تفرقه‌افکنان داخلی دشمن امام(ره) هستند/ بیش از 350 هزار نفر در مراسم سالگرد ارتحال حضور می‌یابند
کد خبر: 3816161
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
محمدعلی انصاری در نشست خبری:

تفرقه‌افکنان داخلی دشمن امام(ره) هستند/ بیش از 350 هزار نفر در مراسم سالگرد ارتحال حضور می‌یابند

گروه سیاسی ــ دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) امروز در نشست خبری تشریح برنامه‌های 14 خردادماه تصریح کرد: امروز هرکسی که ذهن‌ها را با هم دشمن کند و باعث اختلاف و تفرقه شود، مطمئن باشید که دشمن امام(ره) است، ولو اینکه پرچم پیروی ایشان را برافراشته باشد.

انصاری///ارسال نشود///

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدعلی انصاری، دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س)، امروز، شنبه 11 خردادماه، در نشست خبری تشریح برنامه‌های سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی که در ساختمان اداری حرم مطهر در حال برگزاری است، گفت: جا دارد ابتدا خداوند متعال را به خاطر خلق یک حماسه شکوهمند دیگری از ملت ایران در روز جهانی قدس سپاسگزار باشیم و به شما اهالی رسانه، که بار سنگین انعکاس واقعیات جامعه اسلامی را برعهده دارید، خسته نباشید می‌گویم.

وی افزود: در آستانه سالگرد رحلت جانگداز حضرت امام خمینی(ره) و همچنین سالگرد قیام پانزده خرداد هستیم که با یکدیگر گره خورده‌اند؛ انقلاب ما تاکنون با طوفان‌های سهمناک روبه‌رو بوده و نیازی به ذکر شواهد نیست.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(ره) یادآور شد: برخی حوادث به اندازه‌ای ویرانگر بوده‌اند که بعضی از همراهان امام(ره) در ابتدای راه از صف مبارزه خارج شدند و بسیاری از افراد به انزوا و سکوت سیاسی خزیدند و برخی نیز پرچم مخالفت را برافراشتند. قبل از انقلاب شعار این افراد این بود که مشت نمی‌تواند با درفش مبارزه کند. این وضعیت ادامه داشت تا انقلاب اسلامی به پیروزی رسید. بعد از پیروزی انقلاب نیز حوادثی سخت و شکننده همانند غائله‌های نقاط مختلف کشور و بعد از آن هجوم بی‌رحمانه صدامیان به کشور اسلامی و در ادامه خیانت منافقان و جریانات همسو با آنان به مردم و نظام به وقوع پیوست.

وی افزود: این وضعیت باعث شد تا عده‌ای از ادامه کار ناامید و معتقد شوند که باید مذاکره کنیم، چراکه توان مقابله با تسلیحات دشمن را نداریم. در دوران جدید هم بسیاری معتقدند که در مقابل تهدیدها و تحریم‌های آمریکا و قدرت‌های جهانی توان مقابله نداریم.

انصاری با بیان اینکه البته این مختص دوران ما نیست، بلکه در دوران انبیا هم با چنین مسائلی مواجه بوده‌ایم، اظهار کرد: بنده به نمونه‌هایی قرآنی در این مورد اشاره می‌کنم؛ در مقطعی از تاریخ بشریت حضرت داوود لشکریان خود را بسیج کرد و فرماندهی را به طالوت داد، اما لشکریان وی گفتند طاقت مبارزه با جالوت را نداریم و به صراحت این سخن را بر زبان آوردند.

وی اضافه کرد: همچنین حضرت موسی(ع) با باطل کردن سحر ساحران و با ید بیضایی ظاهر شد و از نظر بحث و گفت‌وگو فرعونیان را شکست داد و اصحاب وی چنین قدرتی را درک کردند، اما وقتی شبانه از شهر بیرون آمدند و در نزدیک نیل گرفتار شدند، اصحاب وی گفتند که ما به دام افتادیم و دیگر راه گریزی نداریم. قرآن می‌فرماید حتی پیامبر(ص) هم، که هدایت‌کننده جامعه بود، در مقابل این سختی‌ها گفت پس پیروزی خداوند کی فرامی‌رسد؟ در قرآن در جنگ احزاب آمده است که وقتی دشمنان یاران پیامبر(ص) را محاصره کردند، مسلمانان دچار تزلزل و فروپاشی وسیعی شدند.

