تمام ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی برای جبران محرومیت‌ها به کار گرفته می‌شود
کد خبر: 3805446
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۷

تمام ظرفیت‌های خراسان‌جنوبی برای جبران محرومیت‌ها به کار گرفته می‌شود

گروه اجتماعی ــ استاندار خراسان‌جنوبی گفت: اولویت اول ما این است که همه ظرفیت‌های استان را فعال کنیم تا عقب‌افتادگی خراسان جنوبی را کاهش دهیم.

تاکید بر فعال کردن ظرفیت‌های خراسان‌جنوبیبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، محمدصادق معتمدیان، استاندار خراسان‌جنوبی، روز گذشته، 1 اردیبهشت‌ماه در دیدار با آیت‌الله سید‌محمد سعیدی، تولیت آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) در قم اظهار کرد: اولویت ما این است که همه ظرفیت‌های استان را فعال کنیم تا عقب‌افتادگی استان را کاهش داده و عنوان محرومیت را برداریم.
وی با اشاره به اینکه طرح توسعه 1400 استان تحویل دولت شده است، افزود: یکی از مشکلات در حوزه اجرایی نگاه به آینده است و این در حالی است که برخی استان‌ها برنامه 1420 را ارائه داده‌اند.

استاندار خراسان‌جنوبی احداث مسکن را یکی از نیازهای استان دانست و ادامه داد: در سیل اخیر نیز بیش از 527 واحد مسکونی در استان دچار آسیب شد.

معتمدیان تصریح کرد: 14 سال از تاسیس استان خراسان جنوبی می‌گذرد و علی‌رغم محدودیت و محرومیت‌ها اما یکی از استان‌های برخوردار محسوب می‌شود و نعمت‌های الهی در مباحث مختلف جزو ظرفیت‌های بسیار خوب این استان است.

وی یکی از ظرفیت‌های مهم استان خراسان جنوبی را نیروی انسانی دانست و بیان کرد: استفاده از این ظرفیت مقداری مغفول مانده و باید از آن در راستای کمک و توسعه همه جانبه استان بیشتر بهره‌مند شویم.

استاندار خراسان‌جنوبی با اشاره به وجود معادن ارزشمند در استان، افزود: خراسان جنوبی رتبه چهارم کشور در زمینه تعداد معادن را دارا است و این در حالی است که کار سیستماتیک و فنی در این زمینه انجام نشده است.

معتمدیان ادامه داد: از بیش از 60 نوع ماده معدنی در کشور 49 ماده فلزی و غیرفلزی در خراسان جنوبی وجود دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها وجود پنج پهنه محدود طلا است.

وی با تأکید بر ایجاد صنایع فرآوری محصولات معدنی در استان، اظهار کرد: از این طریق در کنار تولید ثروت می‌توان برای اشتغال که یکی از دغدغه‌های ما در استان است، نیز گام برداشت.

استاندار خراسان‌جنوبی کمبود منابع آبی را یکی از مشکلات استان عنوان کرد و افزود: حدود 22 سال خشکسالی در استان ضررهای سنگینی به مردم وارد کرده است.
معتمدیان گفت: طی سال‌های گذشته هفت سد مخزنی با 58 میلیون مترمکعب ظرفیت و هزینه کرد حدود 400 میلیارد تومان در استان ایجاد شده که اکنون بیش از 25 میلیون مترمکعب آن آبگیری شده است.

وی تصریح کرد: همچنین 2 هزار و 300 سازه آبخیزداری با هزینه کرد 60 میلیارد تومان و ظرفیت 80 میلیون متر مکعب در استان ایجاد شده که تاکنون 60 میلیون مترمکعب آب در این سازه‌ها ذخیره شده است.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه آبخیزداری و آبخوان داری از اولویت‌ها در استان است، اظهار کرد: خراسان جنوبی رتبه دوم تعداد قنوات در کشور را دارد اما در خشکسالی‌های سال‌های گذشته 60 درصد قنوات خشک شد و امسال با بارندگی‌ها شاهد احیای برخی قنوات در استان بودیم.

معتمدیان بیان کرد: در محصولات کشاورزی در 10 محصول استان دارای رتبه ملی و جهانی هستیم که عناب، زرشک و زعفران جزو محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است و همچنین در زمینه گیاهان دارویی رتبه سوم کشور را داریم اما در زمینه وجود گلخانه به دلایل مختلف جزو استان هایی هستیم که کمترین میزان گلخانه‌ها را دارد.

وی با بیان اینکه یکی از آسیب‌های استان خام فروشی محصولات کشاورزی است، تصریح کرد: امسال 200 میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی دریافت کردیم که اولویت ما ایجاد صنایع فرآوری معدنی و محصولات کشاورزی است تا در بحث صادرات ارزش افزوده برای مردم تلاش کنیم.

استاندار خراسان‌جنوبی بیان کرد: یکی دیگر از ظرفیت‌های استان داشتن 331 کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان است و در این زمینه چهار بازارچه مرزی از قبل در استان ایجاد شده اما افغانستان به دلیل برخی مشکلات چهار سال است به صورت یک طرفه سه مرز را بسته است.

معتمدیان گفت: سال گذشته مرز ماهیرود به عنوان یکی از مرزهای مهم استان نیز بسته شد در حالی که یک میلیارد دلار رقم صادرات جمهوری اسلامی ایران از این مرز بود بنابراین با رایزنی‌هایی که با فراه افغانستان داشتیم این مرز بازگشایی شد.

وی تصریح کرد: همچنین مذاکراتی با افغان‌ها انجام شده تا هر چهار مرز استان بازگشایی و تثبیت شود چراکه بخش قابل توجهی از معیشت مردم از این طریق تامین می‌شود.

استاندار خراسان‌جنوبی با بیان اینکه با رایزنی‌هایی که با وزارت کشور و وزیر نفت انجام شد، سهمیه سوخت مرزنشینان 10 برابر افزایش یافت، خاطرنشان کرد: اسفندماه سال گذشته با فروش 10 میلیون لیتر سوخت، یک میلیون و 500 هزار تومان برای هر خانوار واریز شد.

انتهای پیام

captcha