت امام خمینی(ره) در سوم شعبان سال 1399(ه.ق) برابر با هفتم تیر ماه 1358(ه.ش) پیامی به مناسبت ولادت امام حسین(ع) صادر فرمودند و در این پیام سوم شعبان را روز پاسدار نامیدند. پیام ایشان بدین شرح است؛ «روز مبارک سوم شعبان‌المعظم را که روز طلیعه پاسدار و پاسداری از مکتب مترقی اسلام است، به عموم هم‌میهنان و به خصوص پاسدران انقلاب اسلامی تبریک عرض می‌کنم و به حق باید این روز معظم را روز پاسدار نامید. روز ولادت با سعادت بزرگ پاسدار قرآن کریم و اسلام عزیز است، پاسداری که هر چه داشت در راه هدف اهدا کرد و اسلام عزیز را از پرتگاه انحراف رژیم طاغوت بنی امیه نجات داد... اگر فداکاری پاسداران عظیم‌الشأن اسلام و شهادت جوانمردانه پاسداران و اصحاب فداکار او نبود اسلام در خفقان رژیم بنی امیه و رژیم ظالمانه آن وارونه می‌شد و زحمات نبی‌اکرم(ص) و اصحاب فداکاری به هدر می‌رفت».

سوم شعبان؛ روز طلیعه پاسدار/ وظیفه پاسداران نگهبانی از اسلام، قرآن و انقلاب است

به بهانه روز میلاد با برکت سومین اختر تابناک امامات و ولایت امام حسین(ع) و روز پاسدار ایکنا استان مرکزی، مصاحبه‌ای با سرهنگ حسین رجبی، معاون هماهنگ‌کننده دفتر نمایندگی ولی‌فقیه سپاه روح‌الله استان مرکزی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید؛

رجبی ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و تبریک روز پاسدار به همه پاسداران جان برکف ایران اسلامی، در خصوص چرایی نامگذاری روز میلاد امام حسین(ع) به نام پاسدار گفت: تلاقی وظایف پاسداران با اقدامات امام حسین(ع) برای پاسداری از دین، جهاد و مجاهدت، شهادت‌طلبی، مقاومت، آزادگی و دفاع از دین باعث شد که روز میلاد ایشان را روز پاسدار بنامند.

وظیفه پاسداران نگهبانی از اسلام، قرآن و انقلاب است
وی در رابطه با تعریف روز پاسدار به مفاد قانون اساسی در رابطه با وظایف پاسداران استناد کرد و افزود: در قانون اساسی آمده است که سپاه و پاسداران برای نگهبانی از اسلام، قرآن و انقلاب و دستاوردهای نظام تشکیل شده است و پاسدار در قالب دو تعریف دفاع از انقلاب و حفظ و پیشرفت دستاوردهای انقلاب اسلامی گنجانده می‌شود.

رجبی با اشاره به اینکه معنا و مفهوم دستاوردهای انقلاب اسلامی گسترده است و باید این مفاهیم به درستی تشریح و تبیین شود، احیای معنویت، دین، ولایت و اهل‌بیت(ع) در جامعه را از جمله دستاوردهای مهم انقلاب خواند و دفاع از ارزش‌های دینی و انقلابی در جامعه را از ضروریات برشمرد.

پاسدار واقعی کیست؟
وی در پاسخ به سؤال پاسدار واقعی کیست نیز تصریح کرد: ایمان توأم با علم و تعهد از مهمترین مؤلفه‌هایی است که پاسداران به آن معتقد هستند و در تمام طول کاری و پس از آن به موازین خود متعهد هستند، در واقع پاسدار واقعی هیچ‌گاه از حرکت نمی‌ایستد و در همه حال مانند رودی جاری در راستای تحقق منویات امام راحل و مقام معظم رهبری و نهادینه کردن سیره اهل‌بیت(ع) در جامعه در حرکت است.

این مقام مسئول تأکید کرد: پس از انقلاب اسلامی افراد انقلابی به دید شغل به سپاه نگاه نکرده و به امید داشتن شغل به این ارگان انقلابی وارد نشدند. افراد برای ساختن ایرانی آباد و اسلامی ورود پیدا کردند و پس از تحمیل جنگ نیز با نگاه شهادت‌طلبی، ایثار و مقاومت در جبهه حضور یافتند. داشتن بینش عمیق دینی و سیاسی از ویژگی‌های پاسداران است که آنان را به حرکت در مسیر گذشتن از مال و جان تشویق می‌کرد.