عده‌ای برای توجیه ضعف‌های خود فلسفه‌بافی می‌کنند

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) اظهار کرد: از این صحنه‌ها در قرآن کریم زیاد است. در جای دیگر فرموده است که ما شما را در جنگ‌های فراوان به ویژه «بدر» و «حنین» یاری کردیم. بنابراین نمونه‌های زیادی وجود دارد که افرادی در مقابل دشمنان بی‌شمار احساس ضعف کردند. برای انقلاب ما هم طبیعی است که وقتی جنگ و تحریم و مشکلاتی پیش بیاید، عده‌ای بگویند که توان مقابله با دشمنانی را که این‌همه سلاح دارند نداریم و یا حتی از کشور بروند. حتی عده‌ای برای توجیه ضعف‌های خود شروع به فلسفه‌بافی می‌کنند و مثلاً می‌گویند بهتر است تن به جنگ ندهیم یا مذاکره کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چه چیزی می‌تواند این وضعیت فروریخته را سر و سامان دهد؟ تصریح کرد: اولین نکته اهمیت توجه به رهبری است. این هنر رهبران است که نیروها را از فروپاشی‌ نجات می‌دهند و آن‌ها را به میدان مبارزه بازمی‌گردانند. نقل است که در زمان نادرشاه به سربازی گفتند که چرا قبلاً این‌چنین شمشیر نمی‌زدی که وی گفت قبلاً فرمانده‌ای چون نادرشاه نداشتم.

انصاری بیان کرد: وقتی قیام پانزده خرداد شروع شد و برخی دیدند که کشتاری بی‌رحمانه به راه افتاده، گفتند که دیگر طاقت ما تمام شده و باید راه دیگری انتخاب کنیم، اما حضرت امام(ره) به عنوان رهبری بزرگ در این شرایط و در سخت‌ترین حالت از ضعف و ناتوانی و ناامیدی حرف نزد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) اضافه کرد: صدام در روز آخر شهریور سال 59 به ایران حمله کرد و فرماندهان نظامی به محضر امام(ره) رفتند و ایشان به آنان فرمود که نترسید و با همین کلمه آنان را دگرگون کرد لذا هنگامی‌ که نظامیان از نزد وی برگشتند با زمانی که در حال رفتن بودند کاملاً رفتاری متفاوت داشتند.

تأکید امام(ره) بر خودباوری

وی با بیان اینکه یکی از نکاتی که حضرت امام(ره) بر آن تأکید داشتند خودباوری بود، گفت: مگر کشورهایی همانند ژاپن از ابتدا پیشرفته بودند؟ آنان چون به خودباوری رسیدند و پیشرفت کردند. موضوع دیگر که بسیار در نزد ایشان مورد تاأکید بود، هم‌‌افزایی و وحدت بود و هیچ‌چیز هم به اندازه اختلاف باعث آزار و اذیت امام(ره) نمی‌شد.

انصاری اظهار کرد: امروز هم هرکسی که ذهن‌ها را با هم دشمن کند و باعث اختلاف و تفرقه شود، مطمئن باشید که دشمن امام(ره) است، ولو اینکه پرچم پیروی از ایشان را برافراشته باشد. این یک واقعیت است که بدون وحدت و هم‌افزایی نمی‌توان کاری پیش برد.

وی ادامه داد: مسئله دیگر تأکید بر علم و آگاهی است. در برخی از شیطنت‌ها می‌بینیم که مثلاً یک نامه یا تصمیم تاریخی امام(ره) زیر سؤال می‌رود و این به خاطر آن است که قدرت علم‌گرایی و تسلط ایشان بر تصمیم‌گیری را زیر سؤال ببرند. آنان که با سبک و سیره امام(ره) آشنایی دارند، می‌دانند که ایشان از کوچک‌ترین تا بزرگ‌ترین تصمیم‌ها را براساس علم می‌گرفت؛ امام(ره) شکاک نبود و در تصمیمات خود الهی فکر می‌کرد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) یادآور شد: بنابراین باید روشن باشد که امام(ره) آگاهانه تصمیم می‌گرفت و آگاهانه قضاوت می‌کرد. امروز بسیاری از مشکلات در جامعه ما ناشی از تهمت‌ها و فضاسازی‌هاست و گویا عده‌ای تبدیل به خدای حقایق و راستگویی شده‌اند. متأسفانه برخی بدون تأمل قضاوت می‌کنند؛ به ویژه از زمانی‌ که مردم با رسانه‌های بیگانه سروکار پیدا کرده‌اند.

وی بیان کرد: امروز در برخی از حوادث مشاهده می‌کنیم که چهره‌ای سیاسی را می‌آورند که راجع به ملتش خوب حرف می‌زند، اما باید دانست که هدف وی این است که دل‌ها را به سمت خود جذب کند و دیدگاه‌های خود را القا کند، لذا خط امام(ره) خط آگاهی است و باید این نکته را در نظر داشت.

