کد خبر: 3824822
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۶
معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد:

ابلاغ آیین‌نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت

گروه سلامت ــ معاون درمان وزارت بهداشت از ابلاغ آیین‌نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامت خبر داد و گفت: اگر فرآیند گردشگری سلامت در کشور به خوبی مدیریت شود، سبب ارائه خدمات باکیفیت و استاندارد از سوی مراکز درمانی و کسب اعتماد در بیماران خارجی می‌شود.

ابلاغ آیین‌نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگری سلامتبه گزارش ایکنا، به نقل از وبدا؛ قاسم جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت، در ویدئوکنفرانسی که با محوریت گردشگری سلامت در مراکز درمانی و شیوه اخذ مجوز جهت پذیرش بیماران خارجی برگزار شد، اظهار کرد: متاسفانه پیش از این، حوزه گردشگری سلامت با دلالانی مواجه بوده که با توجیه مالی و به دلیل کسب سود هنگفت، بیماران را از کانال‌های نامشخصی وارد کشور کرده و به مراکز درمانی که حتی حداقل نیاز‌های یک گردشگر سلامت را ندارند ارجاع می‌دادند.

وی افزود: همچنین عدم ساماندهی حوزه گردشگری به صورت سیستماتیک در کشور موجب شده بود گردشگری سلامت موفقیت چندانی نیابد. اما امروز از طریق ابلاغ آیین‌نامه شرکت‌های تسهیل‌گر گردشگر سلامت، امکان این حوزه فراهم می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت تأکید کرد: سرمایه پزشکی کشور محصول سال‌ها تلاش جامعه پزشکی است. ایران جایگاه بسیار مناسبی در حوزه بین‌المللی از لحاظ پزشکی و دارا بودن تکنولوژی‌های به روز دارد و در زمینه‌هایی همچون ناباروری و پیوند عضو، یکی از سرآمدترین کشور‌های دنیا محسوب می‌شود.
 
وی افزود: از جمله اقدامی که سال گذشته در زمینه تسهیل امور گردشگری انجام شد، تعیین تعرفه و نحوه تبادل ارز بوده است. براساس تفاهم‌نامه با بانک مرکزی تمامی بانک‌های موجود در مراکز درمانی می‌توانند به عنوان فرآیند، تبدیل ارز را برای بیماران خارجی انجام دهند.

جان‌بابایی در رابطه با عملکرد دانشگاه‌های این حوزه افزود: دانشگاه‌ها در راستای ارتقای خدمات گردشگری سلامت موظف هستند از تمام پتانسیل خود بهره گرفته و بهترین مراکز و پزشکان را برای ارائه خدمات به بیماران خارجی مشخص کنند.
 
وی ادامه داد: همچنین دانشگاه‌ها می‌توانند با شناسایی استارت آپ‌ها جهت انجام امور تبلیغاتی در کشور‌های هدف، موفق‌تر عمل کنند، چراکه مردم کشور‌های دیگر به دلیل ضعف در معرفی، قابلیت‌های پزشکی ایران و پیشرفت‌های موجود را نمی‌شناسند.

جان بابایی تأکید کرد: احیای گردشگری سلامت موجب رونق سایر عرصه‌های اجتماعی خواهد شد و این مهم، نیازمند تلاش جمعی و کار تیمی است. همچنین رونق این صنعت بخش ارزآوری و بهبود اشتغال را نیز موحب می‌شود.

بهره‌جویی از شرکت‌های تسهیل‌گر سلامت به عنوان حلقه مفقود شده حوزه گردشگری سلامت
علیرضا عسکری، مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت، نیز در این ویدیو کنفرانس، گفت: امروزه در کشور به دلیل شرایط خاص ناشی از تحریم اگر کسی بتواند راه حلی برای ورود ارز بدون نیاز به مبادلات بانکی داشته باشد قطعا در نفع رساندن به کشور سهیم می‌شود. از این رو بحث گردشگری به عنوان یک مسئله مهم و گردشگری سلامت به منزله یک مسئله مهمتر مطرح است.

