روز پررفت و آمد مسئولان در نمایشگاه کتاب تهران/ ظاهراً فرهنگ در اولویت دولت نیست
کد خبر: 3807871
تاریخ انتشار : ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۱
گذری در نمایشگاه کتاب؛

روز پررفت و آمد مسئولان در نمایشگاه کتاب تهران/ ظاهراً فرهنگ در اولویت دولت نیست

گروه ادب ــ هفتمین روز نمایشگاه کتاب تهران میزبان مسئولان بود که در مقایسه با روز‌های گذشته حضورشان پررنگ‌تر شده، اما تاکنون از هئیت وزرا به جز وزیر ارشاد، که متولی این امر است، فقط یک وزیر دیگر از نمایشگاه بازدید کرده است.

روز پررفت و آمد مسئولان در نمایشگاه کتاب تهران/ ظاهراً فرهنگ در اولویت دولت نیست

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ هفتمین روز فعالیت سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در حالی به پایان رسید که مسئولان بسیاری پس از بازدید مقام معظم رهبری از این رویداد بزرگ فرهنگی کشور، در نمایشگاه حضور یافتند و بالاخره یکی از رؤسای قوا به نمایشگاه آمد.

امسال که به پایان نمایشگاه نزدیک می‌شویم فقط حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در مصلی حضور یافته است. وی در این بازدید ابتدا به بخش کودک و نوجوان و سپس به بخش ناشران دانشگاهی رفت و از غرفه‌های ناشران بازدید کرد.

تاکنون از اعضای کابینه دولت نیز فقط دو نفر از وزرا، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت به دلیل تأکید مقام معظم رهبری بر حل مشکل کاغذ خود را به نمایشگاه رسانند و با یکدیگر به گفت‌وگو پرداختند. البته این موضوع می‌تواند به دلایل مشکلات اقتصادی و دور جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران باشد و شاید هم فرهنگ جزء اولویت‌های دولت نیست.

همچنین، سردار محمدرضا نقدی، معاون فرهنگی سپاه پاسداران، در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با حضور درغرفه انتشارات فاتحان ناشر آثار دفاع مقدس به وضعیت گرانی کاغذ و کتاب اشاره و تأکید کرد که دولت خطا‌های مدیریتی را درحوزه چاپ ونشر اصلاح و از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، نیز از بخش‌های مختلف نمایشگاه به ویژه بخش کودکان بازدید کرد که در این بازدید کمیل خجسته، مدیرعامل مؤسسه تبیان و میثم نیلی، مشاور حجت‌الاسلام قمی در حوزه نشر، هم وی را همراهی می‌کردند.

همچنین، اصغر مسعودی، نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، در بازدیدش از نمایشگاه یکی از دغدغه‌های نمایندگان مجلس را بحث کتاب و مطبوعات خواند و گفت: از زمان گرانی کاغذناشران بسیاری به ما هشدار دادند که این وضع ممکن است مشکلاتی عدیده‌ای را به وجود بیاورد و به همین دلیل در کمیسیون فرهنگی جلسات متعددی را با حضور وزیر ارشاد، وزیر صمت و وزیر کار و رفاه برگزار کردیم و در مجموع مقرر شد تا ارز نیمایی برای واردات کاغذ در نظر گرفته شود.

امیر ابراهیم گلفام، معاون فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیرو‌های مسلح، نیز پس از بازدید از نمایشگاه کتاب با محسن جوادی و قادر آشنا، رئیس و قائم‌مقام نمایشگاه، دیدار و گفت‌وگو کرد و پیشنهاد کرد: بهتر است اختصاص کاغذ یارانه‌ای از طریق سامانه‌ای متمرکز انجام شود تا مشکلات طی ماه‌های اخیر تکرار نشود.

عباسعلی کدخدایی، سخنگو، قائم‌مقام دبیر و عضو حقوقدان شورای نگهبان، نیز در جریان حضور در نمایشگاه کتاب از غرفه‌های مختلفی همچون صهبا، انتشارات انقلاب اسلامی، انتشارات کتابستان، انتشارات فاتحان، شهید کاظمی، سوره مهر، نشر نی و پژوهشکده شورای نگهبان بازدید و با ناشران دیدار و گفت‌وگو کرد.

علاوه بر بازدید‌های مسئولان در روز گذشته، گزارش داریوش رضوانی، رئیس هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران، نیز جالب توجه بود، چرا که وی اعلام کرد ناشران کودک و نوجوان و بخش دانشگاهی بیشترین تخلفات را در حوزه فروش کالا‌های غیر از کتاب داشته و «گاج» یکی از ناشران بزرگ آموزشی نیز از هیئت رسیدگی به تخلفات تذکر گرفت. همچنین ۱۵ رأی با موضوع تعطیلی غرفه‌ها برای یک روز، سه روز و نصفه روز برای ناشران متخلف صادر شد که ۴ رأی با عنوان تعطیلی غرفه تا پایان نمایشگاه صادر شد. ۶۱ رأی نیز با عنوان جمع‌آوری کتاب، اخطار کتبی، درج در پرونده، اخذ تعهد و قطع دستگاه کارتخوان صادر شد.

یکی از حاشیه‌های نمایشگاه حضور دست‌فروشان در محوطه نمایشگاه است که کالا‌های مختلفی را به فروش می‌رسانند. همچنین برخی فال‌فروش‌ها در نمایشگاه دیده می‌شوند و گروه‌های سرود دانش‌آموزی نیز از حاشیه‌های جالب روز گذشته بود که به اجرای برنامه پرداختند.

انتهای پیام

captcha