عدم‌ دشمن‌هراسی در سیره امام(ره)

انصاری افزود: نکته دیگر در مورد امام خمینی(ره) عدم دشمن‌هراسی ایشان است؛ امام(ره) القای ضعف نمی‌کرد. با شاه به صورت عاقلانه مبارزه می‌کرد اما به گونه‌ای رفتار نمی‌کرد که عده‌ای شاه را بسیار قدرتمند بپندارند. امام(ره) فرمود: «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» و در نهایت هم با همه قلدری خود نتوانست غلطی کند. اگر ایشان از آمریکا یک ابرقدرت می‌ساخت، مبارزه سخت بود اما ایشان فرمود، آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و در مورد اسرائیل هم گفت که این کشور غده سرطانی است.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) اظهار کرد: امام(ره) معتقد بودند که باید دارای عزت و سربلندی باشیم. آخرین نیرویی که ایشان از آن برای پیروزی انقلاب بهره می‌گرفت و امروز همه همه پیروزی‌های خود را مدیون آن هستیم، این بود که امام(ره) همه چیز را ناشی از نصرت الهی می‌دانست و به همین دلیل همه پیروزی‌ها همانند آزادی خرمشهر را ناشی از نصرت الهی بیان کرد.

وی ادامه داد: ما به آینده خودمان و به راه امام(ره) مطمئن هستیم و اگر مراسم سالگرد را برگزار می‌کنیم برای همین پیام‌هاست؛ با داشتن رهبرانی چون ایشان و مقام معظم رهبری و مردم خداباور کشور، آینده را خوب و روشن می‌بینیم. هرچند ممکن است پیشامدهایی هم بیاید اما باید سعی کنیم مردود امتحان الهی نشویم.

انصاری در ادامه با اشاره به اینکه امسال در آغاز برنامه‌ریزی احتمال می‌دادیم که روز ۱۴ یا ۱۵ خرداد مصادف با عید فطر شود، اظهار کرد: حقیقتاً برنامه‌ریزی برای این مراسم که رهبر معظم انقلاب باید هم در مراسم سالگرد سخنرانی و هم در عید فطر نماز بخوانند و هم بعد از عید با مسئولان دیدار کنند، بسیار سخت و قابل تأمل بود. نکته دیگر این بود که شاید برگزاری دو مراسم برای مردم خسته‌کننده باشد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) ادامه داد: ما به نتیجه نهایی نرسیدیم. لذا پیشنهاداتی به دفتر رهبری دادیم. یکی از این پیشنهادها این بود که عصر روز سیزدهم مراسم را برگزار و پیشنهاد دیگر این بود که هر دو مراسم را در یک روز و در حرم امام(ره) برگزار کنیم. پیشنهاد دیگر این بود که این دو مراسم در دو جا باشد.

تأکید رهبر انقلاب بر برگزاری قوی مراسم ارتحال امام(ه)

انصاری افزود: وقتی این پیشنهادها به رهبر معظم انقلاب ارائه شد، ایشان برای نشان دادن اهتمام به مراسم امام(ره) و اینکه نباید این مراسم تحت تأثیر قرار گیرد، فرمودند مراسم ارتحال بنیانگذار انقلاب باید در حرم و با قاطعیت و قدرت برگزار شود و مراسم عید فطر هم در مصلی باشد، لذا ما کمیته‌های مختلف را فعال کردیم. مسئولیت کمیته اجرایی با وزیر کشور است. البته ایشان مسئولیت کمیته امنیت و ترافیک را هم برعهده دارد. الحمدلله همه نهادها با این کمیته‌ها همکاری لازم را داشته‌اند. با همت شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی و ستادهای استانی این مراسم در سراسر کشور برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در تهران بالغ بر ۳۵۰ هزار نفر در این مراسم شرکت می‌کنند که مسئولیت هماهنگی آن‌ها با بسیج و قرارگاه شهید فهمیده است تا این جمعیت‌ را در مراسم هدایت کنند، افزود: کار پشتیباتی از این عزیزان در قالب افطار انجام شده و این بسته‌های غذایی بین آن‌ها توزیع می‌شود.