وی با بیان اینکه امر گردشگری سلامت، مسئله‌ای تخصصی و نیازمند کار فنی برای جلب اعتماد بیمارخارجی است، افزود: حلقه مفقوده‌ای که ما در نیازسنجی خود بدان رسیدیم، حضور افرادی به عنوان تسهیل‌گر اقدامات مربوط به توریسم سلامت بوده که در قالب شرکت و با تمام توان بتوانند در پذیرش بیمار خارجی عمل کنند و موانع را بردارند و با تبلیغات صحیح در کشور هدف و از مجاری مطمئن بیماران خارجی را به بهترین مراکز درمانی ما برسانند. البته در مسیر ترانسفر از پتانسیل آژانس‌های فعلی نیز به خوبی بهره‌مند شوند. شرکت‌های تسهیل گر به نوعی جایگزین عملکرد دلال‌ها در این سال‌ها هستند و تحت کنترل وزارت بهداشت و در چهار چوب مشخص تعیین شده فعالیت می‌کنند.

عسکری ادامه داد: این حوزه آنقدر فنی و تخصصی است که باید باور کرد مکانیسم‌های موجود احتیاج به اصلاح و تکامل دارند، البته بدون آنکه بروکراسی جدیدی ایجاد کرد.

وی افزود: با توجه به تأکیدی که بر گردشگری سلامت وجود داشت، آیین‌نامه مربوط به شرکت‌های تسهیل‌گر در زمینه توریسم سلامت با کار تیمی و بین بخشی و کسب نظر از چندین مرجع رسمی کشور از جمله وزارت امور خارجه، سازمان میراث فرهنگی، سازمان نظام پزشکی، اتاق بازرگانی تهیه و تدوین شد و پس از ابلاغ این آیین نامه توسط وزیر بهداشت در کمتر از چند هفته امکان دریافت مجوز به صورت الکترونیک از سامانه صدور پروانه و گردشگری سلامت وزارت بهداشت نیز فراهم آمد.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت تاکید کرد: هدف‌گذاری ما، در ابتدا، پذیرش بیماران از کشور‌های منطقه و اطراف است؛ چراکه این کشور‌ها قرابت فرهنگی بیشتری داشته و بنا به تجربه متقاضی دریافت این دست خدمات از کشور ما باتوجه به اعتبار تاریخی ما دراین حوزه بوده و هستند. شیوه عملکرد تسهیل‌گران سلامت در جذب گردشگر ممکن است با احداث دفتر با توافق کشور هدف‌گذار باشد و یا به صورت مجازی و از طریق تبلیغات محیطی باشد. حتی در بخش دولتی تعرفه ارائه خدمت به شکل منطقی به توریست سلامت اصلاح شده، اما این هرگز به معنای فروگذاری و یا کاهش خدمت به بیماران هموطن نباید باشد و صرفا استفاده از ظرفیت‌های خالی مطرح است.

مدیرکل دفتر نظارت و اعتباربخشی امور درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه بخش خصوصی نیز با تمام توان در این عرصه آماده ارائه خدمت است، افزود: در تنظیم تعرفه‌ها شفافیت و توان رقابت منطقی با کشور‌های رقیب مد نظر قرار گرفته است. افزایش توانمندی مراکز از طریق قرار دادن کارشناس مسلط به زبان، وب سایت فعال با معرفی خدمات و ثبت کامل اطلاعات بیماران خارجی از انتظارات ما از مراکز دارای IPD است. کار در این حوزه فرصت مناسبی برای معرفی همه توانمندی‌های کشورمان در عرصه‌های گوناگون گردشگری است و نمایشی از کار تیمی ملی ماست.

وی تأکید کرد: البته براساس برنامه تنظیمی، عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در حمایت از ایجاد این شرکت‌ها و رفع موانع و توسعه هرچه بیشتر گردشگری سلامت مورد توجه دقیق ستاد خواهد بود.

انتهای پیام
captcha