پیشگیری از مسمومیت غذایی و بیماری‌های روده‌ای در سفر حج
کد خبر: 3824750
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۸
بایسته‌های سلامت حج/12

پیشگیری از مسمومیت غذایی و بیماری‌های روده‌ای در سفر حج

گروه سلامت ــ برخی از بیماری‌ها مانند مسمومیت غذایی و بیماری‌های روده‌ای ممکن است در طول سفر حج، سلامت زوار را تحت تأثیر قرار دهد؛ بنابراین لازم است زائران نکاتی را برای پیشگیری از آنها رعایت کنند.

پیشگیری از مسمومیت غذایی و بیماری‌های روده‌ای در طول سفربه گزارش ایکنا؛ مسمومیت‌های غذایی و بیماری‌های روده‌ای از جمله بیماری‌هایی است که زائران بیت‌الله الحرام در طول اقامت خود در عربستان ممکن است به آن مبتلا شوند، توجه به نکات سلامتی می‌تواند در پیشگیری از این بیماری‌ها کمک کند.
 
مسمومیت‌های غذایی
از جمله بیماری‌هایی که ممکن است در کاروان زائران حج پیش بیاید و معمولان جمعی از زائرین را گرفتار کند، مسمومیت‌های غذایی و بیماری‌های روده‌ای است. باید توجه داشت که مسئولان کاروان درجه دستگاه گرمکن غذا(هیتر) را در ۶۰ الی ۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنند.

پیش و بعد از صرف غذا یا هرگونه مواد خوراکی دست‌های خود را با صابون مایع بشویید. از تهیه و مصرف مواد غذایی از بیرون کاروان خودداری کنید و غذا را در درجه حرارت اتاق نگه ندارید. از منابع آبی بین راهی استفاده نکرده و بطری آب به همراه داشته باشید.
 
اگر دچار اسهال خونی هستید، ناخن‌های خود را کاملا کوتاه و از صابون مایع یا کاملا اختصاصی خود استفاده کنید. از مسئولان کاروان بخواهید که توالت را ضدعفونی کنند و حتما موضوع را به اطلاع پزشک کاروان برسانید.
 
مسمومیت‌های غذایی با مصرف غذا‌هایی نظیر مرغ به ویژه به صورت شنسیل یا کنتاکی، سالاد الویه، همبرگر، کباب کوبیده و کلا غذا‌های دارای سس، تخم مرغ و غذا‌هایی که آماده کردن آن‌ها نیازمند دست‌کاری زیاد است بیشتر مشاهده می‌شود.
 
پیشگیری از یبوست
بسیاری از از زائران در ایام حج دچار یبوست می‌شوند و از آن رنج می‌برند، مهمترین علت یبوست در این ایام عبارت‌اند از تعرق زیاد، کاهش آب بدن، که راه آن جبران آب از دست رفته یا نوشیدن مکرر آب حتی در صورت عدم احساس تشنگی است.

مصرف غذا‌های بدون سلولز نیز از دیگر راه‌های پیشگیری از یبوست است؛ این مشکل نیز با مصرف میوه‌جاتی مانند پرتقال، افزایش سبزیجات در غذا و استفاده از نان‌هایی که آرد آن‌ها کمی سبوس دارد، به طور نسبی قابل اصلاح است.

مصرف زیاد نوشابه که معمولا مورد علاقه زائران است، نوشیدن چای پررنگ، مصرف زیاد گوشت، عدم استفاده به موقع از توالت یا عجله در دفع از جمله دلایل اصلی ایجاد یبوست است و زائران باید در مصرف این غذا‌ها و نوشیدنی‌ها زیاده روی نکنند.

انتهای پیام
captcha