ویژگی‌های پاسدار
رجبی دفاع از حق، ولایت‌پذیری، داشتن غیرت دینی، پارسایی، طرفداری از حق، خدمتگزار، آماده بودن در لحظات سخت، مردمی بودن، دفاع از آنان، داشتن برخورد مهربانانه با مردم و غضب در برابر دشمنان را از دیگر ویژگی‌های پاسداران نامید و اظهار کرد: آنان فداکاری تا مرز شهادت را برای خود ترسیم کردند و در این راستا خانواده‌های آنان نیز با آنان همراه و همگام هستند. پاسدار واقعی آماده گذشتن از جان در هر صحنه سخت و خطرآفرین برای نظام است.

وی در مورد انتظارات امام راحل و رهبری از پاسداران نیز تصریح کرد: حضرت امام(ره) خطاب به پاسداران فرمودند؛ همانطور که از انقلاب پاسداری می‌کنید از خودتان نیز پاسدارای کنید. در واقع انتظار امام از پاسداران جهاد اکبر یا همان خودسازی است که باید با دقت اجرایی کنیم. دفاع از انقلاب و دستاوردها، تقویت معنویت، ایمان، جهاد در راه خدا و تقویت تعهد از جمله تعابیری است که امام راحل و رهبری در مورد پاسدار به کار می‌برند.

نقش پاسداران در دفاع مقدس
سرهنگ رجبی در مورد نقش پاسداران در دوران دفاع مقدس هم گفت: بیشترین فضاسازی منفی علیه نهادهای انقلابی به ویژه سپاه از سوی دشمنان است، آخرین سم‌پاشی‌ها قرار دادن سپاه در لیست تروریست‌ها است، در حالی‌که سپاه در مقابله با داعش و تروریست‌های تکفیری 2 هزار شهید مدافع حرم تقدیم کرده است. خشم امریکا از سپاه نشان‌دهنده عمق دشمنی آنان با این نهاد انقلابی و عمق تأثیرگذاری این نهاد در دل مردم جامعه ایران و خاورمیانه است. دشمنی دشمنان با سپاه نشان دهنده این است که سپاه به درستی به وظایف خود عمل می‌کند.

وی اضافه کرد: رهبری علاوه بر اینکه همه ما را به جهاد اکبر و جهاد اصغر تشویق می‌فرمایند ما را به سمت نهادینه شدن «جهاد تبیین» نیز هدایت می‌کنند. ایشان اصرار دارند مبانی و مباحث درست و اصولی برای مردم تبیین شود، سپاه با تمام وجود در این راستا یعنی بصیرت‌افزایی و روشنگری قدم برداشته و امروز بصیرت‌افزایی را در خدمات خبرنگاران نیز می‌توان مشاهده کرد.

نقش پاسداران در پیشبرد اهداف گام دوم انقلاب
سرهنگ رجبی در ادامه با تأکید بر ضرورت اهمیت دادن به مفاد بیانیه رهبری در خصوص گام دوم انقلاب، اظهار کرد: «جهاد ریشه‌ای» از جمله تأکیدات ایشان در گام دوم انقلاب است، مقدم‌ترین امر برای تحقق این جهاد پاسداران هستند، پاسداران در همه حال وظیفه خود می‌دانند فرمایشات ایشان را در جامعه نهادینه کنند.

وی در مورد زیاده‌‌گویی دشمنان در مورد سپاه نیز گفت: سپاهیان بر اساس تعهدات خود پای اسلام، قرآن و انقلاب محکم ایستاده‌اند، خباثت و دشمنی آنان نه تنها ما را قدمی به عقب نمی‌راند بلکه ما را در تحقق آرمان‌های انقلاب و اسلام نه فقط در ایران بلکه در اقصی نقاط جهان مصمم‌تر می‌کند. خوشبختانه امروز سپاه در همه صحنه‌ها همچون مقابله با تروریست، دفاع از وطن و حرم حضور جدی و مؤثر دارد؛ این حرف‌های دشمنان هیچ ترتیب اثری در اراده پاسداران ندارد و ملت ایران نیز شاهد فداکاری و اخلاص پاسداران هستند.

