کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» رونمایی شد/ کمترین استفاده از روایات صحیح در سلامت
کد خبر: 3812027
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۹

کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» رونمایی شد/ کمترین استفاده از روایات صحیح در سلامت

گروه سلامت ــ در مراسم رونمایی از کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» بیان شد: بیشترین استفاده از احادیث طبی بی‌سند در حوزه طب سنتی رخ داده است.

رونمایی از کتاب بینان‌های کاربست رویات طبی/ کمترین استفاده از روایات صحیح در سلامتبه گزارش ایکنا، آیین رونمایی از کتاب «بنیان‌های کاربست روایات طبی» در چهارمین شب از نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سالن همایش بخش دانشگاهی این نمایشگاه در مصلی امام خمینی(ره) برگزار شد.
در ابتدای این همایش، حسام‌الدین علامه، قائم مقام دبیر کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش‌های عالی قرآن در نظام سلامت با اشاره به تشکیل هسته‌های مطالعات بین‌رشته‌ای اسلام و سلامت در این کمیسیون اظهار کرد: پس از کش و قوس‌های فراوان، یک تیم بین‌رشته‌ای از کارشناسان علوم حدیث و فقه و کارشناسان سلامت تشکیل شد تا یک سند راهبردی پژوهش‌های اسلام و سلامت و یک سامانه جامع مطالعات قرآن و سلامت را تدوین کنند.
وی افزود: این مطالعات، تأسیسی بوده و سعی دارد نگاهی روشمند به بنیان‌های نظری قرآن و سلامت داشته باشد تا پشتیبانی برای پژوهش‌های قرآن و سلامت باشد، همچنین لازم است که یک نقشه جامع، دقیق و مدونی را در برنامه‌های خود داشته باشیم.
علامه بیان کرد: ما در برنامه‌های خود سعی داریم که تدوین مقالات سفارشی برای پشتیبانی این حوزه را مورد تشویق و حمایت قرار دهیم، ضمن اینکه مطالعه مقالات به روز و کارآمد این حوزه توسط پژوهشگران ما در کیمیسیون توسعه پژوهش و آموزش‌های عالی قرآن در نظام سلامت تهیه شده تا در سامانه جامعی که قرار است در سال ۹۸ رونمایی شود، مورد استفاده قرار گیرد.
وی در ادامه به موضوع کارگاه‌های بین‌رشته‌ای قرآن و سلامت پرداخت و گفت: هدف از این کارگاه‌ها پوشش دادن خلأ‌هایی است که در طول مطالعات در موضوعات قرآن و سلامت به آن‌ها بر می‌خوریم، ضمن اینکه اساتید نیز بتوانند نظرات خود را در مورد این مطالعات ابراز کرده و ما هم از این نظرات برای پر کردن این خلأ‌ها استفاده کنیم. همچنین بتوانیم اساتیدی که مطالعات و مسائل بین رشته‌ای را می‌فهمند، کشف کنیم.
علامه یادآور شد: کتاب بنیان‌های کاربست روایات طبی به همراه ۱۰۰ کتاب و ۲۰۰ کتاب دیگر به زودی در سامانه جامعی که رونمایی میشود بارگذاری می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه امروزه یک نگاه اخباری‌گری در حوزه اسلام و سلامت وجود دارد، گفت: امروزه آسیب‌های فراونی از سوی این نگاه اخباری‌گری هم به حوزه دین و هم حوزه سلامت وجود دارد، یک نگاه انکار کلی نیز وجود دارد که موجب می‌شود ما از ظرفیت‌های اسلام در سلامت مانند پیشگیری، بهداشت و سلامت روحی و سلامت معنوی استفاده نکنیم. ما سعی داریم این نگاه‌ها را کنار بزنیم و با یک نگاه بین رشته‌ای از تمامی ظرفیت‌های این حوزه استفاده کنیم.