رحمت و برکتی که روزی می‌آورد
کد خبر: 3808792
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۳

رحمت و برکتی که روزی می‌آورد

گروه اجتماعی ــ در قرآن کریم، پرداختن زکات نشانه نیکی و جوانمردی و نمودی از صداقت ایمان در عمل و علامت خداترسی و پرهیزکاری معرفی شده است.

رحمت و برکتی که روزی می‌آورد/ جایگاه زکات در دینزکات از دستورهای اسلامی و یکی از فروع دین است و در مورد چیزهایی وضع شده که انسان آن‌ها را با کمک طبیعت به وجود می‌آورد، آن هم طبیعت سهل و ساده؛ یعنی انسان به نسبت، کار کمی انجام داده و طبیعت کار بیشتر را انجام می‌دهد و محصول را مفت و رایگان در اختیار انسان می‌گذارد.

در قرآن کریم، پرداختن زکات نشانه نیکی و جوانمردی و نمودی از صداقت ایمان در عمل و علامت خداترسی و پرهیزکاری معرفی شده است.
زکات مهم‌ترین واجب مالی ـ دینی است که مورد قبول تمام مسلمانان در همه زمان‌ها بوده و از ضروریات اسلام به شمار می‌رود و تا آنجا قابل توجه است که در قرآن زکات در ردیف نماز آمده و به آن امر شده است.

در روایات پیغمبر اکرم(ص) و ائمه(ع) بیش از سایر حقوق مالی به آن اهمیت داده شده و از ترک و کوتاهی در دادن آن شدیداً نکوهش شده است تا جایی که فرموده‌اند کسی که از دادن زکات(هر چند قیراط و مختصری باشد) خودداری کند از مؤمنان و مسلمانان نیست.

رحمت و برکتی که روزی می‌آورد/ جایگاه زکات در دین

افزایش 500 میلیون تومانی پرداخت زکات در خراسان جنوبی
رضا سلم‌آبادی، مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان جنوبی، گفت: مردم استان پارسال 3 میلیارد و 106 میلیون تومان زکات پرداخت کردند که از این رقم 226 میلیون تومان زکات مال، یک میلیارد و 860 میلیون تومان زکات مستحبی، 656 میلیون تومان فطریه عام و سادات و 364 میلیون تومان کفارات است.
وی افزود: از این رقم 2 میلیارد و 542 میلیون تومان در بخش محرومان و نیازمندان و 564 میلیون تومان برای طرح‌های عمرانی هزینه شد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: پرداخت زکات برای 60 سری جهیزیه، 451 مورد درمان، 539 مورد تحصیلی، 85 واحد مسکن و 32 هزار و 612 مورد معیشت نیازمندان نیز هزینه شد.
سلم‌آبادی همچنین در آمد حاصل از پلاک‌کوبی 8 هزار و 100 اصله درخت در طرح شجره طیبه را 125 میلیون تومان اعلام کرد.
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه 577 نفر عامل زکات در خراسان جنوبی فعالیت دارند، یادآورشد: پارسال از محل پرداخت زکات 31 طرح مرمتی و 15 طرح احداثی اجرا شد.

رحمت و برکتی که روزی می‌آورد/ جایگاه زکات در دین

۱۷۵ میلیون تومان زکات در فردوس جمع‌آوری شد
حسن حلوانی، دبیرستاد زکات شهرستان فردوس نیز تصریح کرد: میزان تعهد زکات شهرستان فردوس در سال گذشته ۲۲۰ میلیون تومان بوده که از این مقدار ۸۵ درصد محقق شده است.
وی با بیان اینکه ۲۰ روستا مشمول زکات در شهرستان فردوس داریم که روستای عشایری کجه در پرداخت زکات نمونه است، افزود:۳۱ عامل افتخاری و ۲۳ مبلغ در جهت جمع‌آوری زکات با ستاد همکاری دارند.
وی در خصوص زکات مستحبی و شجره طیبه نیز گفت: تا کنون هزار و۱۲۹ درخت پسته پلاک گذاری شده و در سال گذشته ۲۲۵ کیلوگرم پسته، ۳ تن و ۴۶۳ کیلوگرم انار، ۱۸۷ کیلوگرم گل زعفران و ۹۱ کیلوگرم زردآلو بین نیازمندان توزیع شد.
حلوانی با بیان اینکه متولی اصلی جمع‌آوری زکات فطریه در کشور کمیته امداد است، افزود: سایر نهادهای حمایتی و خیریه‌ها چنانچه بخواهند در این امر اقدام کنند باید از کمیته امداد مجوز بگیرند.
وی با اشاره به اینکه با تأکید رئیس کمیته امداد کشور ۷۵ درصد وصولی زکات به فقرا و مابقی به پروژه‌های عام‌المنفعه اختصاص می‌یابد، گفت: تا کنون ۱۱ پروژه در روستاها از محل پرداخت زکات مرمت و یا احداث گردیده و مبالغی نیز در امر تأمین جهیزیه، دارو و درمان و هزینه تحصیلی مددجویان کمیته امداد هزینه شده است.

پرداخت نکردن زکات موجب تلف شدن اموال و بی برکتی می‌شود
حجت‌الاسلام محمد‌رضا بابایی، امام جمعه فردوس نیز گفت: زکات در قرآن کریم همه جا در کنار نماز آمده است و هر جا سخن از اقامه نماز است بلافاصله پرداخت زکات نیز بیان شده و این نشان از اهمیت زکات دارد؛ پرداخت نکردن زکات موجب تلف شدن اموال و بی برکتی می‌شود.
وی از مردم خواست اولویت پرداخت زکات فطریه را به فقرا اختصاص دهند و سایر خیریه‌ها و هیئت مذهبی با مجوز و هماهنگی کمیته امداد در این امر اقدام کنند.

سپیده قلندری اسفدن

انتهای پیام

captcha