دست‌نویس قرآن به خط مغربی؛ زینت‌بخش کتابخانه قطر
کد خبر: 3806126
تاریخ انتشار : ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲

دست‌نویس قرآن به خط مغربی؛ زینت‌بخش کتابخانه قطر

گروه بین‌الملل ـ کتابخانه ملی قطر که مجموعه‌ای از آثار هنری و باستانی نادر و ارزشمند را گرد آورده، مزین به یکی از نسخه‌های دست‌نویس قرآن است که از نادرترین و نفیس‌ترین نسخه‌های خطی جهان به شمار می‌رود.

به  گزارش ایکنا به نقل از پایگاه خبری الشرق؛ احتمالاً تاریخ این نسخه دست‌نویس قرآنی، که به خط مغربی نوشته شده، به سلسله بنی‌نصر، آخرین حکومت اسلامی اندلس، در قرن چهاردهم میلادی برمی‌گردد.
 
از آنجا که این نوع خط مربوط به غرب جهان اسلام است، به خط مغربی معروف شده است.
 
این نسخه قرآنی با آب طلا نوشته شده و آراسته به طرح‌هایی الهام گرفته از هنر آرابسک (نوعی هنر اسلامی عربی) است و فقط دو نسخه دست‌نویس نگاشته‌شده با آب طلا از این نوع در جهان وجود دارد که منسوب به عصر اندلس است.

بخش نسخ خطی کتابخانه باستانی وابسته به کتابخانه ملی قطر بیش از 2400 دست‌نوشته دارد که بخش مهمی از این کتابخانه را به خود اختصاص داده است و نسخه‌های دست‌نوشته قرآن و علوم دینی مربوط به آن بیشترین حجم این بخش را تشکیل می‌دهد. همچنین، این کتابخانه حجم عظیمی از دست‌نوشته‌های مربوط به زبان عربی دارد که شامل موضوعات متعددی از جمله بلاغت و ادبیات و نحو است.

همچنین، در این بخش مجموعه‌ای از آثار درباره علما و نویسندگان مشهوری همچون زمخشری، جرجانی، تفتازانی، حریری، ثعالبی، ابشیهی و دیگران است.

علاوه بر این، نسخه‌های خطی مربوط به موضوعات علمی در حوزه طب، داروسازی، اخترشناسی، حساب و هندسه در کنار آثاری از ابن‌سینا، فخر رازی، علی بن عیسی، ابن هائم، ابو معشر البلخی و تعدادی از دست‌نوشته‌های مسیحی و نیز آثاری به زبان‌های فارسی و ترکی و... از جمله آثاری است که در این کتابخانه قابل دسترسی است.
انتهای پیام
captcha