نکات بهداشتی ویژه بانوان در سفر حج
کد خبر: 3823826
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۷
بایسته‌های سلامت حج/ 10

نکات بهداشتی ویژه بانوان در سفر حج

گروه سلامت ــ بانوان زائر حج پیش از عزیمت باید نکات بهداشتی ویژه خود را مد نظر قرار داده و به توصیه‌های پزشکان توجه کنند.

نکات بهداشتی ویژه بانوان در سفر حجبه گزارش ایکنا، موضوع «طب و حج» از زوایای گوناگون قابل بررسی و پژوهش است که یکی از این موارد مسئله استفاده بانوان از دارو برای پیشگیری از عادت ماهانه، به قصد استفاده هرچه بهتر از فرصت حضور در سرزمین وحی است، بدین جهت استفاده از دارو‌های هورمونی در ایام حج، در بین بانوان به صورت امری رایج درآمده است.
در این راستا توصیه می‌شود که چند ماه قبل از عزیمت به عربستان جهت شروع مصرف دارو‌های مناسب برای جلوگیری از عادت ماهیانه با پزشک مشورت کنید.

خانم‌هایی که دچار خونریزی‌های غیر طبیعی، بیماری کبدی شدید، فشار خون غیر قابل کنترل، یا سردرد‌های مکرر و شدید، سن بالای ۳۵ سال یا سابقه سرطان سینه و یا سیگاری هستند به هیچ عنوان نباید از قرص‌های جلوگیری از عادت ماهیانه استفاده کنند و در این مورد حتما با پزشک مشورت کنند.

بارداری یکی از ممنوعیت‌های اعزام به حج است، زیرا در شرایط خاص این سفر، مادر و جنین هر دو در معرض خطرات جانی کاملا جدی قرار می‌گیرند.
 
بهترین قرص جهت مصرف، قرص خوراکی ضد بارداری از نوع کرم رنگ یا LD بوده، اما در موارد خاصی به توصیه پزشک معالج می‌توان قرص سفید یا HD استفاده کرد، اما به هیچ عنوان توصیه به مصرف قرص‌های سه رنگ و قرص شیردهی جهت جلوگیری از عادت ماهیانه نمی‌شود.
 
با توجه به اینکه تغییر رژیم غذایی، شرایط آب و هوایی و استرس روحی بر میزان اثربخشی دارو‌ها تأثیر دارد، لذا زائران از فعالیت بیش از حد و پیاده‌روی زیاد در طی مسافرت خودداری و در جهت کاهش فشار روحی تلاش کنند.
 
زائران در صورت مصرف دارو‌های دیگر مانند مصرف آنتی‌بیوتیک همزمان با داروی جلوگیری حتما با پزشک مشورت کنند و مصرف قرص‌های پروژسترن و یا افزایش میزان قرص‌های جلوگیری را هرگز بدون مشورت پزشک افزایش ندهند.

بستن لوله‌ها و یا استفاده از (آی. یو. دی) منعی در جهت مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری نیست، لذا با تجویز پزشک می‌توان آن‌ها را مصرف کرد. اگر خانم‌هایی که از(آی. یو. دی) استفاده می‌کنند، تصمیم دارند از قرص‌های جلوگیری(جهت تعویق ماهانه) استفاده کنند، بیش از سه‌سال از (آی. یو. دی) گذاری آنها گذشته است، توصیه می‌شود قبل از سفر آن را خارج کنند.
 
یادآوری می‌شود،‌ خانم‌هایی که سنین حول و حوش یائسگی و عادت ماهیانه نامرتب دارند، حتما با پزشک مشورت کنند.

انتهای پیام
captcha