مستبصر روسی: احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس است
کد خبر: 3813030
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷

مستبصر روسی: احترام به والدین از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس است

گروه بین‌الملل- نشست «خانواده در روسیه و فرصت‌های فرهنگ قرآنی» شب گذشته، 29 اردیبهشت‌ با حضور «میخاییل سیمونوف»، مستبصر روسی در غرفه کشور روسیه در بخش بین‌الملل نمایشگاه برگزار شد

به گزارش ایکنا؛ میخاییل سیمونوف ضمن سخنانی در این نشست گفت: روسیه کشور بزرگی با فرهنگ‌های مختلف است، اما در جنوب روسیه، مسلمانان و مسیحیان در کنار هم زندگی می‌کنند که این مسئله زمینه‌ای برای آشنایی من با فرهنگ اسلامی شد.

سیمونوف که هم‌اکنون طلبه جامعة المصطفی(ص) العالمیه در قم است، گفت: در فرهنگ اصیل روسیه احترام به والدین و بزرگان از جایگاه بسیار والایی برخوردار بود، اما پس از فروپاشی شوروی و نفوذ فرهنگ غربی، این مسئله اکنون تا حدودی ضعیف و کم‌رنگ شده است.

این مستبصر روسی در ادامه احترام به والدین و بزرگترها را از اشتراکات قرآن و فرهنگ اصیل روس دانست و گفت: در مناطق مسلمان‌نشین روسیه از جمله چچن و داغستان، ارتباط میان خانواده‌ها از صمیمت بیشتری برخوردار است و تا حدودی شبیه ایران است، اما در مناطق مسیحی‌نشین روسیه به‌ویژه سیبری و سن پترزبورگ ارتباط میان بستگان بسیار ضعیف است.

میخاییل سیمونوف، درگیری فرزندان با والدین و ایستادن در مقابل آن‌ها را از تأثیرات منفی نفوذ فرهنگ غربی بر جامعه روسیه به‌ویژه پس از فروپاشی شوروی عنوان کرد و افزود: در فرهنگ قدیم روس احترام به والدین بسیار قوی بود.

وی اضافه کرد: در فرهنگ قدیم روسیه، مسئله طلاق، موضوعی بسیار زشت و ناپسند بود، اما امروز به خاطر میل مردم برای کسب درآمد بیشتر، ارتباطات خانوادگی بسیار ضعیف و بی‌احساس شده و همین مسئله منجر به طلاق در خانواده‌ها شده است.

این مستبصر روسی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا در روسیه مناسبت‌هایی همچون «روز پدر» یا «روز مادر» وجود دارد، گفت: در روسیه روز 8 مارس که روز جهانی زن است، گرامی داشته می‌شود و هدایایی در این روز به زنان داده می‌شود.

وی درباره آداب خانوادگی در روسیه گفت: در منطقه جنوب روسیه معمولا فرزند کوچکتر حتی بعد از ازدواج با پدر و مادر زندگی می‌کند، اما فرزندان بزرگتر پس از ازدواج از والدین خود جدا می‌شوند؛  در این منطقه، مردسالاری حاکم است، اگرچه احترام به دیدگاه و نقطه نظرات زنان وجود دارد، اما در منطقه سیبری و سن پترزبورگ و شمال روسیه به دلیل تأثیرپذیری از فرهنگ غربی، زن سالاری حاکم است.

وی گفت: در جامعه روسیه حساسیت‌هایی در مورد پوشش زنان میان مسلمانان و حتی مسیحیان معتقد به آیین مسیحیت وجود دارد، به‌طوری که برگزاری جام جهانی 2018 در روسیه مخالفانی داشت و مسلمانان معتقد بودند که حضور زنان خارجی با پوشش‌های نامناسب تأثیر منفی بر جامعه دارد.

سیمونوف در پایان گفت: پدر و مادر من هر دو مسیحی هستند که اکنون جدا از هم زندگی می‌کنند، اما همسر من یک مستبصر اوکراینی است که در مجتمع آموزش عالی «بنت الهدی» قم با وی آشنا شدم و در نهایت ازدواج کردیم.

این مستبصر روس 33 سال سن دارد که تحصیلات خود را در رشته مدیریت در دانشگاه روسیه گذارنده و پس از تشرف به دین اسلام، اکنون برای فراگیری علوم اسلامی در جامعة المصطفی(ص) قم مشغول به تحصیل است.

بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با شعار «قرآن معنای زندگی» همزمان با ماه مبارک رمضان از 21 اردیبهشت تا 4 خرداد در مصلای حضرت امام خمینی (ره) در حال برپایی است.

captcha