سختی‌های ترسیم اسلام در آفریقای جنوبی
کد خبر: 3822673
تاریخ انتشار : ۰۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶
مستندساز «آئین محمد» تبیین کرد؛

سختی‌های ترسیم اسلام در آفریقای جنوبی

گروه بین‌الملل ــ مستندساز «آئین محمد{ص}» که به ترسیم اسلام در آفریقای جنوبی پرداخته است، علاوه بر تبیین فعالیت‌های ترکیه در این کشور، از سختی‌های تهیه این اثر یاد کرد.

مستندساز «آئین محمد» تبیین کرد؛به گزارش ایکنا؛ نادر پناه‌زاده، مستندساز از سال 1367 در مشهد به فعالیت‌های ادبی و هنری روی آورد. وی به منظور تهیه مستند از اسلام و مسلمانان و با توجه به فعالیت‌هایی که مرکز اسلامی آفریقای جنوبی انجام می‌دهد راهی این کشور شد و مستند «آئین محمد{ص}» را ساخت. در همین رابطه با وی به گفت‌وگو نشسته‌ایم که متن آن از نظرتان می‌گذرد؛

پناه‌زاده درباره ساخت مستند «آئین محمد{ص}» گفت: مرکز اسلامی آفریقای جنوبی به همت حجت‌الاسلام سیدعبدالله حسینی تأسیس شده است. مکانی که این مرکز در آنجا دایر شده،‌ پیش از این یک کلوپ شبانه بود. وی همچنین تبلیغ در زامبیا را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود دارد.

وی افزود: حسینی یکی از معدود افرادی است که از بودجه دولتی برای تبلیغ اسلام استفاده نمی‌کند؛ در این راستا نیز وی هزینه زمین این مرکز را از منابع شخصی پرداخت کرده و مرکز اسلامی را تأسیس کرده است. وی از افراد مورد اعتماد دولت این کشور است که در مساجد اهل‌سنت نیز سخنرانی می‌کند.

پناه‌زاده در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: پیش از اینکه برای ساخت مستند به آفریقای جنوبی بروم، به تحقیق درباره اسلام و مسلمانان این کشور پرداختم. دو درصد از جمعیت 50 میلیونی این سرزمین مسلمان هستند که درصد بسیاری از آنان را اهل تسنن تشکیل می‌دهند.

باب‌العلم

وی ادامه داد: تعداد مراکزی که در آفریقای جنوبی به تبلیغ بپردازند بسیار نیستند و یک مسجد در بندر «دوربان» در این راستا فعالیت می‌کند. علاوه بر مرکز اسلامی ژوهانسبورگ، مرکز شیعیان پاکستان نیز با عنوان «باب‌العلم» در راستای تبلیغ اسلام فعالیت می‌کند.

پناه‌زاده از علاقه مردم این کشور به امام خمینی(ره)، ایران و مردم ایران یاد و اظهار کرد: مسجد الرضا شهر کیپ‌تاون را می‌توان چهارمین مرکزی دانست که در حوزه اسلام به فعالیت می‌پردازد. مولانا حیدر آفتاب رضوی که از شیعیان پاکستان بوده و در ایران تحصیل کرده است، این مرکز را اداره می‌کند.

وی درباره رضوی توضیح داد: وی زمین کلیسایی را در مزایده خریده بود و می‌خواست در آنجا مسجد بسازد. مسیحیان این منطقه مخالف آن بودند که کلیسا تخریب شود و خاطرات بسیاری از آنجا داشتند. رضوی به آنها گفت که ما طرفدار تبلیغ دین الهی هستیم و کلیسا را تخریب نمی‌کنیم.

پناه‌زاده ادامه داد: کلیسا در این مکان همچنان سر جای خود است و صیغه مسجد برای آن خوانده شده و مسجد در کنار آن ساخته شده است. مسجد الرضا مراحل پایانی ساخت را سپری می‌کند.

هزینه 100 میلیونی

به گفته این مستندساز،‌ تعداد ایرانیان مقیم این کشور بسیار نیست، ولی به دلیل فعالیت‌های مختلفی که انجام می‌دهند صاحب جایگاه مطلوبی در میان مردم این کشور هستند.

وی با بیان اینکه سه ماه برای تحقیق درباره اسلام در آفریقای جنوبی زمان صرف کردم و ماه رمضان سال 1396 را در آفریقای جنوبی بودم، اظهار کرد، گفت: بیش از 100 میلیون تومان هزینه ساخت این مستند شد. تقریباً با تمام شبکه‌های تلویزیونی ایران برای فروش این مستند صحبت کردم، ولی همگی گفتند که بودجه‌ای به این منظور در اختیار ندارند. مراکز اسلامی مانند جامعه‌المصطفی (ص) العالمیه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی یا سازمان اوج نیز از مراکزی بودند که با آنان صحبت کردم، ولی هیچ کدام این اثر را نخریدند.

وی با اظهار اینکه در نهایت شبکه افق این اثر را به مبلغ 20 میلیون تومان خریداری کرد، افزود: این مستند 60 دقیقه است. شبکه افق به آن اصلاحیه زد که به مدت 8 ماه مشغول انجام آن بودم.

ترکیه و تبلیغ اسلام

به گفته پناه‌زاده، ترکیه فعالیت بسیاری را در آفریقای جنوبی به منظور تبلیغ اسلام انجام می‌دهد که از آن جمله مدارسی است که اسلام را به زبان ترکی آموزش می‌دهند. در این مدارس پس از زبان انگلیسی و آفریقایی،‌ ترکی استانبولی زبان دیگری است که تدریس می‌شود.

وی از ساخت مجموعه مسجد نظامیه و مدارس «سما» ترکیه توسط یک خیّر به نام علی از اهالی استانبول که نمی‌خواهد نامش فاش شود، با بهای 60 میلیون دلار در این کشور یاد کرد که همانند مسجد ایاصوفیه ترکیه است. این مسجد دارای موزه، بازار،‌ دانشگاه و ... است و ساختار عظیم و زیبایی دارد که به تبلیغ اسلام می‌پردازد.

پناه‌زاده از افطاری دادن به 1500 نفر در این مسجد طی ماه رمضان یاد کرد و افزود: رستورانی در این مسجد وجود دارد که ورود برای عموم آزاد است و به مردم محتاج و ... به صورت رایگان غذا می‌دهد. این مسجد در 6 کیلومتری ژوهانسبورگ، یکی از شهرهای بزرگ آفریقای جنوبی و در بیابان‌های اطراف شهر ساخته شده است که اکنون از جذابیت‌های توریستی به شمار می‌رود.

عدم همکاری

وی همچنین از مسجد «دوربان» به‌عنوان مکانی آباد در این کشور یاد کرد و گفت: با رایزن فرهنگی ایران در آفریقای جنوبی برای تهیه این مستند دیدار کردم،‌ اما متأسفانه رایزن فرهنگی ایران حتی حاضر به مصاحبه در این باره نشد.

پناه‌زاده تصریح کرد: آفریقا فستیوال ادیان است که در آنجا تبلیغات هر دین نیز آزاد است. بر همین اساس هر سرمایه‌گذاری که در این کشور صورت گیرد،‌ دستاوردهای چند صد برابری دارد.

گفت‌وگو از آزاده غلامی

انتهای پیام

captcha