بایدهای و نبایدهای حساسیت بهاری
کد خبر: 3811742
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

بایدهای و نبایدهای حساسیت بهاری

گروه اجتماعی ــ یک فوق‌تخصص ریه گفت: افرادی که دچار حساسیت بهاری هستند حتی‌الامکان از مواد آلرژی‌زا دوری و در روزهای آلوده از ماسک فیلتردار استفاده کنند.

بایدهای و نبایدهای حساسیت بهاری

مهدی فرض‌مهدی، فوق‌تخصص ریه در گفت‌وگو با ایکنا از قزوین، با اشاره به اینکه حساسیت بهاری از ابتدای بهار تا پایان تابستان موجب بروز برخی علائم در بیماران می‌شود، بیان کرد: درختانی همچون نارون، بلوط و افرا به‌خاطر گرده‌هایی که در هوا منتشر می‌کنند باعث بروز حساسیت می‌شوند، همچنین علف‌های هرز در باغ‌‌ها و گردوخاک نیز موجب تحریک ریه می‌شود.
وی تأکید کرد: گرده گیاهان برای بدن مضر نیست ولی سیستم دفاعی بدن این عوامل را به‌صورت جسمی خارجی تلقی کرده و با آن مقابله و هیستامین آزاد می‌کنند که این امر موجب خارش چشم، عطسه، سرفه و آبریزش بینی می‌شود.
این فوق تخصص ریه بیان کرد: گاهی برخی افراد آلرژی را با سرماخوردگی اشتباه می‌گیرند که باید متذکر شد در آلرژی بیمار تب ندارد و بیشتر با عطسه و خارش گلو مواجه است که دوره بیماری نیز بیشتر از هفت روز طول می‌کشد.
وی تصریح کرد: برخی از خانم‌ها در استفاده از مواد شوینده مانند ضدعفونی‌کننده و ترکیب آن با دیگر مواد شوینده دچار عوارض ریوی می‌شوند که بخارات حاصل از این ترکیب مضر است و این بخارات به‌هیچ‌وجه نباید استشمام شوند.
فرض‌مهدی تشریح کرد: آلودگی هوا در شهرهای بزرگ حساسیت را تشدید می‌کند و بر اساس تحقیقات نیز سیگار هم از عوامل تشدیدکننده این بیماری به شمار می‌رود؛ همچنین در برخی از استان‌های کشور که با پدیده گردوغبار مواجه هستند بیماری‌های آلرژی شیوع بیشتری دارد به همین جهت پیشگیری و مراقبت از این بیماری ضروری است.
وی افزود: بیماران حتی‌الامکان در ساعات شلوغ از منزل بیرون نروند و هنگام خروج از خانه از ماسک فیلتردار استفاده کنند و در آشپزی نیز از مواد دودزا دوری کرده و هود را روشن کنند.
این فوق‌تخصص ریه خاطرنشان کرد: بیماران برای پیشگیری از حساسیت فصلی باید از مواد آلرژی‌زا دور شوند و هنگام گرده‌افشانی درب و پنجره منازل را ببندند تا از ورود آنان به فضای خانه جلوگیری شود.
وی با اشاره به اینکه داروهای آنتی‌هیستامین خواب‌آور هستند، ادامه داد: نسل جدید این داروها که خواب‌آور نیستند اثربخشی مطلوبی ندارند.
فرض‌مهدی بیان کرد: برای بیمارانی که به حساسیت فصلی دچار هستند شستشوی بینی با آب‌نمک توصیه می‌شود چراکه این امر موجب ضدعفونی شدن سینوس‌ها و حلق می‌شود و برای تهیه آن باید یک قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیتر آب حل کرد.
وی بیان کرد: تحقیقات نشان داده است مواد پروبیوتیکی از قبیل کفیر برای پیشگیری از حساسیت مفید هستند؛ همچنین به این بیماران توصیه می‌شود تا مایعات فراوان بنوشند.
این فوق‌تخصص ریه با بیان اینکه آلرژی در سنین پایین خود را بیشتر نشان می‌دهد و با افزایش سن بدن مقاوم‌تر خواهد شد، تشریح کرد: ژنتیک در این بیماری مؤثر است و اگر پدر و مادر هر دو دارای آلرژی باشند به احتمال 66 درصد فرزند آن‌ها نیز دارای این بیماری خواهد بود و اگر یکی از والدین آلرژی داشته باشد 30 تا 35 درصد احتمال بروز این بیماری در فرزند وجود دارد.

انتهای پیام

captcha