وظیفه جوانان امروز
رجبی در مورد وظایف جوانان در مقابل شهدای مدافع حرم هم گفت: نه تنها جوانان بلکه همه ما در مقابل شهدای مدافع وطن و مدافع حرم مسئول هستیم، گلایه من از جوانانی است که می‌گویند رزمندگان مدافع حرم در قبال گرفتن پولی کلان اعزام می‌شوند، همه می‌دانیم این حرف‌ها منطقی نیست، میلیاردها میلیارد در مقابل جان ارزش نداری، فایده‌ای ندارد انسان میلیاردها پول داشته باشد و نتواند از آن استفاده کند، اگر جوانان از خود سؤال کنند آیا حاضرند عضوی از بدن خود را در مقابل پولی کلان دهند؟ نباید با این حرف‌ها که از سوی دشمن جهت فرافکنی اذهان مردم نشر داده می‌شود دل خانواده‌های شهدا را به درد آورد.

وی ادامه داد: خواهش من از جوانان این است که به فرافکنی دشمنان توجه نکنند، رهبری در بیانیه گام دوم فرمودند؛ سخن حقیقت را نمی‌توان از زبان دشمن شنید، دشمن هیچ‌گاه واقعیت‌ها را بازگو نکرده و قصد دارد بین ما تفرقه ایجاد کند، همه باید هوشیار باشیم و هدایت افکار خود را به دشمنان ندهیم، جوانان اگر چنین تفکری دارند بررسی کرده و وظعیت زندگی شهدای مدافع حرم و دیگر شهدا را از نزدیک مشاهده کنند تا شبهات برای آنان از بین رود. بنده گمان می‌کنم اگر جوانان رابطه صمیمی‌تری با خانواده شهدا داشته باشند می‌توانند پاسخ همه سؤالات خود را دریافت کنند.

نگاه مثبت بیش از 80 درصد مردم ایران به سپاه
رجبی در خصوص نگاه مردم به سپاه نیز اظهار کرد: در همین مورد نظر‌سنجی از مردم استان صورت گرفته است که در این نظرسنجی مشخص شده بیش از 80 درصد مردم به این ارگان انقلابی نگاه مثبت دارند. آنچه در برخی گروه‌ها و کانال‌ها شاهد هستیم واقعیت ندارد، متأسفانه بیش از یک‌هزار و 400 منافق آن سوی مرزها مطالبی از زبان سپاه علیه دیگران و مطالبی از سوی دیگران علیه سپاه نشر می‌دهند که همه دروغ است، آنچه واقعیت دارد این است که ما با مردم هستیم و مردم به ما اعتماد دارند و ارتباط ما با مردم با نگاه دشمنان کاملا متفاوت است، اما دشمنان قصد مشوش نشان دادن فضا را دارند که خوشبختانه در همه حال با روشنفکری مردم و هوشیاری آنان خنثی شده است.

به گزارش ایکنا؛ پاسداران سربازان بی‌ادعایی هستند که در دفاع از مظلوم سر از پای نمی‌شناسند و برای گرفتن حق مظلوم از ظالم بدون در نظر گرفتن رنگ پوست و یا مذهب می‌شتابند. شایسته نیست تعداد کمی از جوانان گاه از سر بی‌اطلاعی دل فرزند شهیدی که از وجود پدر بی‌بهره است را بسوزانند و آبی در هاون دشمن بریزند. فرزندان شهدا حقی بزرگ برگردن ما دارند، آنان روزهای سخت بی‌پدری را برای آرامش مردم ایران یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارند و گاه همچون شهدای خاش فرزند پا در رکاب پدر شهیدش می‌گذارد و در حمله تروریستی به شهادت می‌رسد. شاید دل فرزندان شهدا بارانی‌ترین ابر ناحیه باشد اما برای حفظ اسلام، انقلاب و حرمت خون پدر شهیدشان سکوتی تلخ دارند. باشد که ما قدردان بوده و راه شهدا را ادامه دهیم.

گزارش از مریم روشن

انتهای پیام

captcha