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام مسعودی خمینی، عضو هئیت علمی دانشگاه قرآن و حدیث نیز با بیان اینکه بتوانیم از لحاظ تاریخی به یک فهمی برسیم، باید از جایگاه خود بیرون آمده و با یک معرفت بالاتر به پدیده‌ها نگاه کرد، گفت: در حال حاضر در عصری هستیم که نگاه‌ها به ظرفیت‌های کتب دینی تغییر کرده و این پرسش‌ها مطرح می‌شود که آیا متون اسلامی می‌توانند به سلامت انسان‌ها و جامعه کمک کنند، آیا می‌توان این انتظار را داشته باشیم از طریق این متون به رشد و تعالی در ابعاد جسمانی و معنوی انسان برسیم.
وی با بیان اینکه سه نگاه به دین در حوزه سلامت وجود دارد، گفت: یک نگاه حداکثری که می‌گوید دین در همه چیز دخالت دارد و نگاه دیگر یک نگاه حداقلی است که به هیچ عنوان نیاز نمی‌بییند دین در این حوزه دخالت کند و یک نگاه میانی که قائل به پذیرش توصیه‌های دینی در امر سلامت است.
مسعودی بیان کرد: همزمان با این سه نگاه سه نوع پذیرش و مقبولیت داریم، پذیرش ساده‌لوحانه یا اخباری‌گری، رد گستاخانه و پذیرش نقادانه متون دینی است.
وی در ادامه به محتوایات کتاب بنیان‌های کاربست روایات طبی پرداخت یادآور شد: برای دانش میان‌رشته اسلامی و سلامت نیازمند یکسری بنیان‌های نظری هستیم، کتاب بنیان‌های کاربست روایات طبی به این موضوع و مراحل ساخت دانش توجه شده است و یک مقاله به آن اختصاص داده شده است.
مسعودی با اشاره به لزوم تقسیم‌بندی روایات طبی گفت: در این کتاب مقاله‌ای به این موضوع اختصاص داده شده است، ما چند نوع حدیث برای سلامت داریم، پیشگیری، بهداشت، اخلاق پزشکی، فقه پزشکی و درمان در این دسته‌بندی قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه بیشترین احادیثی که امروز از آن استفاده می‌شود، کمترین سندیت را دارند، گفت: امروزه می‌بینیم بسیاری افراد از طب النبی و طب الرضا در امر درمان استفاده می‌کنند، در حالی‌که کمترین سندیدت را دارند و کمترین پژوهش هم در مورد آن صورت می‌گیرد.
مسعودی ادامه داد: حدود ۶ هزار حدیث طبی داریم که ۸۰ درصد آن‌ها بدون سند و ۲۰ درصد دارای سند هستند و از آن‌ها نیز ۵ درصد صحیح هستند، آنچه به نام طب سنتی توسط بسیاری از مدعیان در حوزه درمان ارائه می‌شود، طب ادعایی و بر اساس این احادیث بدون سند یا ناصحیح صورت می‌گیرد.
وی تأکید کرد: ما احادیث صحیح و مستندی را که در حوزه بهداشت و پیشگیری وجود دارد، فروگذاشته‌ایم و طب‌النبی(ص) و طب‌الرضا(ع) را برجسته می‌کنیم که اسناد ندارند، لذا در یکی از مقالات این کتاب به این حوزه پرداخته‌ایم.
این پژوهشگر میان‌رشته‌ای قرآن و سلامت یادآور شد: دو مقاله دیگر این کتاب چالش‌های استفاده از روایات طبی است و عنوان می‌شود، کاربست روایت‌های طبی نیازمند یک پژوهش عمیق و جدی است.
به گزارش ایکنا، کتاب بنیان کاربست روایت‌های طبی از سوی کمیسیون توسعه پژوهش و آموزش قرآن و سلامت به کوشش محمد اعظم تألیف شده و مشتمل بر ۷ مقاله از برجسته‌ترین پژوهشگران بین‌رشته‌ای قرآن و سلامت است.
انتهای پیام
captcha