رونق تولید در گرو ایجاد باور مشترک مردم و مسئولان است
کد خبر: 3803948
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۵

رونق تولید در گرو ایجاد باور مشترک مردم و مسئولان است

گروه سیاست و اقتصاد ــ نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: برای حل مشکل تولید، مردم و مسئولان باید در خصوص اهمیت و تحقق شعار سال به یک باور مشترک برسند.

رونق تولید در گرو ایجاد باور مشترک است

محسن کوهکن، نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌و‌گو با ایکنا از اصفهان، با اشاره به نامگذاری سال 1398 با عنوان رونق تولید، اظهار کرد: ریشه حل مشکلات اقتصادی در هر کشور را می‌توان در رونق و توسعه کمی و کیفی تولید جست‌و‌جو کرد، در واقع رونق تولید حاصل رشد توأمان کمی و کیفی است؛ اگر تولید فقط به لحاظ کمی رشد کند، محصول تولیدی قدرت رقابت با موارد مشابه و نهایتاً بازار فروش خود را از دست می‌دهد. اگر محصول تولیدی کیفیت داشته باشد، تقاضا به وجود می‌آید و در این صورت، برای تولیدکننده به‌صرفه است که سرمایه‌گذاری کرده و تولید را افزایش دهد.
وی افزود: با توجه به اتفاقاتی که در سال1397 رخ داد و ارزش پول ملی در مقایسه با ارزهای خارجی کاهش یافت، به نوعی آن بخش از اقتصاد که وابستگی مستقیم و غیر مستقیم به ارز داشت، آسیب دید و در نتیجه قدرت خرید مردم کاهش یافت؛ به همین دلیل تحلیل‌های منفی در این خصوص ارائه می‌شود.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگرچه کاهش ارزش پول ملی علامتی منفی در اقتصاد به شمار می‌رود، ولی از جنبه دیگر می‌تواند مثبت نیز باشد و آن اینکه امکان رقابت‌پذیری و اتکا به مزیت‌های نسبی که در بخش صادرات به وجود می‌آورد، به لحاظ ارزآوری برای کشور مفید است و تولید صادراتی را رونق می‌دهد.

افزایش اشتغال؛ ثمره رونق تولید
کوهکن بیان کرد: اگر رونق تولید با همه ابعاد و جوانب آن مورد توجه قرار بگیرد، ضریب اشتغال را افزایش داده، بیکاری را کاهش می‌دهد و عرضه را در برابر تقاضا بالا می‌برد که عامل کنترل‌کننده قیمت است؛ به ویژه در کشوری که فهم اقتصادی در فرهنگ عمومی وجود ندارد، به محض اینکه درباره موجودی کالایی احساس کمبود ‌شود، برای جلوگیری از مخفی کردن و انبار شدن کالا و بالا رفتن قیمت به صورت تصاعدی، افزایش تولید می‌تواند کارساز باشد و آثار روانی ناشی از افزایش قیمت را نیز به حداقل ممکن برساند.
وی با اشاره به راهکارهای رونق تولید، خاطرنشان کرد: برای افزایش رونق تولید، ابتدا باید به شناسایی دقیق مشکلاتی که در مقابل تولید و تولیدکننده قرار دارد، پرداخت. این مشکلات چند دسته هستند، بخشی از آنها متوجه قوانین، آیین‌نامه‌ها، بخشنامه‌ها و مصوبات دولت است و بخشی دیگر به نوع اقدامات مدیران اجرایی که به امر تولید می‌پردازند، برمی‌گردد.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی گفت: مشکل بعدی این است که باور مشترک در میان همگان برای رونق یافتن تولید وجود ندارد و اگر این اتفاق رخ دهد، هر دستگاهی می‌تواند سهم قانونی خود را از تولید داشته باشد. زمانی که رونق تولید به عنوان شعار سال انتخاب می‌شود، از اولین گام‌هایی که باید در این زمینه برداشته شود و معمولا در سنوات گذشته کمتر به این موضوع توجه شده، همین مسئله است.

رونق تولید نیازمند باور مشترک مردم و مسئولان است
وی اضافه کرد: برای حل مشکل تولید در وهله اول، قوای سه‌گانه همراه با توده‌های مردم باید در مورد اهمیت و تحقق شعار سال به یک باور مشترک برسند. اگر مجموعه‌های مختلف در این خصوص به باور مشترک نرسند، بسیاری از تلاش‌ها و اقدامات یکدیگر را خنثی کرده و زمان را از دست می‌دهند که این موضوع در گذشته به خوبی خود را نشان داده شده است. در گام سوم باید برای یافتن راهکارهای مقطعی، میان‌مدت و دراز مدت به منظور حل مشکلات تلاش کرده و در تشخیص آنها به باور مشترک برسیم. اگر این اقدامات انجام شود، می‌توان به رونق تولید امیدوار بود.
کوهکن افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که در برابر تولیدکنندگان وجود دارد، تصمیمات شتاب‌زده، نگاه جزیره‌ای دستگاه‌ها به مسئله تولید و تفاوت دیدگاه‌ها در سیستم بیمه‌ای، بانکی و مالیاتی نسبت به تولید است.
این نماینده مجلس تصریح کرد: برای حل مشکل تولید کافی است که دست‌اندرکاران امر به نوع نگاه مقام معظم رهبری به تولید، توجه کرده و آن را در دستورکار خود قرار دهند. مقام معظم رهبری کسی را که در عرصه تولید قدم گذاشته و برای ایجاد اشتغال و رونق تولید سرمایه‌گذاری می‌کند، همانند بسیجی‌ای می‌داند که در دوران دفاع مقدس برای دفاع از انقلاب و نظام در جبهه‌ها حضور پیدا می‌کرد.
انتهای پیام

captcha