انصاری یادآور شد: بالغ بر ده‌ها هزار نفر از استان‌های مجاور در این مراسم حضور پیدا می‌کنند که در ایستگاه‌های صلواتی از آنان پذیرایی خواهد شد. بالغ بر ۲ هزار اتوبوس برای حمل و نقل مسافران در نظر گرفته شده و مترو و شرکت تاکسی‌رانی هم نقش خود در این زمینه را ایفا خواهند کرد.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) اظهار کرد: کمیته‌های دیگر همانند کمیته بهداشت، مسئولیت بهداشت و درمان مردم را بر عهده دارند. در محدوده حرم هم اکیپ‌های پزشکی آماده خدمات‌رسانی هستند. در تهران به بیمارستان‌های خاصی برای پذیرش بیماران احتمالی آماده‌باش داده‌ایم. همچنین اکیپ‌های آتش‌نشانی را مستقر کرد‌ه‌ایم و تعدادی از بالگردها نیز آمادگی لازم را برای امداد هوایی دارند.

وی اضافه کرد: در پیرامون حرم مطهر بیمارستان صحرایی با اتاق‌های پزشکی ویژه برپا کرده‌ایم. همچنین ایستگاه‌های مفصلی برای بسته‌های افطاری و آبرسانی و تأمین نیازهای زائران آماده کرده‌ایم و ایستگاه‌های پذیرایی با نظم خاصی از مردم پذیرایی می‌کنند. همچنین ستاد گمشدگان ما راهنمایی و انتقال گمشدگان به محل کاروان‌ها و حتی به شهرستان آن‌ها را برعهده دارد. پیش‌بینی قطارهای فوق‌العاده در ایستگاه‌های کهریزک و شهرری نیز برای جا به‌جایی سریع‌تر مسافران انجام شده و برای جابه‌جایی معلولان و جانبازان نیز تعدادی ویلچر در نظر گرفته شده است.

صرف‌نظر کردن یادگار امام از سخنرانی برای رعایت حال مردم

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) یادآور شد: امسال با تأکید یادگار حضرت امام(ره)؛ آیت‌الله سیدحسن خمینی، قرار بر این شد که در حوزه تبلیغات، به خاطر شرایط اقتصادی کارها را به صورت محدود انجام دهیم و به حداقل‌ها اکتفا کنیم.

وی با بیان اینکه اقلیت‌های دینی هر ساله نقشی تعیین‌کننده در این مراسم دارند و در مکان‌های مذهبی آن‌ها به نام امام(ره)، اطعام داده می‌شود و حضور رهبران آنها در مراسم سالگرد نیز بر شکوه مراسم می‌افزاید، افزود: نمایندگان و سفرای خارجی نیز با نظم خاصی در این مراسم حضور دارند. البته امسال چون مهمان خارجی دعوت نکرده‌ایم تعدادی از طلاب خارجی جامعة‌المصطفی(ص) و همچنین افراد خارجی ساکن در ایران در این مراسم حضور پیدا خواهند کرد.

انصاری با اعلام اینکه مراسم از ساعت ۱۷:۳۰ با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و همچنین عزاداری و مداحی آغاز می‌شود، اظهار کرد: انتظار داشتیم که یادگار امام(ره) همانند سال‌های قبل، پیش از سخنان رهبر معظم انقلاب به سخنرانی بپردازند، اما ایشان به دلیل مراعات حال مردم، عذرخواهی کردند و در نهایت با حضور اقشار مختلف مراسم را با رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری برگزار خواهیم کرد و این سخنان چراغ راهی برای مردم و مقاومت در مقابل جهان‌خوارانی خواهد بود که مشغول دسیسه علیه ملت ما هستند و ان‌شاالله در این روز قدرت نظام اسلامی در مقابل دشمنان این انقلاب و در رآس آن‌ها آمریکا به نمایش گذاشته خواهد شد. ان‌شاالله ملت ایران امسال هم حماسه دیگری را خلق خواهند کرد و این نهضت پایدار خواهد بود.

دبیر ستاد مرکزی بزرگداشت حضرت امام خمینی(س) با بیان اینکه در این روز مسئولیت سنگینی نیز برعهده اهالی رسانه است، اظهار کرد: بیش از ۵۰ خبرنگار خارجی و همچنین ۳۰۰ خبرنگار داخلی به پوشش خبری این مراسم خواهند پرداخت.

انصاری در پایان تصریح کرد: امسال برنامه‌های جانبی به شکل حداقلی است، اما برنامه‌هایی در جماران همانند دیدار جوانان، ورزشکاران، جمعیت هلال احمر و ... را با یادگار امام(ره) خواهیم داشت و برخی نشست‌های علمی نیز در این راستا برگزار می‌شود و وزارت خارجه نیز بسته‌های فرهنگی را آماده کرده است. بسیاری از آثار امام(ره) را نیز به زبان‌های مختلف ترجمه کرده‌ایم و در خارج از کشور نیز برنامه‌های تبلیغاتی را برگزار خواهیم کرد.

انتهای پیام

captcha